|
|
|
|---|---|
|
hej. Kollar nu runt lite här om byte av fjädrar. Men blir tyvärr inte riktigt klok på det. Har ju bytt ett antal gånger nu, men nu har jag fjädrar som passa(hoppas jag). Problemet som jag nu har är att jag inte kan sätta fjäderbenet på plats. Om jag fäster det uppe, med de tre muttrarna, så har jag inga möjligheter att få fast det undre fästet. Det då pga att fjäderbenet(dämparen) är för lång. Jag måste på någe vis spänna ihop det men med fjäderspännare får jag inte plats, de tar i i överdelen sas. Kan kanske gå om jag har kortare spännare men kanske om nån har någe tips om det. Vore mycke tacksam. Ronny. | |
|
Kollar på lite bilder nu, där har dom monterat fjäderspännarna med "muttern" som man vrider åt den med uppåt. Men hur i friden kommer dom då åt med att släppa på den? Då ska man ju skruva inne o uppe i hjulhuset. Jag har väl antagligen tänkt helt fel, men jag får inte till det. Gick ju så jäkla bra med gamla fjädrarna, men dom är ju som sagt betydligt kortare. Behövde ej dra ihop dämparen alls då. |
|
|
Vad jag förstår så är ditt "problem" att du inte får tillbaks dämparen på bilen eller???? Är det nedre fästet som inte stämmer för dig då? Du skall inte använda någon fjäderspännare när benet sitter eller skall monteras tillbaks på bilen, den används endast för att dra ihop fjädern vid demontering från stötdämparen! Om dämparen är för lång så tryck ner bärarmen samtidigt som du trycker in hylsan på dämparens nedre fäste in i bärarmen! Hjälper inte det så lossa dämparen på andra sidan också, då ramlar bärarmen ner en bit och kränghämmaren bryter inte bärarmen uppåt lika mycket längre! ///Magnus |
|
|
Aha.... Låter ju som underbart. Då blir det att Höja på bägge sidor imorron. Som du säger, så är dämparen för lång nu. Ska absolut prova det, typ 06.00 imorron. Överskattade spännarens användningsområde där. Tack så mycke för tipset. |
|
|
Ett absolut måste vad byte av stötdämpare eller fjädrar är att båda sidorna är upplyfta, det går inte att bara lyfta bilen på ena sidan. Lyft upp bilen och (viktigt!) palla upp den på 2st pallbockar! ///Magnus |
|
| Kan ju passa på då å fråga om det är samma fram, men det bör det ju vara??? | |
|
Om du menar med att ha bilen upplyft så är svaret ja! ///Magnus |
|
|
Hej igen. Nu sitter ena dämparen där. Men det hjälpte inte så mycke att höja den på andra sidan oxå, men säkerligen så gjorde det det hela möjligt. Det var min grymma råstyrka(envis kanske) som gjorde de sista. Å jäklar va jag tycker det vart bra. Ska ut å ta bild nu på bägge sidor om nån vill se skillnaden. Sen ska nästa dit......å sen ska det fram oxå.....puhhhh |
|
|
Ska väl inte vara några problem att få tillbaks dämparna om man lyft upp bilen på båda sidor och avlastat bärarmarna! Vart satte du pallbockarna, under bärarmarna eller? Fram är det enkelt att få lös o montera tillbaks, lossa dom 3 undre bultarna i fjäderbenet 17mm samt kräng.staget och skruva loss bromsoket 7mm insex, samt lossa abs-kabeln o givarkabeln till belägget. Sen återstår bara dom 3 övre M8 muttrarna! ///Magnus |
|
|
På högersidan var det tufft, men på andra gick det nästan för enkelt. Ja, nu sitter dom där iaf. Lite nervös inför dämparna fram, om bultar osv sitter som berg. Ska ut å prova lite sen tänkte jag. Återkommer med resultat. Konidämpare: Jajamännsan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.