|
|
|
|---|---|
|
hej alla BMW älskare. är i färd med o skaffa mig en 850iA av 93 årsmodell. i senaste besprotokoll kan man läsa följande: CO-halt tomgång hög 0.7 (0.5) 4. HC-halt tomg. hög 339 (100) 5. CO-halt 2500 varv/min. hög 0.5 (0.3). Lamdavärde OK. säljaren påstår att dessa värden beror på lekage i avgassystemet, kan det verkligen vara så eller kan det vara tecken på nåt annat? oerhört tacksam för all hjälp/ Joakim | |
| Det kan finnas många orsaker till höga avgasvärden. En frisk katalysatorrenad bil ligger långt under gränsvärdena (de inom parentes). Läckande avgassystem kan vara en förklaring, men inte nödvändigtvis den enda. Skaffa mer information innan du bestämmer dig för att köpa bilen. Har du otur kan det bli en dyr historia. Det krävs ju ombesiktning för att bilen skall bli godkänd, låt säljaren stå för det. | |
|
tack för din respons, nockenwelle, det ska jag göra. /Joakim |
|
|
nånting som man kan börja med när det är fel på värdena är ju att serva bilen, dvs byta olja, luftfilter,tändstift...kanske var länge sen senaste servicen? MVH Johan K |
|
|
sen kan man ju undra varför inte försäljaren fixat felet? om han (enligt vad du skriver) vet orsaken till problemet så borde det inte vara några problem att fixa det och få bilen godkänd..det gör ju bilen mer lättsåld ifall den är godkänd istället för att den har lite fel... MVH Johan K |
|
|
Exakt, Bmwfreaken. Ett läckage i avgassystemet är ju unte så svårt att fixa, såvida inte systemet är i riktigt dåligt skick och behöver bytas. Misstänker att avgassystem till 850 inte är direkt billiga. Det är ju ett rimligt krav att en bil är i sådant skick att den kan godkännas av SBP. Om bilen i övrigt verkar bra borde det vara rimligt att säljaren både åtgärdar felet och tar bilen genom besiktningen. |
|
Paap Reeder |
Hej! Kan bero på ett så enkelt fel som att det är ett glapp i ena kontakten till lambdasonden som en följd av att man kört över en snövall .......kostnad = en ombesiktning. eller ....... vilka flera här på forumet vet ----> kan man lätt gräva ner både 20´ (går ganska fort) och uppåt 50´ för att få en fungerande bil. (Är kattarna slut blir det 2x 11650:-) Jag skulle absolut kräva ett rent protokoll före köp ....så kan du åtminstone åka ett år innan plånboken skall öppnas på vid gavel. MVH /// Paap R |
| Läckage i avgassystemet torde det inte bero på iaf - det kan du vara rätt säker på, säljaren försöker få det att låta som ett "lätt" fel bara. | |
|
tack så hjärtligt för alla feedback. nu e det så här att bilen säljs på auktion och "ägaren" till kärran är ett finansbolag, så de har helt enkelt struntat i o åtgärda felet, misstänker jag i alla fall. bilen är ganska fin i övrigt och är välservad oxå. men jag ska driva på med mina krav. tack / hälsn/ Joakim |
|
|
Kom ihåg att ett avgassystem till en sån bil kostar väldigt mycket.... Bli inte förvånad om bara ljuddämparen bak kostar en 15 000 kr... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.