|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter då fördelaren till L-Jetronic på blocket?? Om då fördelaren till Motronic sitter på toppen.. Har en e28 528i -86, och vad jag har förstått så är det L-Jetronic, fördelaren sitter på på toppen längst fram...Hjälp mig att reda ut detta!! //P-A |
|
| Jag har också en 528i där fördelaren sitter på toppen. Men till mig har det sagts att jag har en L-Jet. På boxen står det Bosch o enmassa nummer iaf ;) Så har jag Motronic eller L-Jet? | |
|
Ni har båda L-jet. Om jag inte är hellt missiformerad så satt Motronic bara på 535 av e28 modellen. Fördelaren sitter frampå toppen på motronic bilar och ovanpå toppen på L-jet bilar. Livet är ingenting för amatörer... |
|
| Precis så är det. Det slog mig då jag kollade lite på bilder på 535or. De har fördelaren på framsidan. Min är snett uppåt. men forftarande i framkant så att säga. | |
|
Jag har då motronic, men jag har enkel kamkedja och det står bara 3.5 på mitt block.. bilen är en -87:a, som för övrigt även har kedjespännare på oljepumpskedjan, enda årsmodellen... TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
På en L-jetronik-motor med vanlig tändning sitter det fördelare och den är monterad i framkant på toppen (transmissionskåpan!), vinklad uppåt med rotor/lock uppåt och tändkabelanslutningarna uppåt! På en sådan motor kan man justera tändningen genom att vrida fördelaren. På en Motronic med inbyggd tändning utan fördelare sitter förddelarlocket i framkant på toppen (transmissionskåpan!), också där med tändkabelanslutningarna uppåt, men skillnade är att fördelarlocket är skruvat direkt i främre kåpan (transmissionskåpan!). Tändningen på en sådan motor kan inte justeras utan måste i så fall mappas om i styrboxen vid ändring, (dock behövs aldrig någon justering på denna typen av tändning, då inget kan förslitas o ändras!) Denna motortyp har alltså ingen fördelare utan endast fördelarlock o rotor direkt på kamaxeln! Dock så bygger även Motronic-systemen från grunden på ett L-jetronik insprut, men dom har även tändningen tillsammans i samma system och styrs från samma styrbox! Endast 535/M535/M5 och sista årsmodellen av 520 -87/88 hade Motronic av E28-modellen, resten är med vanlig tändningen med fördelare och separat L-jetronik insprutning ///Magnus |
|
|
jag har haft en 85:a och den hade oljekedje spännare, för denna gick nämligen av och sögs upp i pickuppen så jag tappade oljetrycket imellanåt tillslut gick den ner sig på ett vevlager..=(. jag har en 87:a nu men den har jag inte öppnat motorn på så jag vet inte. Enligt motornord så har det aldrig funnits en m30 med oljepumps spännare, men ingen har byskyllt dom för att kunna allt.. Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå... |
|
|
Jag har fått många svar. Men finns det nån som kan säga om man kan använda toppen från 2.8L L-Jet på ett 3.5L block med Motronic från -85? Toppen till 3.5L har gett upp :( tacksam för alla svar |
|
|
Det går bra. /Johan |
|
| Är det bara att skruva bort hastighet- och lägesgivaren som sitter på sprängkåpan? | |
|
Den gammla M90 motorn i 635 kallas oxå S30B35LE. L-jetronic alltså. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.