|
|
|
|---|---|
|
OK, tändningslåset är paj, fick dra ur säkring till bränslepump för att stänga av bilen och koppla bort batteriet. Nu måste jag flytta bilen och så fort jag ansluter batteriet så är tändningen på, nu vill jag "dra" runt startmotorn. Har plockat bort kåpan under ratten och hittat vilka kablar som används för att starta bilen, frågan är vilka som ska slutas för att få snurr på startmotorn ? Nån som vet ? Vore tacksam för snabb hjälp i så fall. 528-97 Johan | |
|
Om tändningen redan är på så varför inte ta en startkabel från batteriet direkt till startmotorn? försiktighet rekommenderas... Automat är bekvämt |
|
|
k1mzo: Svårt att knuffa igång en automat. Automat är bekvämt |
|
|
Styrman: Jo, jag har varit inne på att mata direkt på solenoiden men det är ju rätt tajt om utrymmet.Att bygla uppe vid kontakten som sitter vid tändningslåset skulle ju vara lättare om man bara visste vilka tåtar som ska användas. Kan man bogsera automat förresten om man har den i N-läge ? /Johan |
|
|
Klart du kan.. då är ju bilen i neutralläget.. alltså friläget. -=Brings Me Women=- |
|
|
var försiktig vid bogsering av automat i alla fall om det handlar om längre sträckor. Dem brukar inte må bra av det. /Stefan K |
|
|
Ett bilsläp kostar max en femhundring att hyra över ett dygn, en automatlåda kostar nog mer... Oavsett om en automat står i neutral när du bogserar tar den stryk, du har nämligen inget oljetryck i den om inte ingående axel roterar (har hört), men säkert är att det inte är bra, speciellt inte längre sträckor och absolut inte höga hastigheter! Hade hyrt släp. Lycka till. ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
|
Hej, MB hade (iaf innan) finurlig grej på sina automatlådor; en separat oljepump för tryck i lådan vid bogsering då motorn dött vilket även gjorde att man kan rulla igång dom. Men det finns väl säkert inte längre, är nog för dyrt. Man sliter ut remmarna i automaten på några kilometer när trycket saknas så för Guds skull, bogsera inte! Men snurrar motorn och man måste bogsera av annan anledning går det bra med neutralläget. |
|
|
Japp, ska försöka få tag i en kärra idag. Men dom flesta verkar bara ta 1500kg + att jag inte får köra eländet med mitt B-kort. Men man får väl försöka få tag i en förare eller chansa... /Johan |
|
stefannorr |
1.ställ växelväljaren i läge N 2.bogserhastighet max 70 km/h 3.bogsersträcka max 150 km Hämtat från min instruktionsbok 523 ia 96 |
|
Hej! Jag hade strul med bränslepumpsrelät en gång... och när jag höll på som mest så råkade två av sladdarna gå emot varandra varpå startmotorn hoppade igång, ingen nyckel i eller nåt. såå.... du kan ju prova att kortsluta några av de grova sladdarna in till bränslepumpsrelät. men ha då inte, som jag, någon växel i :) lagom kul när bilen får för sig att åka iväg när man står under huven. Prova att "dutta" lite bara så ser du ju vilken det är (om det nu fungerar så på din bil) Och nu kommer frågan... "var sitter bränslepumpsrelät?" Vet inte, på min är det det största relät utanpå säkringsboxen. Lycka till! |
|
|
Tack för tipsen, men jag vågade inte chansa. Hyrde en trailer igårkväll så nu står den hos BMW. Stackars trailer...plågad... Tur att det inte var några farbror-blå kontroller. Ser med spänning fram mot vad det ska kosta, sabbade i vredesmod den där lilla plastringen (induktiv laddare?) som sitter runt tändningslåset...men den kanske ingår när man ändå byter tändlåset. /Johan |
|
|
En veckas väntan blir det och 3500:-... Skönt, då blir man ju av med lite pengar, kudden är ju ändå välstoppad med sedlar... /Johan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hade varit intressant att se om det hade gått att tjyvstarta bilen, utan nyckel i låset, då ska ju startspärren blockera tändning/bränsletillförsel. I rent vetenskapligt syfte. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja det hade varit intressant och se, i och med att tändningen hela tiden var till så borde det ju gå att starta, iallafall med nyckeln på plats. Både rattlås och tändningslås ska bytas.Har aldrig haft strul med just detta på nån av dom 12 bilar jag ägt innan men får väl hoppas att det nya håller så länge jag har bilen. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.