AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.435

byte stötdämp fram, jo jag tackar jag!

bl
53
blyfot
528i Touring -97
Byta framdämpare på en 528iT e39 -97.
I meck tipset så står det , visserligen till en e34, att det är inga
problem att byta bara man inte är helt tafatt.
Skall gå på två timmar cirka.
Okej, tänkte jag helt, bakom styret är man ju inte, så räknar då med ca 3-4 timmar.
Kommer ner till garaget klockan nio idag och sätter igång.
Fyyfaan säger jag bara, det står ju att man bara skall lossa nåt stag mm, men jag tror nog att jag rev ner hela hjulupphägningen innan jag fick ner den berömda.
Så enkelt som det står vet jag inte om det var.
Efter 6 timmar så satt det nya dämpare på båda sidorna.
Tålamodet hade efter den tiden satts på många prövningar.
Men nu är jag glad igen.
Ååå vad bra den går sen då!!

Lycka till säger jag bara till den som ska byta, jag är inte avundsjuk.

Bra bil drar bensin!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Du har så rätt så. Man kan göra jättemånga fel när man ska byta stötdämpare och extremt många tankevurpor blir det lätt när man inte har gjort det innan. You tell me. :)
Däremot så är det väldigt enkelt att göra det om man har gjort det innan, men det hjälper ju som sagt inte föra gången.
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Nej precis.
Andra sidan var ju lättare när man visste hur man skulle göra.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Då kan Du gärna berätta för mig vad som ställde till det, å vad du gjorde för att komma vidare. Sk anämligen göra det på min 750 imorron. Känner mig minst sagt nervös. Kan ge mig f*n på att nått kommer att skita sig.
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Ja var ska man börja.
Tror nog att jag gjorde allt i fel ordning i början.
Jag lossade ett stag i taget just för att kunna bryta ut och ner skivan så pass att dämparen släppte.
Vet inte om man skulle ha spännt ihop fjädern först.
Jag gjorde det inte för det var såå trångt att få dit spännaren och det kanske var fel.
Det enda jag inte lossade från skivan var oket.
Märkte då att slangen blev lite kort men det gick ju ändå.
Kan bara säga, jävlas på och det löser sig.
Tips är att skruva loss oket, då går nog det lite bättre.
Ha ett gott humör och lång stubin så fixar du det snart.
Återkom och berätta hur det gick för dig, skulle vara intressant å höra.
Lycka till...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
RonnyL: Klart som fan det kommer skita sig med nåt! Det gör det ju alltid!?! =)
Hej!
Av vilken orsak bytte du stötdämpare? Var dom slut eller klonkade det? Jag frågar för att jag har klonk på båda sidor av bilen fram. Har testat att byta pendelstagen utan att det hjälpt.
Sen finns det ju casterstag och fjäderbenslagring kvar också. Vad ska man börja med?
Min bil har gått ca 15000 mil och har levt med 18 tummare från födseln. (18" sliter nog hårdare)

Mvh Ninja
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !!

Jag har bytt dämpare på en e34 525i -89, skulle vara lätt men tog en hel dag. Var ett rent helvete !!! Var tvungen att vara 2man.

* Tips, plocka ned hela fjäderbenet, är omöjligt på annat sätt pga får ej lös själva muttern som håller dämparen på plats utan mkt mannakraft, en jätte-rörtång och ett skruvstäd. Muttern som håller resp. dämpare på min bil var helt runda. Gick dock bra med en jätterörtång och ett rör som hävarm + 2 kubik 5-56.

1. Lossa alla slangar där de sitter fast i karossen så att de inte blir för spända o går av vid isärtagning (alltså endast från hållarna på karossen).

2.Skruva loss Abs-kontakten

3.Lossa de tre bultarna som håller hela fjäderbenet.

4. Skruva loss bromsoket, lr vad det kallas, där skivorna o allt sitter. Hög sedan upp den åt sidan med tex en "kattstrypare". (TAG EJ LOSS BROMSSLANGAR) !!

5.Lossa de 3 lr var det 4 bultarna som sitter längst ner under fjäderbenet

6. Lossa krängningshämmarstaget där det sitter i "dämparpaketet".

Pressa ned o kolla samtidigt så inga slangar blir för spända o lossnar.... ta ur hela fjäderbenet o sätt i skruvstädet, Spruta på massor med 5-56 vid gängorna, Använd en jätterörtong, skruvstäd och eventuellt ett rör som hävarm, det fick vi göra. Lossnade till sist. :o)

Rengör gängor, sätt i ny dämpare och skruva ihop.

Klappa dig själv på ryggen, det är man välförkänt av efter ett sånt krångeljobb.

1ggn BMW, Alltid BMW !!

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
jag tycker att det låter konstigt att det ska ta så låg tid att byta dämpare på en 528. jag bytte dom på min 540 e39 på min lunch rast som är en timme men jag hadde rikdig värkstas utrusning.
m3
44
m30power
325IM -88
förra gången jag bytte på min gamla e28a gick det på under
45 min från att jag körde in i garaget till jag åkte ut.Tjejen satt i bilen och tog en kaffe och läste tidninigen. men då stressade jag.
och det ska tilläggas att jag hade bytt två ggr innan på samma bil den månaden det underlättar ju en del. det slutade med att det satte på dämparma från min e30 för korta på alla håll men sbp godkännde. allt gjort av ren snålhet köpte bilen för 1000:-
står nu på skroten efter många mil.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !!

Problemet för mig var att eftersom bulten som håller dämparen i hållaren satt då hårt gick den inte att lossa utan att skruva fast i ett skruvstäd, och gick ändå nästan inte. Därför var jag tvungen att plocka ur hela fjäderbenet.

På en nyare bil är det troligen inga problem då bultarna ej fastnat i hop med gängorna så fruktansvärt.

1ggn BMW, Alltid BMW !!

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vet inte hur det är på e-34, men på e-28 så tar det inte mycket mer än 10 minuter att få loss hela fjäderbenet från bilen. Att sen få loss stötdämparn ur fjäderbenet är en annan sak.. Där får man ta i lite :)

///Jesper

BMWCS #5494
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Böt på min 540 i sommras ute på infarten inga större bekymmer förutom den över mutter på ena sidan satt som h..te
bl
53
blyfot
528i Touring -97
Bytte dämparna på grund av att på ena sidan så var den helt paj.
Man kunde dra ut hela dämparen och sedan hålla den lodrätt upp och se på hur den sjönk ihop ganska så fort.
Har då aldrig sett en dämpare som varit så slut som den var.
Fanns nog inte ens en tesked med olja i.
Man kan säga att det klonkade ganska så rejält i den, men nu är problemet ur världen.
Klart att det går fort att byta om man har gjort det tidigare ett x antal gånger, men för mig som var nybörjare på bmw så var det inte så jävla enkelt.

Åkte en liten tur på 30 mil i söndags och bilen drog 0,79 med fyra personer och ett par skidor + en snowboard.
Jag är nöjd....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.