AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.418

M50 turbo ang svarvning av kolvar

Sida 2 av 3
Ha
214
Hael
M50 E30 TIC
M5 E34 3,6L
320 E30 TIC snik
alltså hur mycket skulle man svarva på kolvarna på en med vanos om man använde 3mm packning

beemwee
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Är det INGEN som behagat sig räkna på det själv?
jag skulle iallafall inte svarva mina kolvar utan att själv ha räknat och mätt upp allt.

man kan ju inte få allt gratis,räkna eller lär er det har ni en jäkla nytta av senare också!
Berätta vad motorn har för cylindervolym, slaglängd, orginal kompförhållande, borrning och vad ni vill ha för ett kompförhållande så ska jag räkna ut hur mycket större kompressionsutrymmet måste vara, ni kan får hela uträkning förklarad också. Lämpligast är att schimmsa upp toppen istället för o svarva ner kolvarna, men detta påverkar ventilernas öppnings tider lite, hur mycket vet jag ej men mät radien på kamaxeldrevet ut till centrum på kedjan/eller kamremen (är inte hemma på vilken bmw motor som har vad) så kan du få veta det.. Om du har vevstakens längd samt vikt och vikt på kolven så kan du få veta masskraften och kolvhastigheter, accelerationer och lite annat skoj vid t ex max varvtalet .

Nån nytta ska man väl ha av att ha gått i skolan.... Varför jaga kusar på land när det finns raka diesel 12:or på 75 000 HK på vattnet?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Uträkningsexempel kompsänkning BMW M50B25motor u.vanos.

borr : 84 mm
slag : 75mm

total slagvolym :2494 ccm

1*.Volym 1st cylinder=2494/(6cyl.)= 415,666ccm/cyl.
2*.kompressionsförhållande std=10,0:1 (utan vanos 91/92)

3*önskat kompressionsförhållande=8,5:1
önskad volym förbränningsutrymme= ?
differens= ?
(Volym på material som ska bort i förbränningsutrymmet/ volym förbränningsutrymmet ska utökas.)?

Shoot man! det är många som frågat om det.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Mina M50 kolvar från första maskin(10.98) Var svarvade så det blev 5mm kolvtak kvar samt en grop på en diameter ca 60mm.

Varför ska ni ner så herrans mycket i komp för, när ni inte ska ladda så jättemycket???
Blir ju slö som en Buss på lägre varv, innan laddet kommer... Kimmen.
Ri
235
Ripper
E30-89/M50B25T-91
Men jag ska testa att ladda på lite mera=) så jag får se om det håller...under 1,8 bar är juh trist=)

MVH en som druckit lite nu=)
kolvarna i min motor m50 (93>>) svarvades ned i vintras av folk som har lite koll på grejerna. Tyvärr är kolvarna med vanos plattare/tunnare så det finns inte lika mycket att ta på + högre grundkomp, men ett par mm kan man nog ta, allt jag vet om saken.

mvh//Thörn

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
Om man vill schimmsa toppen eller svarva ner kolven över hela diametern gäller sambandet: dvs om kolvtoppen är alldeles platt.

h=s(1/(e-1)-1/(e1-1))

h=höjden att schimmsa toppen eller att ta bort från kolven.
s=slaglängden
e=önskat kompförhållande
e1=orginal kompförhållande

att gå ifrån 10:1 till 8,5:1 gör 1,67mm
10:1 till 8:1 gör 2,58mm
10:1 till 9:1 gör 1,04mm
mi
86
mike635
525 -92
635 -84
Kanske lönade sig o gå på chalmers
låna massa pengar så du kan sitta här och räkna åt
oss andra stackare.
Du får nog ta och köpa den där 540 ändå
och byta upp dig.

Ingen ford på min gård ;)
Sitter man lika dåligt bakom ratten i 540 som i 735 så står jag nog över, då måste jag faktiskt säga att forden är betydligt bekvämare faktiskt. Otroligt nog, och utrustnings nivån kan man ju inte klaga på heller, högre än en fullutrustad 735:a -88. Ända som är negativt med den är min lilla motor. Rosten ska man inte bry sig om, de ska ju vara rostiga annars är det ju inte en riktig ford.....Men är inte din 525:a ganska brun?

Varför köra BMW när det finns andra bilar? Eller är det bara roligt att skruva?
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
hur mycket volym finns i toppen utan vanos.

Nicke Blom

kör ascona turbo
Men varfør senka kompet så mycket? Många SAAB killar laddar ju ca 1,8bar på motorar med 9,3:1 i komp. Dom har ofta portat topp, så sylinder trykket blir mycket, men dom har inte problemer med spikningar.

E m50 motorerna så spik kjensliga?
Nicke blom: jag har mätt volymen i förbränningsrummet på m50 b25 91-92 och det är på 34cc.

Mvh Christer

www.volvobmw.com
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Har mappat några M50 med hög komp. Och dom är väldigt spikkänsliga!

Men min motor med 8.2 i kompression spikade inte ens med 650hk på blyfri 95.
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
wonderboy tack! fakta e alltid bäst gissa kan andra göra.

Nicke Blom

kör ascona turbo
bmw-andreas: okey, vet du hvorfor dom er så spikkänsliga?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Verkar alla motorer med 9.0 eller högre i komp vara.

Saabarna kan köra så tack vare deras joniseringsmätning och bra styrsystem
Va menar du med "joniseringsmätning"?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm

Dom mäter genom tändstiften på något vis, för att se hur förbränningen var. Dvs anpassar tändning och bränsleblandning,laddtryck 1000gång i sek har jag för mig dom sa.
Mkt avancerad och bra insprutning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.