AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.313

olje tempratur?

Sida 1 av 2
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
körde ut bilen i dag var bara tvungen att prova den på motorvägen men nåt ja inte tänkt på tidigare va att när motorn va varm så va oljetempen ca 50grader det tog ca 20 min innan oljan visade ca 85grader men då hade jag kört ca 70km hela tiden. bilen har stått ett bra tag men jag undrar om detta är normalt eller hur fungerar era bilar nån???
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Du kan vara lugn, det är helt normalt. Du säger att när motorn var varm så var oljan bara 50 grader, egentligen är det nog tvärtom, vattnet är varmt men motorn är kall.

Det kan vara värt att tänka på när man kör bilar som inte har oljetemp mätare, alltså inte så bra om man tror att motorn är varm bara för att vattnet är det och då börjar belasta den hårt. Man kan nog räkna med 20-30 min innan motorn är helt genomvarm och man kan börja köra riktigt hårt, om man nu vill det.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Visa användare
33
Per-Erik
M5 -93 Röd
Jepp...
samma sak med min, jag har oxå reagerat att vattentempen är normal en bra stund innan oljetempen börjar röra sig mot arbetstemperatur d.v.s. över 50 grader.
Det tar c:a 10-15 min men då åker jag lite fortare 90/110km.
Du kan va lugn... fullt normalt, men som sagt, belasta inte spisen innan oljan är varm.

moss påre...

M5
17
M5 Chrille
Bmw M5 (e34)3.8-92
Precis samma på min,det tar typ 10-15 minuter innan oljetempen är uppe på 90 grader.

M5 Chrille
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
skönt att vet så man inte gör bort sig o lägger på blyfoten när motorntempen är ok
ma
118
mak
bmw 530ia
samma här som ni andra har skrivit..

när jag körde riktigt hårt i dag så kom jag upp i 100grader

mak
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
men är det verkligen bra att oljan ligger så högt???
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Inga problem för de flesta moderna oljor att gå uppåt 115 grader i temp om jag har förstått det rätt.
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
men då krävs väl typ castrols 10-60 eller liknade
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Njae det kan jag inte tänka mig, men helsyntet skall det ju givetvis vara. Vad säger oljekungen Johan B (är det va?)?
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
undra om han vet om man kan andvända mobil 1 10-40 i 3,6l
det är samma olja som man andvänder i saab 9-5 aero mf
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det kan han säkert och det kan du säkert göra, men jag hade nog inte gjort det. Det är en högprestandamotor som helst vill ha högprestandaolja som exempelvis Castrol TWS 10w60 eller Mobil1 5w50. Den senare är bra mycket billigare och det jag har upplevt är att den fungerar lika bra.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Om jag minns rätt så är det normalt med en oljetemp upp till 120 grader. Enligt instruktionsboken.

-=Brings Me Women=-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Haglund:
Helsyntetiska oljor är mycket mer temperaturstabila än mineraloljor. Dvs. de oxiderar inte lika lätt när de blir varma.

En "tjockare olja" blir i sig normalt sett varmare än en "tunn". Det beror på att en tjockflytande olja har en högre egenfriktion och flyter "trögare" i smala passager i motorn.

Man måste skilja på två saker:
1. Oljans förmåga mot oxidation och nedbrytning vid höga temperatuerer.
Där är det inte så stor skillnad mellan olika syntetoljors viskositet. Vissa typer av syntetisk basolja kan ha bättre motståndskraft t ex brukar man säga att Polyolester har bra högtemperatursegenskap. (Ofta använder man sig av denna olja i t ex turbinmotorer).
En normal syntetolja är vida överlägsen en mineralolja när det gäller denna egenskap. Oljetemperaturer över 100 grader är inga problem för en bra (läs: de flesta på marknaden) syntetolja!
Sedan kan ju en onormalt hög oljetemperatur indikera mekaniska fel i motorn och det kan ge andra konsekvenser...

2. Oljans filmstyrka vid höga temperaturer.
Det är här som "racingoljorna" har sina stora fördelar. Generellt har syntetiska oljor starkare (upp mot dubbelt så stark!) filmstyrka än mineraloljor och generellt har en olja med högre varmviskositet starkare filmstyrka vid höga temperaturer än en motsvarande olja (samma typ) med en lägre varmviskositet.

Power M5:
Mig veterligen finns det ingen Mobil 1 10W40!
Troligen menar du deras delsyntetiska olja Mobil S eller liknande!?

Kolla i instruktionsboken och läs vilken lägsta varmviskositet som rekommenderas. En lägre kallviskositet än vad som anges i instruktionsboken kan man alltid använda, om inte varmviskositeten och andra klassningskrav underskrids.

Om det t ex rekommenderas en 10W40-olja, med API SG-klassning, kan man använda t ex en 0W40, 5W40, 10W40, 5W50, 10W50, 10W60-olja med API SG eller bättre (SH, SJ eller SL).
Men generellt finner jag ingen anledning till att använda en olja med lägre klassning än API SJ och ACEA A3 till nästan alla motorer!

Kolla bara att det inte finns några "specialkrav" på oljan till den motorn!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Känns bra att någon kan detta! Kanonbra!

Johan B:
Håller på att montera oljetempsmätare i bilen nu. Vid vilken temperatur tycker du att det är dags att gå i depå om jag håller mig till Mobil1 5w50-oljan?
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
nu har man mer info tack johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Haglund, jag har inget bra exakt svar på din fråga!

120 grader bör i alla fall inte vara något problem!

Mvh

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Johan B:
Det låter fint. Bra att ha ett riktmärke. Tackar!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Alpinas rekommendationer är 80-120*C. Inte över det.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price!

Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Länk
-
följande inlägg kom nyligen från Mr.Vanos@
här finns BMW's egen rekommendation (se längst ner på sidan)
-
""Det här [LÄNK] kan ju kanske vara intressant o läsa för dem som tror att 5w30 olja går lika bra som RS eller TWS o som tror att Motorn minsann skall hålla att varvas när den är kall.... =)""
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blanda inte ihop pi**ar och morötter nu! ;o))

Just S54 är mycket känslig för oljekvalitet och misshandel innan ordentlig varmkörning. Men att S54-motorn behöver en 10W60 olja innebär inte att alla motorer behöver det!

Vissa motorer kan till och med ta skada av för hög varmviskositet om de är mycket högvarviga! (iofs pratar vi tävlingsmotorer men ändå...)

MEN om biltillverkaren anger en 10W60-olja som rekommendation, bör man använda en sådan!

Skulle iofs misstänka att BMW rekommenderar en 10W40-olja till de äldre E34 M5-motorerna, i instruktionsboken!?

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.