AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.789

Nolla bromsbeläggsensor byta till Greenstuff!

Mi
542
Micke R
328i -98
Hej!

Min belägg är nu slut efter en sommar med "bromsa-sent" som motto. Sensorn för slitna belägg har därför tänts.
Frågan är nu, när jag skall byta till originalbelägg bak men EBC Greenstuff fram, om sensorn nollar sig själv? Eller måste man in till BMW och nolla?

Hur fungerar sensorn? Sitter det en givare i belägget som "larmar" när det slitits ner nog eller sitter det en sensor på kolven i oket som "larmar"?

Oerhört tacksam för svar!
Mvh / Micke R
Jompa
Har för mig att den fungerar så här.

När beläggen är tillräkligt slitna så är det två bläck som får kontakt med varandra så ett byte skall resultera i att indikatorn slutar lysa

Livserfarenhet beror inte på din ålder utan hur du levt ditt liv.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Precis, byt till en ny slitage-givaren så slocknar varningslampanlampan.(givaren är egentligen bara en kabel som är ingjuten i en plastklump där den sitter intryckt i belägget, när den nöts av så tänds varningslampan, svårare än så är det inte ;))

Mvh Micke t/
328-96
B6 3,5-89
Mi
542
Micke R
328i -98
Ok, tack för info.
Dilemmat för mig är att jag tänkt köra med EBC Greenstuffbelägg och de har väl sannolikt inte den slitagevarnaren eller, någon som vet?
(Beläggen bak blir original!)

Man kanske kan bygla eller helt enkelt inte bygla slitagekontakten för att bli av med varningen?

Mvh / Micke R
Jo, man kan skita i att ha slitagevarnare, var på verkstaden och bytte belägg för inte så länge sedan och då kopplade de ur varnaren där fram. Tror de sitter höger fram, väster bak. Är antagligen som du säger, men det är ju lätt att kolla när man väl är där och gräver.
Jag monterade Greenstuff fram på min M5 och fick fenomenet lysande lampa med kontakten öppen. Enligt uppgift ska man kunna koppla ihop sladdarna i kontaktstycket och så ska lampan slockna. Jag har dock inte provat än...
Jag monterade Greenstuff fram på min M5 och fick fenomenet lysande lampa med kontakten öppen. Enligt uppgift ska man kunna koppla ihop sladdarna i kontaktstycket och så ska lampan slockna. Jag har dock inte provat än...
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Det går bra att bygla stiften i kontaktstycket så att lampan slocknar, då "simulerar" man ju en hel(icke trasig) slitagegivare.

Mvh Micke t/
328-96
B6 3,5-89
Mi
542
Micke R
328i -98
Tack för info.
(Mina föraningar besannades. När jag beställde beläggen svamlade säljaren om att: - "Jorå, det skall nog finnas slitagevarnare även i Greenstuffbeläggen")

- micke t
Hur gjorde du det rent praktiskt?
För det är väl lite krångligt att se till att det inte kommer skit i? Det sitter ju lite utsatt med salt och skit?

Mvh / Micke R
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
När jag bytte belägg senast på Alpinan(ej original) så passade inte slitagevarnaren i belägget, då lät jag helt enkelt den gamla slitagevarnaren sitta kvar i kontaktstycket och buntade fast sladden i stötdämparbenet med buntband. Mitt tips: Använd den gamla givaren(om hel)eller köp en ny(typ 60kr på mekonomen) och.
BM
1
BMW Sammy
BMW 325i -88
jag har provar att kapa sladdarna, bygla, jorda mot kaross. men min lampa lyser ändå??! varför..?

Sammy_lundin@hotmail.com
www.canonballracing.b3.nu
Hej
Jag satte EBC:s greenstuff belägg på min bil, som är en E36 325-92. Då använde jag den gamla slitagevarnaren, funkade perfekt.
Väldigt bra belägg men jag köpte också skivor från EBC och det funkar otroligt bra.
/Jorge
Mi
542
Micke R
328i -98
Hhhmmm...nu har jag nog inte fattat hur det fungerar i alla fall?

-Jorge
Hur menar du? Jag trodde att slitagevarnaren var ingjuten i belägget och således en "engångsprodukt"?
Dvs när belägget är nedslitet tillräckligt slits en metalltråd av och kretsen bryts?
Men som jag nu tolkar ditt inlägg verkar det inte vara fallet?
Sitter slitagevarnaren utanpå belägget eller hur fungerar det egentligen?

Mvh / Micke R
På min bil sitter slitagevarningskontakten fastsnäppt i belägget. Den finns att köpa lös om man råkat slänga den med de gamla beläggen eller om den gått sönder.
Mi
542
Micke R
328i -98
- micke t.
Tack för din hjälp! Nu är bromsbeläggen bytta och fram så hejdar ett par nya gröna belägg! www.ebc-brakes.com
Jag anar en härlig kapacitet som jag dock ännu inte utnyttjat alls pga av snön.

Slitagevarnarlampan har dock inte slocknat, bokade nu tid på BMW för att få den släckt. Jag bytte slitagevarnare fram och den bak var oskadd så jag körde vidare på den. Men borde inte den slockna av sig själv?

Är det förresten någon som vet nur man kopplar ur slitagevarnaren bak? Kontaktsladden försvinner på något konstigt sätt in under karossen bak....

Mvh / Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
warbus
Har själv EBC greenstuff och som sagt tidigare fungerar dom perfekt med orginal slitagevarnare! Det är väldigt konstigt att din lampa inte har slocknat. Skulle själv inte lämna in bilen på bmw om jag inte riktigt var säkert på att det är något annat fel än givarna. Du kan ju alltid köpa en lös givare och prova att bara montera i själva kontakten och se om lampan slocknar. Det är även vanligt att det bildas oxid i kontakterna så prova gärna med lite rostolja typ 5-56.
Detta hände en gång på vår 740 och då var det glapp i kontakterna!

LARS H
Mi
542
Micke R
328i -98
Nu är problemet löst. Det var dock inte oxid i kontakten. (Jag moneratde isär, tog 5-56 och sprutade i men inget hände.)
Så jag bokade tid på BMW snabbservice som vred på tändningen under en längre stund (15 sek.) - då nollades det! Tydligen skulle något nollas/kännas efter eller vad det var.
BMW Solna tog inget betalt trots att jag erbjöd mig att betala - en eloge till dem!
Så tips till andra som byter. När det är klart - låt den stå med tändningen på en stund så löser det sig!

Mvh/ Micke R

Vita Grenrör - Röda Ändrör!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
På min bil klippte jag av sladdarna och tvinnade ihop dom med varandra och tejpade runt med eltejp. Lampan slocknade då. Jätte enkelt. På nya bilar räcker säkert inte det, som vi ju har läst ovan.

//Johan

OZ-fälgar säljes. 3700:-
BBS-spoiler till E-21 säljes. 1000:-
warbus
Bra att det löste sig!
Glömde att skriva att om den inte nollas när du använder tändingen så är det bara att ta bort batteriet i 30 min!

LARS H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.