AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.236

sugen på taklucka

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag har aldrig haft någon bil med taklucka. Nu har jag blivit sugen på att skaffa taklucka på min blivande E61.Hur är det egentligen att ha taklucka? På nya 5-serien är den av glas.Finns det några nackdelar med att ha taklucka?Sen såg jag också att touringen hade öppningsbart bakfönster, har BMW haft det förut?
/Anders
på en ny bil lär det knappast finnas några nackdelar, kanske att det blåser in för mycket pollen och skit :) Men på en gammal bil så kan den ju bli otät och börja ta in vatten.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag syftade egentligen på hur det kommer att bli med åren. En ny bil är säkert inte otät!Men är det vanligt att bilar med några år på nacken läcker in?
/Anders
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Gööörläckert med glastaklucka tycker jag!

Jag har inte märkt nån rost eller fukt kring tackluckan på min -88:a.

Bara att ställa upp den lite halvt i garaget om det har regnat lr nåt. Då torkar det som eventuellt är fuktigt upp.
Ger ljus och rymd i kupén ( samt lite sämmre takhöjd) men kan i vissa fall ge obehagligt kallras vinter tid om man inte "drar för den" ...
Öppningsbar ruta bak på Touring kom med E34 ( har E36??)

kolla gärna www.touringklubben.com

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
E34 Tourings dubbeltaklucka är en läcker pryl btw: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Köpte i vintras min första bil utan taklucka. Saknar redan luckan. Det ger något en klimatanläggning inte kan ersätta. Får helt klart bli cab eller taklucka på nästa bruksbil.

Kan bara rekommendera taklucka. Har haft det på 3 bilar hittills (alla innan jag blev tvungen att skaffa en bruksbil för att fortsätta grejja med BMW:n) och det har inte strulat eller läckt på någon och då har alla varit relativt gamla.

Det är nog bara på gamla Volvo som det läcker.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Visst kan gamla takluckor läcka. Om gummilisterna inte är bytta någon gång så sätter de sig och det börjar läcka in vatten. Dessutom blir det ett förfärligt vindbrus därifrån i höga hastigheter. Men, det är inget man behöver bekymra sig om de första 10 åren minst. Min taklucka läcker fortfarande inget, men listerna börjar sätta sig. Så det är snart dags för byte. Glastakluckan tycker jag också är helläcker!!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag var in på BMW idag och kollade en E60 med glaslucka, det såg helläckert ut! Inte ett enda negativt inlägg om taklucka från Er! Nu får det räcka med extrautrustning. Har nu valt;metallic (delfingrå eller blå, svårt att bestämma mig),skinn(dvs om det blir en 525 och inte en 530), aktiv styrning, taklucka, utökad klima, + komfortpaketet som känns som ett måste! (är lite sugen på PDC, eftersom bilen verkar rätt skrymmande)
/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.