|
|
|
|---|---|
|
tja, just nu har jag en liten problem. ett tag sen köpte jag en bil från tyskland. vi skrev kontract osv. jag betalade honom kontant. jag fick låna hans skyltar för att jag visste inte vart man kunde få tag på röda skyltar. en vilkor var att om jag lånar hans skyltar skulle han behålla bil register bevis den original. o när jag har skickat honom skyltar o den lilla gröna lappen skulle han skicka mig bil register bevis. men tills nu har han inte skickat något . jag har fortfarande skriftligt kontrakt på bilen. men det hjälper mig inte när jag inte kan registrerar bilen här i sverige. vet någon vad jag skulle kunna vända mig till ? det har gått nästan 2 månad . 1 vecka sen maila jag honom o han sa att det tar lite tid att avställa skyltar, vet ej om det stämmer att det tar så länge? ska jag anmäla honom eller ska jag forsätta o vänta ? allt information skulle vara mycket tacksam ! | |
|
Anmäl, han ljuger.. |
|
|
Japp, anmäl. Det går direkt att ställa av skyltar. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
| Han tänker säkerligen anmäla bilen för stulen i Tyskland., Kontakta honom och säg om han inte skickar handlingarna inom några dagar så anmäler du honom med hjälp av svensk polis. | |
| Hur kan man ens komma på tanken att gå med på en sådan affär??? | |
|
Är det inte så man brukar göra? --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
han har svarat på min mail o han sa att paper kommer o skickas ut nästa vecka. vet ej om det är sant eller inte men en vecka skulle inte gjort något skillnad när jag redan har väntat så länge. men som sagt om det inte blir något brev till mig nästa vecka då ska jag vända mig till polisen. finns det möjlighet att han har anmält bilen stulen o fortfarande har bilregister kvar ? vet ej hur tyska regler går till . |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
det är väl lite sent att vara efterklok nu, men man ska vara mycket försiktig med att köpa bil i Tyskland utan att få med briefet. Om du måste lämna kvar briefet för att få köra på hans skyltar skulle jag skaffa exportskyltar istället. Jag tror inte tysken behöver briefet för att avregistrera bilen. hoppas det går bra för dig ändå, men bara att det tagit sådan tid skulle göra mig misstänksam. när han har skyltarna tar det max en timme att avregistrera bilen, och eftersom försäkringen är svindyr på en 330ci i tyskland så borde han vilja avregistrera den snarast. mvh Johan |
|
Gå till polisen direkt!! det tyska reg beviset är en vädehandling, som ovilkorligen måste följa bilen. Dessutom hjälper det inte att komma med bara det och skyltaran till avregningen även bilen kollas av personal där, cassinr m.m. Som sagt ring Polisen.nu!! Mvh Niklas. Åka utan tak e gött!! |
|
|
Är det fortfarande denna bil som du dessutom "bucklade upp" Mr 330ci?? : Länk Då kan jag förstå att säljaren inte är helt sams med dig..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Här snackar vi soppa på hög nivå!! Nästan som att göra en tjej på smällen ofrivilligt!! Åka utan tak e gött!! |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ja, så här kan det gå om man inte tänker sig för. Jag har även en nylig bekant som sitter med en bil och utan breif, vilket han gjort nu i två år. A: LÄMNA ALDRIG CASH UTAN ATT FÅTT BRIEFTET. Jag har fått avstyra en affär just pga detta, en leasning BMW 528, då har ju firman breifet. Han ville att jag skulle betala bilen, han skulle sedan skicka breifet.. No way, tänkte jag. Ungfär lika dumt som lämna bort nycklar och reg bevis till en "bilförmedlare" som ringer. Så jag fick åka Ford Kha hem, en tjej kompis ville ha en sådan, och det var ju tur kan kunde göra en lite affär iallafall. Förstår man inte risken med import, låt någon som vet hur det fungerar göra det åt dig. |
|
330ci// Hur går det? Har du hört nåt? |
|
|
nix har inte hört av honom eller något post. gasar magnus du har rätt det var den bilen jag "bucklade up" . vet inte om det är fortfarande nödvändigt o söka up polisen när jag redan har kraschat med bilen på hem färden. men som sakt jag behöver briefet för att göra en conversion . annars är det bara sanslös först tänkte jag plocka ut allt från bilen o göra en conversion till en liknande bil men nu har jag inte briefet ,vet ej om det är fortfarande nödvändigt o anstränga sig om briefet? innan ni blir förvirad det var inte min 330ci jag kraschade med det var en annan bil som jag hämtade . bmwnike, kankse samanfattning är inte så tydligt men när man har upprepat sagan flera gånger då vill man bara sikta på briefet istället för hela sagan . |
|
| Ända rätta är och åka ner och hämta regbeviset om det inte kommer. | |
|
Det är väl just så här man skall göra enligt Importguiden.Där står det att det smidigaste är om man får låna tyskens skyltar,men då måste han ju ha kvar briefet så han kan avregga bilen när han fått tillbaka skyltarna från sverige.Gör han det innan så är det ju ingen försäkring på bilen,och då har ju vitsen med att låna skyltarna försvunnit. Nä,gör på det riktiga sättet och åk till zulassungstelle,och få med röda skyltar och brifet hem!!!! Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
|
När jag körde ner en kärra från Berlin för ett par årsen fick jag briefet och fick behålla hans skyltar. Han brydde sig inte. Antagligen går det bra att avregistera där även utan skyltar. P.s. Sålde bilen sen med svenska skyltar, tyska skyltar fick nya ägaren på köpet:) Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jojje, det står inte någonstans i importguiden att du ska lämna briefet. tvärtemot vad du säger så står det precis hur värdefullt briefet är, det kan ingen tveka på. dessutom behöver man inte alls lämna kvar briefet när du kör hem på tyskens skyltar. vem har lurat i dig det? för tysken räcker det med fahrzeugschein eller bara skyltarna. som Micke K skriver ovan går det tom utan skyltar, men då kostar det lite pengar och tid för tysken. mvh Johan |
|
Ok.Har alltid trott att tysken behöver både skyltar och brief vid avreggning.Har det alltid varit så här?? Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
| När man kommer hem och besiktigar bilen och får reg bevis så postar man med en kopia på svenska regbeviset med dom tyska skyltarna då brukar det funka bra att ställa av bilen i tyskland. | |
|
De behöver varken brief eller skylt, men det underlättar för dem, jag fick brev från Tyska bilprovningen och fick intyga att jag hade haft skyltarna med mej hem det löste det hanns problem. /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.