|
|
|
|---|---|
|
Hej. Första inlägget på detta forum. Snart färdigskruvat på 750´n så det blir till finliret sen. Har ju som sig bör på en gammal bil lite ytrost. Men har inte nån erfarenhet av kompressorer just, kollade i Biltema o dom har ju en del att välja på. Men saken är att det verkar inte vara nån större skillnad på en för 1200:- o en bit upp. Först vid 4500:- har man en större tank. Det jag undrar är om man klarar mindre blästerjobb o kanske lite lack med en mindre kompressor. Tid har jag så det räcker så om det "bara" går fortare med en dyrare så spelar det ingen roll. kanske ska man kolla nån annanstans, tipsa gärna. MVH Ronny L. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har byggt en själv, för ca 15 år sedan när Biltema började sälja lösa kompressor block. Jag har en 75 literstank och kompressorn ger 220 liter fri luft. Den håller 5 kg om jag blåser med en luftpistol kontinuerligt. Har den inställd på arbetstryck på 6,5-8,5 Den räcker att lackera en bil/köksinredningar med utan problem. Motsvarar art.17-6070 av lösa block. Har en trefasmotor. Tyvärr är ju tankvolymen inte så mycket att komma med på de flesta som dom har och det har stor betydelse för "trivseln" och kapaciteten. Men alternativ 17-635 kan funka som hobbykompressor. Ska du lacka så har du reducerat tryck 3,0-3,5 synd bara att det ska ha små tankar som sagt, det kompenserer en mindre kompressor till en del. De får gå i stort sett kontinuerligt för att hålla uppe tryck/luftflöde. Skulle nog kolla beg,marknaden efter en lite större kompressor i samma prisklass. ///MVH Hasso Länk |
|
Ronny: Kika här under "Gör-det-själv" så verkar det som om det räcker med den mindre kompressorn som Biltema har på 1,5kw och med en tank på bara 24 liter, om man bara ska punktblästra: Länk Mvh Jögge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.