AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
548

525i 24v svarar dåligt på full gas

var på en BMW-verkstad å kollade med dator som indikerade att lambdasonden var heldöd, bytte den och nollställde motronicen, bytte tändstift, bränslefilter, satte på ett knluftfilter, köpte till och med en tändspole som jag flyttade runt men ingen skillnad, bilen känns seg i hela registret, ibland går den som den ska (hästspark vid 4.000rpm) men det händer inte ofta, har prövat både stp och redline tillsatser men problemet kvarstår. hjälp mig, har slut på ide'er
jag hade också det problemet, böt då bilen till en m5, å då var problemet löst! ;) nämen skämt å sido.... kollat vilket skick tändstiften är i?

Mvh Björn
Gold
Stiften har han ju bytt, får den bensin som den ska då?
vet ej om det är korrekt soppatryck, hur kollar jag det på enklast vis, skulle kika på silen/filtret som sitter i tanken, men fick inte loss det, det stora filtret var väldigt dåligt. (haynes säger: mät här, provtryck där, du behöver specialverktyg för 26.000:-)
ojsan, det missade jag.... jo precis... bränslen... bränslepump?

Mvh Björn
Gold
Bensin filtret behövs aldrig bytas på en bil som gått i sverige enligt min mening, möjligtvis om den har gått i afrika med bensin kvalité = 0.
kan pumpen snurra lite för dåligt? kan en BMW-verkstad provtrycka soppasystemet? kanske var en dum fråga det...
bilen har rullat i tyskland mellan 91 och 99 men det kan väl bli skit i tanken ändå?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bränlefiltret bör bytas med jämna mellan rum (Inspektion II) c:a 4-5000 mil, det sätts igen utan att man kan se det med blotta ögat och är det så allvarligt att det syns skräp o oren bensin samt dåligt flöde på det gamla filtret så har du säkert skit i tanken.
Men om det är enda orsaken till dina problem ska vara osagt, men en rengöring av tanken är nog nödvändig!

Och JA, en BMW-verkstad (eller annan!) kan mäta upp bränsletrycket åt dig!

Börja där tycker jag!

///Magnus
Gold
Har aldrig märkt skillnad då jag bytt bränslefilter på bilar, kan inte tro att bensinen på dagens mackar skulle innehålla en massa skit direkt. Men misstänker man att man fått skt i tanken på annat sätt så klart att man ska byta filter.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är just p.g.a av att slippa problem som man byter bränslefilter med gämna mellanrum, så det är nog inget att fösöka spara in på!

///Magnus
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Om man tror att man inte behöver byta bränslefilter med jämna mellanrum så är man ute o cyklar.Jag har vid 2tillfällen haft egen erf av detta ena gången så stannade 325an helt enkelt (nyinköpt med fullservicebok).
Efter ett tag fick jag igång bilen så pass att man kunde hoppa hem.
På hemresan gick funderingarna på bränslebrist men vadå bilen var ju fullservad.Bort med filtret fick till min fasa se att det var märkt -91 huga,det va totalstopp i flödesriktningen men bakåt gick det att tömma ur en svart vätska som mer liknade spillolja än bensin.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Visa användare
40
SLITI
330D Touring e46 -03
535D F11 -11
kan vara kn filtret som spökar i det hela
vad är det för filter, konat?
då kan den dra in varm luft
det är bäst att satsa på insats filter
om det redan är insats prova att byta tillbaka till orginal
om det kan hjälpa!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.