AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.312

olje tempratur?

Sida 2 av 2
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
""BMW continues to urge M owners to use BMW-approved 10W60 synthetic oil instead of the usual 5W30. The company also recommends that the engine be properly warmed to normal operating temperature before full power is used, and that the accelerator should not be pumped when the vehicle is sitting still with no load on the engine."" unquote
-
jag tolkar det så att det gäller samtliga M-motorer INTE MINST
S38B38 E34-M5-motorn vilket dessutom rekommeras från många
olika håll just för den motorn, märk väl man talar inte om något
märke eller tillverkare men just 10W60 synthetic -

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...finns bara en 10W60-olja som är godkänd av BMW: Castrol TWS.

Det är bara S54 och S62 (fram till 02/2000)-motorerna som behöver TWS.

S38 klarar sig med en 5 eller 10W40-olja enligt BMW:s oljespecifikationer!
Men TWS är också godkänd!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gemini__
Johan B: Ja, nästan iaf. 15W-40 samt 15W-50 är vad som rekommenderas till en M5 E34 3.8l enl. instruktionsboken.

Mvh:
Thomas

Länk
Gemini__
Nu svarade jag på ditt förra inlägg, så det inte blir ngt missförstånd här =)

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag var lite otydlig!

Det finns bara en 10W60-olja som är godkänd till S54 och S62, och det är TWS.

För vissa andra motorer t ex M52 (ej TU) och S38, finns det annan 10W60-olja som är godkänd av BMW, t ex Veedol Synthetic Z. (vet ej om den säljs i Sverige!)

Som jag skrev innan: Om BMW kräver TWS, bör man använda sig av den, annars går det bra med annan av BMW godkänd olja! (finns säkert tvåhundra olika oljor som är BMW-godkända för olika motorer, vissa är godkända för nästan alla BMW-motorer och andra har smalare användningsområde)

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gemini, om BMW har angett 15W40, går t ex 0W40 lika bra!
Detta då varmviskositeten är samma.
Utvecklingen på oljor har gjort att nuvarande moderna oljor är bättre än de som fanns när din bil tillverkades, därav skillnaden i specifikationen.

Men som sagt jag har sett en lista med mängder av 5W40 och 5W50-oljor som är godkända av BMW för S38.
Din BMW-verkstad bör kunna hjälpa dig med en sådan lista!

Mvh

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
när instruktionsböckerna till E34 M5-skrev fanns det TWS 10W60 då ?? jag tror inte det och då gick det ju inte att rekommendera det då men däremot senare vilket också gjordes -
MEN nog om detta, det är upp till var o en att avgöra vad ha vill
göra, lycka till -
Läste på nån BMW-sajt (BMWM5.com???) angående problem med just S54/S62 o där var det någon som citerat ett brev från BMW om jag inte missminner mig helt så rekommenderade BMW Castrol TWS eller Castrol Formula RS 10W60....Kan missminna mig men är rätt säker!!!

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.