AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.882

Var ut och åkte M3 3,2 idag och...

ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Jag var ut och åkte en m3 3,2a som är till salu här på Åland idag och jag har lite frågor. Kan för övrigt säga att den inte var så bra som förväntat. Tyckte jag i alla fall. Men exemplaret verkar vara illa skött.

Ok, Först och främst hade den ett skarpt motorljud på tomgång, lät inte alls bra. Lät lite knäppt från ventilerna, som jag förstått är ett vanligt fel på e36or fall de står över vintern, bildas tydligen luft i oljan. Min pappas 328 hade det problemet, men de åtgärdades med ny olja och så. Men framför allt reagerade vi på att den hade ett högt ljud, och så lät den konstigt i främredelen av motorn. Knackande, men inte ventilknack. Då vi sen va ut o skulle provköra motorn lät vi oljetempen stiga till 80 grader och sen stannade vi o lyssnade, då var det ett högfrekvent ljud från motorn? pipande, som iofs upphörde efter ett tag. Jag har aldrig lyssnat på en M3 motor sådär förut, men de där lät inte normalt (alla missljud). Min pappas 328 har en mycket jämnare och ett tystare motorljud.

Sen då den var varm drog vi ur den lite och vi va båda två förvånade över hur lite som hände. Det kändes inte som stor skillnad från 328an. Visst var den snabbare, men inte som förväntat. Antar att vi råkat ut för ett dåligt exemplar bara. den har gått 120 000. Vet inte om de åtgärdat VANOSen på den. Kan de va den som jävlas? Det kändes också som att effekttoppen kom vid 6600 varv, inte vid 7000 som på effektkurvorna man sett. Vad kan det va för fel på den? eller är M3orna så där ;) Har inga referenser att jämföra med, vore intressant att åka en annan M3a och se skillnaden. Verkar som att den stått för mycket i vinter, då vi kört med den lite längre började den förvisso gå lite bättre.

mvh,
Edvard

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag vet att det är svårt för mig att säga eftersom jag inte hört motorn ifråga men generellt kan jag säga att m3 motorer låter mer än bmw:s "vanliga sexor" sedan så är det nog också så att m3 spekulanter kanske lyssnar lite för mkt på motorn om man säger så :)

Att byta oljan kan kanske få motorn lite tystare men det du beskriver med "luft i oljan" är nog inte felet i detta fall eftersom m3:an inte har hydrauliska lyftare som alltså inte tappar tryck pga dålig olja.

M3 motorerna låter som sagt mer än vanliga bmw sexor, ett tips kan vara att använda en skruvmejsel som stetoskop, sätt ena ändan mot örat o andra mot olika ställen på motorn o lyssna vart olika ljud kommer ifrån.

Tänkbara orsaker till ljudet kan vara felaktigt ventilspel, sliten kamkedjespännare som är väldigt billig o enkel att byta, tänk också på att spridarna låter ganska mkt. Kan även vara vanosen, dock är det väldigt lätt att förväxla vanosljud med kamkedjan som sitter alldeles intill.

Du kanske skulle försöka ta o lyssna på lite andra m3:or så du har ngt att jämföra med. Jag vet att många m3 spekulanter lyssnar jättenoga på motorn o eftersom den för lite mera liv än en vanlig bmw sexa så blir de ofta rädda att det ska vara ngt fel.

Vad det beträffar prestandan så kanske det kan vara ytterligare ett tecken på att den kanske inte går som den ska men jag måste påpeka att många som kör en m3 för första gången däribland mig själv ofta blir besvikna. Detta dels därför att förväntningarna ofta är skyhöga på denna mytomspunna prestandabil samt att eftersom m3:an saknar turbo så får man inte samma "sugkänsla" vid accelerationen även om det för den sakens skull inte går mindre snabbt.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Tack för svaren. Trodde M3an hade hydrauliska lyftare. Man lär sig ngt nytt varje dag ;) Kanske man hade för höga förväntningar helt enkelt, precis som du säger. Rätt kul var den ju iaf :) Men den gav en konstig känsla i magen. Kändes inte rätt helt enkelt.

mvh,
Edvard
cane
vanosen brukar ju morra utan att den är dålig... låter läskigt, men är ingen fara. sen måste de ju varvas ordentligt för att få den där kicken... typ ner till 3an från 6an i 120... bottendraget är väl inte världens bästa.

//Sebastian
ed
70
edvard
M30B28 Turbo
Ok. Ja varv hade vi nog på den. Drog den alltid upp till rödmarkeringarna, och då vi körde om låg vi kanske på en 4600-4800 varv då vi började omkörningen. Kanske är för lite?
Ar
164
Arash
518i -93
jag hade samma upplevelse när jag provkörde en 3.0 M3 ..den som finns i toyota i uppsala.......i.f.s va vi 5 vuxna i bilen och bilen hade kass koppling.......men jag vart ordentligt besviken..jag hade förväntat mig mer av dröm bilen...men men ....jag ska provköra den igen när det är bra underlag då ska jag pumpa den ordentligt och kolla ifall det blri nå bättre
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Kan nog säga att det kommer bli en rejäl skillnad på att köra ensam mot att ha fem vuxna i bilen, dessa fyra "extra personer" kanske väger runt 300 kg tillsammans. En lättning på 300 kg ger som sagt en stor skillnad, om sedan kopplingen var dålig så blev den ännu sämre utav att bilen var så tungt lastad. En dålig koppling kan också kännas som att man saknar 30-50 hk, jag hade dålig på min förra m3:a, vart en klar skillnad efter byte.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, efter att ha ägt ett flertal M-bilar vill jag bara säga att en "riktig" M3a går som F-n om den är som den ska i maskinen. Däremot går den ungefär som en 325:a om vanosen har gett upp, detta märks x-tra tydligt på 3.2:an! Så till alla er som blir besvikna vid provkörningen.. leta upp ett riktigt välskött ex där vanosen är riktig, och med det menas att bilen verkligen har det där rätta klippet från 2500 varv!
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Håller med om att dålig vanos gör så att bilen känns slöare. Dock kan även en bil med frisk vanos kännas en aning slö om den har kass koppling och man åker fem vuxna i den. Andra tecken på dålig vanos är t.ex orolig tomgång, bludder/tvekan vid acceleration runt 2-3000 v/min samt höga avgasvärden.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

För det första, provköra med fullt med folk i bilen är inget som man skall göra. Jag har haft en hel del olika bilar genom åren och jag tycker man märker direkt om man bara har EN passagerare att accelerationen försämras. Så oavsätt bil så ska man definitivt inte proppa den full med vuxna för då kommer det gå riktigt sakta.

Sen vill jag bara säga att en den M3 3.2 so du Edvard provade kan inte varit riktigt frisk i motorn om du tyckte att den gick som en 328. En 328 upplever jag som riktigt slö jämfört med en M3 3.0, och en 3.2:a lär ju vara betydligt snabbare.

mvh/Flisan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.