AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
542

Allmänna frågor kring Z3 Coupé 2.8

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har länge facinerats av denna bil men vet i princip inget om den. Vad säger ni ägare om den?

Tillförlitlighet. Kan man räkna den som lika tillförlitlig och kvalitetsmässigt bra som de övriga E36:orna och E46:orna?

Utrymmesmässigt. Att jämställa med en E36 coupé utan baksäte ungefär?

Dethär med klimatanläggning. Det finns väl klimatanläggning? Det är inte bara AC som i exempelvis compact?

Hur ser ni på värdeförändringen? Har det rasat de senaste åren eller börjar det stabiliseras någorlunda eller hur ser det ut?

Försäkring. Som en 328i ungefär, eller?

Stolarna. Här har jag hört något spännande. De går inte att ställa in i rygglutning. Stämmer detta? Upplever ni detta som ett problem? De ser ju onekligen inbjudande ut ändå måste jag säga.

Något annat man bör veta om bilen tycker ni?

Detta är bara lite raka frågor om bilen för att jag vill bilda mig en uppfattning om den. Jag tycker den är hur vacker som helst och verkar onekligen riktigt rolig men ändå lite förnuftig. Eller så försöker jag inbilla mig det i alla fall. :)
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Nu gällde detta i o f 2.8 men kanske kan hjälpa dig lite med erfarenheter från min fars Z3 Coupé 3.0i -02.

Kvalitetsmässigt är Z3 Coupé inte som övriga tyskbyggda BMW. Den är inte dålig men det kunde vara bättre. Tänker främst på inredningen, lite plastigt, och lite skrammel och knirr får man kanske räkna med.

Vad jag vet så finns det inte någon ACC/Klimatanläggning utan Z3 erbjöds enbart med AC.

Det går att ställa in rygglutning på stolarna (iaf på 3.0). Men det är inte mycket och har man det längst bak så sitter man upprätt (vilket jag föredrar). Man kan alltså inte ligga ner och köra.

Värdeminskning & försäkring skiljer det kanske sig lite på från 2.8 & 3.0. Men kan ju nämna att när det gäller mina erfarenheter från 3.0 så är försäkringen ganska dyr. Hos vissa försäkringsbolag ligger den i samma försäkringklass som M3.

Däremot är dom väldigt eftertraktade/ovanliga så man får bra betalt eller betala ganska mycket.

Annars är den väl som alla andra BMW. Nu har ju jag inget körtkort än och ingen större erfarenhet av andra bilar men jag tycker den är förbaskat rolig att köra. Även på bana, trots vissa tendenser till understyrning ibland (eller jag kanske fegade på gasen :)...

Mvh,
Erik - BMW CS #05162
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.