AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
722

Justerad mjukvara på OBC?

magmo
Hej!

Någon som vet om BMW kan ändra så man ex. kan visa oljetempen på displayen under varvräknaren. Vi som inte kör M-bilar saknar ju denna informationen. Vet att man kan få fram tempen på ett väldigt trixigt sätt. Kanske det finns mera data som vore bra att kunna veta?

Bara undrar :-()

Var och en har sitt eget helvete!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jo det går. Du kan även ta fram andra värden.

"Plussa ihop de fem sista siffrorna i ditt chassinummer (jag fick 20). Du bör hamna mellan 0-45.
Starta bilen och håll inne check control tills det står test 01. Tryck på check control tills det står test 03. Tryck in trippmätar reset och det bör stå lock:on. Fortsätt och tryck (på trippmätar reset ) tills du får upp samma summa som du räknade ut från ditt chassinummer. Tryck då in check control. Gå igen till test 03, nu bör det stå följande:
Test-Nr. 03
SI-L: 0610
SI-TAGE: 0000
Om det gör det så har du lyckats att låsa upp OBC:n.
Gå nu till test 07 och tryck in trippreset igen och du bör få följande:
KTMP: XXX oC (Vilket anger motor core temperaturen). Trycker du ytterligare en gång så får du upp:
N: XXXX U/Min (varvtal på motorn). Ytterligare ett tryck och du får upp:
ATMP: +XX.0 oC (Ambient temp.) Ytterligare tryck och du är tillbaka till KTMP.
Trycker du (check control) så att du hamnar på test 02 och sedan tripp reset så skall du få se ngt roligt. Alla mätare går "crazy apeshit". Det här testet är ett instrumenttest.

Jag kommer att återkomma med fler saker när jag har luskat ut mer vad det finns.

OBS. Det funkar på min 98 men jag tar inget ansvar om någon skulle följa min beskrivning och därigenom råka illa ut. Iofs så tror jag att risken är minimal då det vore ganska korkat av BMW om de hade sådana funktioner.
"

Sök på nätet så hittar du mera. Jag har inte provat allt ännu.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

magmo
Hej!

Från början var jag lite otydlig. Jag önskade kunna se oljetempen permanent utan att köra instruktionerna från dig. Mao en permanent omprogramering från BMW. Kan man knappa fram det du beskriver när bilen är igång?

Var och en har sitt eget helvete!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Yeep. Jag har det alltid framme. Dock så har jag drabbats av den vanliga pixeldöden så nu börjar det att bli svårt att se.

:)

Mvh, Thomas E

Den här självtesten osv är inget hysch-hysch, finns ganska väl dokumenterad i manualer och på nätet. Det där med att räkna på chassinumret känner jag inte igen, behövs väl inte för denna i grunden seriösa test. Säkert nån skröna som med så mycket i BMW-världen.

FP
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Innan jag ändrade från lock on till lock off i position 03 så kunde jag inte få fram de flesta av testerna/infon. Däremot när jag gjorde som jag har beskrivit så fick jag fram det jag inte fick fram tidigare. Kanske min är "knasig" ;)

Mvh, Thomas E

Har inte alla siffrorna i huvet just nu men instruktionen säger bl.a att man stegar upp till pos 19 eller 20 och väljer lock off, sen kan man kolla på de andra värdena osv. Har inget med chassinumret osv att göra, Motorn måste inte vara startad. Pos 03 t.ex är tillverkningsdatum om jag minns rätt.
En varning kan vara på sin plats också: Ändra inte på några kalibreringsvärden osv här inne, resultatet kan bli bl.a felvisande tankmätare, felvisande bränslemätare osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.