AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.021

Snälla hjälp... bilen går konstigt 328 -1996 (ny bmw-ägare)

Ma
2
Marcus328
328 m coupé -96
Hej! Detta är lite långt men jag är evigt tacksam till den vänliga själ som kan tänkas hjälpa mig. Till saken hör ju den att jag självklart kan ta bilen till BMW och få den data-kollad, men BMW i Kalmar har ca 2 mån väntetid...

Köpte en BMW 328 från -96 för ett halvår sedan och kan säga att det är den bästa bil jag ägt hittills förutom följande spökande...

När jag ska starta bilen är den svårstartad och när jag väl får igång den går den mkt oroligt på tomgång. Står den på tomgång kan motorn dö när som helst. När jag sedan varvar upp den är den inte speciellt varvvillig, den blurrar mellan 1000-3000 varv. När jag kör med den är den orkeslös men det rycker lite i den precis som om den ville dra iväg. Vid gasuppsläpp och friläge, som vid stoppljus, tvärdör den. Ibland när jag startar den går den perfekt, ibland kan den hosta till under körning och fungera nån minut. Fick tipset av en mek att det måste vara lmm så jag tog bort den rengjorde den med lite mirakel 5-56, inte bra kanske men va fan, den funkade därefter i 5 min. Ok, så då måste det vara lmm, jag byter den till en ny som jag vet funkar, bilen går i 5 min sedan samma problem. Står bilen på tomgång (när den går dåligt) och jag skruvar ur kontakten till lmm förändras inte motorgången, borde den inte göra det? En mek sa till mig att det inte är säker att den ändras på tomgång... Snälla hjälp! Vad kan det annars vara? Bilen har sportluftfilter och sportavgas...

/ Mvh Marcus
TobbeBMW
har lite av liknande symptom på min, där misstänker jag tändspolarna (eller en av dem) min misständer å e seg vid snabba gaspådrag men fungerar annars utmärkt, prova att ta loss tändhattarna och linda in dem med eltejp, eller spruta in silikonfett i dom för att täta, ska prova det på min imorrn tänkte jag
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Sportluftfilter. Låter absolut som att det är skitigt. Det behöver inte se skitigt ut för att vara skitigt. Sätt tillbaka originalboxen och testa.
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Var inte detta något som du märkte vid köpet av bilen då? Det verkar som om du nyligen köpt bilen!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Marcus328//

Det är dina tändspolare som spökar , hade samma ryckig och hostande gång i min 320i. Gör en felsökning på BMW för att du ska veta exakt vilken/vilka tändspolare är det som är slut. En ny tändspolare kostar 800:- på BMW, har du tur så är det bara en som är slut, i värsta fall alla 6. Jag lovar dig till 100% att din bil kommar att vara kanon efter det. Förresten, jag betalade 700:- (bara för felsökningen på BMW).

Lycka till
Ma
2
Marcus328
328 m coupé -96
men konstigt att den funkar när jag miklar med lmm
Visa användare
43
Fredrik Svempa
1602 touring -72
525i Touring -93
Det är mycket som kan krångla, slangar som är torrspruckna och tar tjuvluft, packningar till insug som inte tätar, kolla dessa först så att du vet att detta är okey sedan kan du gå på dom drygt dyra tändspolarna..
sa
11
sanjin sehovic
320i sedan -94
Hade en liknande problem med min 320. Den dog vid trafikljus och jobbade konstigt på tomgång. Det vad jag gjorde var att jag tog ut en grej som jag inte riktigt vet vad den heter men har med insprutningen av luft att göra. Det är T-liknande med två gummi slangar, gjort av aluminium, sitter på höger sida av motorn sett från din sida när du står framför huven,strax under de 6 revbens liknande rör. Jag gjorde och smörjde det. bilen funkade som alldrig för efteråt. Hoppas det hjälper lite i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.