AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.691

Chock! Varför 4k mer för en 330Ci än 328Ci?

Sida 1 av 2
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Fick en chock när jag fick veta att det var 4k i skillnad för premien, samma bolag! Varför??
bmw_patricia:

Vad fick du för pris?

330 är motorstarkare och det brukar oftast betyda högre premie kanske även är med i olycks statestiken oftare än 328......stjäls oftare....dyrare att repare......

Märkligt, för mig skiljer de i princip inget alls på e46 328an ja hade innan och 330n jag har nu.

Starre: Att 330 stjäls oftare än 328 ser ja som lite långsökt.

E36är en serie som blivit drabbad av mycket skit genom åren och därav höga premier. Dvs stulna speglar, aeropak, osv.

På e46 har de inte blivit så än pga att "slöddret" inte kör e46 och stjäl därigenom inte prylar till sina bilar.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
wendtan:

Är det inte lite märkligt att du nästan fick samma premie på 328/
330?

Ju mera hästar desto högre premie brukar det vara du kanske har flyttat eller på nått sätt ändra dina vilkor??

Och ja du har nog rätt angående stöld det var långsökt:))
Starre: min helårspremie ökade ungefär 400 kr. de ser mer eller mindre ingen skillnad på 328 o 330. De har varit så under 2-3 år som jag kollat.

Däremot är de dyrare att försäkra en coupe än en sedan..

BMWCS Syd #05392
Länk
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Hejsan min premie gick från 5500 till 9800 och då är bilen en 330xi och fårut hadde jag en 328 ochså e46 men tycker att höjningen är orimligt stor.

gh
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kolla med olika försäkringsbolag. Prissättning på bilförsäkringar kan vara lite mystisk milt uttryckt. Men i princip ska den baseras på skadekostnaderna för respektive modell och ägarens riskprofil - ålder, bostadsort mm.

My Bimmer is my mistress
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
12k i sthls innerstad!
När jag bytte från 320 till 328 gick min premie ner med nästan 2k. Viket tyder på att det händer mer olyckor(?) med 320 än med 328. Förmodligen fler yngre som kör 320 än 328.... Försäkringar är mycket märkliga.

/Rickard
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Lägg av, att 330 stjäls mer! Det finns inte ens lika många 330 som 328or ute, sen så snackar vi om 4k för 40hk!

Jag har kollat med två bolag och det skiljer, Orginal Försäkringar och Tennant. Hos både skiljde det mellan 3-4k. If ville ha 12k för 330 och 7.8k för 328!

Wendtan: Jag trodde att det skulle vara 1k i skillnad, har för mig att det var så för typ 6 mån sen då jag kollade. Nån ide att ringa och förhandla? är det värt att inskaffa 330 trotts att det kostar typ 70k mer i inköpspris sen så 4k extra / år i försäkring än en 328? =)
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
bmw_patricia: jag tänkte som dig för några veckor sedan då jag byte min 328 mot en 330xi och jag tyckte faktiskt att det är värt det lilla extra den kostade samt vet man inte hur länge premien till 328 ligger där den gör tror den kommer att stiga till ungefär samma som till 330.

gh
Att iX är dyrare är väl logiskt med "50% mer" transmission som kan ge upphov till skador som drabbas maskinförsäkringen

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Konstigt nog så är inte xi dyrare än en vanlig 330 jag kollade det innan jag köpte den
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Wendtan: med 6k självrisk hamnade 330ci på 9,4k helför. och 328ci 6,7k, visst är det för stor skillnad?
Jag tycker att 2500 kr per helår är en hyfsat human skillnad.
De är absolut värt det att lägga de extra pengarna för att få en 330. 328 är i mina ögon 40% sport/60% komfort
och 330 är 60%sport och 40% sport.
De är STOR skillnad i motorkaraktär mellan de 2 bilarna.
Personer som hävdar annat har inte kört båda bilarna ordentligt.

Bmw är inte billiga bilar i något avseende, men ger mycket
tillbaka i "livskvalitet" enligt mig.

Vilken bil som är rätt för dig får du och dina behov avgöra.
Provkör båda bilarna grundligt. fler än en gång.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
En förklarning kan vara med tanke på att e46 328 fanns bara att köpa under 2 år. Borde dem inte finns i så många ex. 330 har finnits längre, och det rullar säkert bra många mera 330 maskiner ute på vägarna med coola m-paket som är mera stöldvänliga?

Wendten: Du pratar mycket om 330 och sport. Jag har utväderat 330 Ci men finner inga mängder sport i den maskinen än en 328 Ci bättre ljud från motorn och lite mera kraft visst.. Har du testat en 328:a Ci? Jag ska säga att jag inte provat den nya faceliftade 330:in den kanske är mera sport? Eller så är jag helt ute och cycklar, mina motorerfarnheter blev helt förstörda efter en helg med en m3:a. Inget är sport förutom den förädlade maskinen. "homer simpson dreglar" en klockren lobotomibil.

Wendten: Har du vägarna förbi västkusten under sommaren så kom in på kaffe, så kan vi gå ut i garaget och kolla sportfaktorn på min 320. :)

Mvh
Kristian

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Tillägg: Wendtan menar inte att var otrevlig, läste mitt inlägg och det låter lite aggressivt :( Funderar bara vart du hämtar in informationen bara. Då jag förstår dig lite, men inte fullt ut.. Så hädanefter pissa på andras bilar bara du inte pissar på min. "med glimten i ögat så klart"

PS: Fälgarna du har på din bil är klockrena och dessutom orginal, därför måste jag nu köpa sådana fälgar.

mvh
kristian
Alf: Att de rullar fler 330 än 328 kan du nog slopa. De är bara att titta på beg marknaden. De finns Många 328 till salu och den kom ju 98 och tillverkades till 01 då den avlöstes av 330.

Angående 330 och sport så kan jag göra följande reflektioner i jämförelse med 328 ci (Jag har för övrigt ägt en e46 328 sedan i något år så ja är väldigt bekant med den)
Sportchassit på 330n känns mer välavstämt än på 328an, troligvis bättre dämpare/fjädrar.
Bromsarna är betydligt större och har väldigt mycket bättre bett (330 har 17" standard)
Styrningen är mycket mer direkt, de skedde en uppdatering 01 på styrningen så den finns inte på riktigt tidiga 330.
Motorn har betydligt bätte bottenvrid, drar mer och kraftfullare över hela registeret.328an känns sömnig under 3500 rpm för att sen vakna.
330 har lånat en hel del komponenter från S52 bla svänghjul osv.
De ser jag som en klar fördel.

Jag kikar gärna på dina stylade bmws om jag har vägarna förbi, Du som alltid varit sån bmw orginal fanatiker :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Tack för komplimangen om fälgarna, dom får dock ge vika för en annan uppsättning orginal fälgar som snart ska inhandlas :)

Länk

dom e en tilvalsfälg till 330n.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
wendeten: Måste faktiskt erkänna att vi nog haft lite olika "Orginal" uppfattningar. Orginal för mig är BMW stuff. Så länge man köper grejerna på BMW, så är orginal grejerna gjorda för att sitta på 3-serien. Har faktiskt bytt fälgar och satt på 18" vita blinkers även installerat sådana dära tyg mattor. Men nu inför denna sommaren vill jag sätta på 17" för bättre komfort. Och fälgarna du har har jag jag faktiskt redan inhandlat :)

"Damn vad offtopic det blev. Men jag och wendtan ska para ihop våra bilar alltså 320:en med hanses 330Ci sport och skapa en helt ny bil som ser ut som en sport 330ci fast med 320:e motorn."
Alf: Så du menar att orginal M3 gt vinge och orginal m3 speglar och ett m3 märke är helt okej på vilken 316 som helst bara för att de köps på bmw? :)
jag förstår vad du menar och delar din uppfattning.

Att en 80 tals 2 liter spis skulle leta sig ner i min redan tunga 330 får vi dock bli 2 om. :)

Tyckte du att du tappade så mycket komfort med 18" ?

Jag har provkört ett otal 330 med 18" utan att märka någon direkt skillnad mot orginal 17".
Kan bero på att 330 iof är utvecklad med 17"

BMWCS Syd #05392
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.