AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.377

M3 e46 motor ras ?

Ma
28
Mackan84
Bmw M3 e46 phoenixgelb
Tjena !

Ska nog ner till tyskland och hämta hem en M3:a. Och jag har hört och läst om att vissa har fått motor ras i sina M3 e46:or?
Är det någon som vet hur ofta det förekommer? Och om det är alla årsmodeller? eller någon viss årgång, som har detta problemet? I så fall oom jag tar hem en M3 från tyskland och får motor ras här hemma sen vad händer då ? täcker försäkringen detta(helförsäkring självklart)? eller bwm garantin? Hur funkar det???
Länk

MVH

Dime M
Ma
28
Mackan84
Bmw M3 e46 phoenixgelb
Jag har nu läst dessa länkarna om motorras och det låter ju en aning oroväckande, eftersom jag har tittat på några tidiga 02:or i Tyskland, och dom verkar mest drabbade av motor ras. Men jag får inte riktigt någon klarhet i om min helförsäkring här i sverige skulle täcka ett motor ras. eller om den här euro+ försäkringen skulle täcka ett motorras? Är det någon som vet vad euro+ försäkringen täcker. Och hur det är med garantierna vid import från Tyskland?? Ska man tänka om när det gäller import av M3 från tyskland, på grund av det här problemet med motorn?
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Ring mig så berättar jag, har precis hämtat in en E46-M3 smg2 och gått igenom precis samma saker. 0733-671039
Europlus täcker sådant. Även BMW har en förlängd garanti på motorn just pga av dessa problem. Man ska dock komma ihåg att det är få bilar, procentuellt, som får problem.
Mycket rolig bil att köra iaf!

Ska du köpa bilen av en BMW återförsäljare i Tyskland? I så fall kan de svara på alla frågor samt hjälpa dig.

mip, kan du inte berätta kortfattat vad som hände? Och vilka som blev inblandade? Kan vara intressant för oss som har för avsikt att ta hem en M3 E46 inom kort. Och framförallt hur Svenska BMW, svenska försäkringsbolag och förlängda garantier såsom europlus etc. ställer sig till frågan när det väl händer något.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Jag tog hemen Alfa GTV för två år sedan, den bilen hade sk europlusgaranti, men väl här hemma i Sverige visade det sig då jag ringde upp europlus och skulle ändra garantin till Svenskt regnummer att de vägrade ta den så ett tips är att om du köper en bil med europlus vackert håller tyst och om något skulle hända som gör att du behöver utnyttja garantin använder dig av det tyska regnumret vid kontakt med dem.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Har Z3:an samma problem från -01 med S54 motorn?

/Manray/
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har bara läst om något enstaka ras av den motorn i Z3M. Varvspärren går in vid ~7500 r/min på den så det blir inte riktigt lika höga påfrestningar som på vanliga M3.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Manray,

Vad jag förstått så finns det inga (eller väldigt få) Z3M tillverkade med den dåliga olje pumpen som fanns i vissa produktions månader av E46 M3 (S54 motorerna byggs i Munchen och skeppas till Spartanburg i USA där Z3M tillverkades). Däremot så har vissa Z3M ägare efter påtryckning fått sina vevstakslager utbytta som alla E46 M3 ägare. Dock så tror jag inte man kan göra detta med motorn i bilen på Z3M utan att den måste lyftas ur. Varvtalet har relativt lite betydelse för problemen med vevstakslagren utan det har varit att de inte tålt värmen och därför har de bytts ut till en helt ny design med andra material.

/RS2
Tack för svaren Masten och RS2. Med andra ord är det ingen modell man ska dra sig för om jag förstått rätt, så länge allt verkar funka OK och är dokumenterat?

/Manray/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.