AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
684

Byte av spolarvätskapump eller...

ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hej

Nu har jag påbörjat en del arbete med min icke fungerande spolarvätskepump... Om det nu är den, den surrar ju när jag drar i vipparmen... Men en del säger att det kan vara den s.k T-Kopplingen som sitter under huven mellan de båda utblåsen. Jag sätter genast fart med att demontera den där filten som sitter ivägen, dock inte alla skruvar, men så pass många att jag kan vika ner den så att jag åtminstonde ser in där utblåsen sitter.

Men, det jag ser är 2st kontakter med sladdar till varje utblås (?) samt en slang som knappt går att dra ut så att man ser någon T-Koppling.

Man kanske måste ta bort hela filten för att komma åt och se bättre... Men vilket jävla slit det verkar vara... Vad kan BMW tänkas ta för felsökning och eventuellt byte av delar?

Stefan
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Kontakterna är till elvärmen i munstyckena. Är problemet att det inte sprutar ngt ur munstyckena? Pumpen kan du testa genom att bara lossa slanganslutningen från pumpen och se om det sprutar, om det gör det är det stopp mellan pumpen och munstyckena.
Jag hade själv problem med att det tog en stund innan det började att spruta så jag kollade om det fanns ngn backventil på slangarna men det gjorde det inte, trots att det enligt BMW:s ETK skulle finnas det. jag satte hursomhelst dit en backventil (från OK) nära spolarpumpen och då fick jag i alla fall spolarvätska utan fördröjning när jag skulle spola men det sprutade ojämnt och olika från dag till dag så jag misstänkte att pumpen började bli dålig så jag köpte en ny från BMW men problemet kvarstod ändå.
Jag tog då bort spolarmunstyckena och plockade isär dom och båste ur dom med tryckluft och rensade hålen och nu funkar spolningen som den ska till slut.
Angående backventilen så antar jag att det sitter en sådan i spolarpumpen, dessutom så sitter det ventiler i munstyckena som fungerar som backventiler.

Mvh/ Micke t
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.