|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bjoerk: Eftersom du verkar räkna mig till listan som kör bmw enbart för prestanda så tar jag mig friheten att påtala att du inte är sen med o skriva att du kör en av de motorstarkaste/snabbaste sedaner som finns. Detta gör du inte en eller 2 gånger utan gång på gång. Om du verkligen inte bryr dig om detta, så sluta använda det som något slags argument. Att jag skulle köra bmw enbart för prestanda skulle rakt upp och ner vara korkat. Då prestanda vs isatta pengar i en 330 är riktigt dålig i jämföelse med Skoda octavia RS eller något annat turboladdat volkwagenåk. Jag tycker för övrigt att Phaeton är de absolut häftigaste som finns i Lyxsupersedan klassen just nu. Jag tycker du i princip alltid bara gör genomtänka inlägg , men ibland blir du lixom på gränsen till bitter mot bmw. Detta betyder inte att jag tycker att bmw är perfekta bilar som aldrig går sönder. Alla bilar har svagheter, både acceptabla och icke. Jag kan hålla med om att kvaliten på vissa bmw komponenter är under all kritik. Men hela paketet tilltalar mig fortfarande. Ett bra sidoexempel är en XK8 som jag övervägde att köpa, men den var för mycket show och för lite go. Kvalite känslan levde absolut inte upp till förväntnigarna heller. Ruskigt vacker kaross men ingen vidare detaljfinish. Träinredningar/läder kan dom dock, mycket bättre än något tyskt märke. BMWCS Syd #05392 Sök först, fråga sen. Bitte! Länk |
|
|
Wendtan: Jag skrev att jag har en snabb bil eftersom jag tycker det är trevligt med en bil som har god accelerationsförmåga. Däremot struntar jag fullständigt i om någon annan bil är snabbare. Det var min poäng. (Hade jag haft en surhäck till bil så hade det varit fullt förståligt att jag inte bryr mig om att jag blir frånåkt). Jag tror även du, Wendtan, märker hur viktigt det verkar vara med just accelerationsprestandan för BMW-ägare. Kanske svider det extra mycket att inte BMW är snabbare än andra bilar när extra mycket pengar betalats för märket? Jag hoppas att så inte är fallet utan att mervärdet av en BMW återfinns i körglädje, känsla eller andra BMW-specifika attribut. Dina erfarenheter av Jaguar kan jag hålla med om. Detaljkänslan, bortsett från det utökta läderarbetet samt träpanelerna, är inte speciellt hög. I varje fall jämfört med BMW E46 eller E39 som jag tidigare ägt. Den oerhört vackra karossen och bilens utstrålning gjorde dock att jag ändå inte kunde hålla mig. När kärlek finns ser man de dåliga sidorna som charmiga... "Det finns så mycket att njuta av i en så underbar bil som en BMW..." Jag, bitter på märket BMW? Nää... |
|
|
Själv delar jag synen att prestanda är trevligt, men det är inte huvudskälet till att välja BMW. Skulle man skapa ett mått av typen "acceleration per krona" hör knappast BMW till de framstående bilarna, vare sig som nya eller begagnade. Ljudet hos 330-motorn ger mig mer glädje än accelerationstiderna. Det som jag ställer mig tvekande till är dylika uttalanden: "För många BMW-ägare verkar hela världen rämna när de blir ifrånåkta av något så simpelt som exempelvis en VW." "Det som är så synd bland många BMW-ägare är att de bara fokuserar på prestandan." "ändå verkar den genomsnittliga BMW-ägaren bara bry sig om prestanda. Främst accelerationsprestandan." Säkert finns det några BMW-ägare som detta ger en träffande beskrivning av. Jag tvivlar dock på att de är "många" eller "genomsnittliga". Sådana uttalanden borde ha lite mer grund att stå på än osystematiskt läsande av autopowers forum. Det är ju gratis att skriva inlägga här, så det går knappast att dra så stora växlar på folks värderingar utifrån inlägg. Det skulle aldrig falla mig in att byta bil bara för modellen ABC från tillverkaren XYZ kostar mindre än min och accelererar 5 % snabbare. Trots det kan det vara kul att diskutera, det är ju som sagt gratis att skriva inlägg. Kanske flera av inläggen gjorts av just detta skäl. Jag tror det är riskabelt att försöka utläsa särskilt mycket om folks preferenser, värderingar och uppfattningar från inlägg på ett debattforum. |
|
|
När jag hade min 3.0 Si i slutet av 70-talet, var det inte många som körde ifrån en. Det var bättre förr;-) /Anders |
|
|
Körde VW och älskar fortfarande VW. Men jag kom inte alls överens med verkstaden här i stan och priserna på reservdelar! 500:- för en huvwire är dyrt. En mekaniker aka reservdelsbytare som gjorde fel på framvagnsinställning så den slet snett på andra däcket istället. Nu letar jag BMW hur roliga VW än är :) MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.