|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
-BeeMWe-: Det behövs ingen "muff" för att mäta avgasvärdena, det görs lika bra med en lös sond. Är avgassystemet ändrat från originalutförande på ett sådant sätt att det omöjliggör en avgasmätning ska den underkännas på grund av detta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Hej! Rätt motstånd är 6,1 kohm. Jag ligger på 6,05-6,15 på samtliga av mina kablar. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Fel av mig. Värdena gäller M70. MVH /// Paap R |
-BeeMWe- |
Jesperado: Trevligt för mig iaf. Den fick nog med nedslag iaf. |
|
Ok, men oavsett vad värdena ska ligga på, bör dom väl inte variera på upp till en Ohm, eller...? Ska söka lite efter "rätt" värde på M30 iaf. - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
pettan86 |
Hej! Jag tror att värdena ska ligga på ett par kohm, så då kan ju inte någon enstaka ohm spela någon roll. Eller? Mvh Petrus |
|
Hmm, tror jag rört till det lite för mig själv, har ju i ärlighetens namn haft multimetern inställd på kohm när jag mätt, så antagligen är det väl kohm jag fått fram... Har dock inte mätt min andra sväng än, så jag ska inte säga något egentligen.. Återkommer som sagt :) - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
Paap Reeder |
Hej! Jo ...... Kohm är det. M30 är inte så känsliga som M70. Min M30 varierar med ca 300 ohm mellan stiften. Hatten är på 1 kohm och tändstiftshylsan är märkt med 5 kohm på min M30. MVH /// Paap R |
|
Tja igen! Har jobbat natt i helgen osv, har inte riktigt hunnit med mig själv.. Hur som helst, var ut och mätte igen bara för att vara säker, och visserligen så ligger väl värdena inom ca 1 kohm, men dom hoppar upp och ner mellan varje kabel, alltså kabel 1 kan ha 5.8 kohm, medan kabel 2 kan ha 6.6 och sedan kabel 3 6.2 osv... Exakt så är inte fallet, men nästan! Hur som helst, är det värt att slänga några tusen på tändkablar, eller tror ni felet sitter djupare begravt i form av trasiga packningar osv? Vidare läste jag någonstans att man kan tvätta spridarna(eller kallas det injektorer?), för att återfå det rundstrålande flödet.. Någon som vet var man kan göra detta i närheten av Sundsvall? Alternativt, vad kostar nya? - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
| Har du kollar på rotor och fördelarlock dessa komponter kan vara dåliga och då kan m30 gå orent. | |
Paap Reeder |
Hej! Prexis lika värden har jahg på min M30. Köp inga kablar. MVH /// Paap R |
|
Ok, tanx! Ska kika på rotor som du säger, alpina.. Vad kännetecknar fel på dessa, och dessutom, är det krångligt att få lös dessa delar? - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
| Bilar med dåliga fördelarlock och rotor kan gå orent pga ej fullständigförbränning av bränslet, det är inte så svårt att ta bort fördelarlocket tre skruv om jag inte mins fel. | |
| Nej, det strulet hade jag på en Audi, VAG hittade inte felet och jag hade själv av locket och kollade in det, hittade inga fel, men bilelfirman bytte locket och rotor efter set så gick den perfekt igen. pytteliten spricka i det, syntes inte utan förstoringsglas. | |
| fast den hackade lite ibland. inte bara dåliga avgasavärden | |
|
Tänkte höra om allas erfarenheter av k-sprit/etanol. Har haft bilen inne på icke-aukturiserad BMW-verkstad ännu en gång, men mekanikern påstod att han inte kunde hitta andra fel än ett slitet fördelarlock. Detta byttes men jag har inte märkt något förändring i bilens betéende (ojämn tomgång, segstartad, hög förbrukning), så jag tvivlar på att värdena nu är normala. Då sista ombesiktningsdatum närmar sig med stormsteg börjar jag bli orolig. Pratade med en annan mekaniker som sa att k-sprit/etanol aldrig garanterar godkända värden, tvärtom tar man en stor risk eftersom det tydligen frigörs en massa skit i bränslesystemet, som sedan samlas i spridare mm, med följd att bilen aldrig blir "frisk" igen. Vet inte vad jag ska göra, känner desperationen komma :/ |
|
Paap Reeder |
Hej! Ett högt HC kan du i regel inte få ner med "häxbrygder" men de sänker CO till ca 0,5. Då talar vi om blandningar på under 40% bensin. Innan jag fick ordning på V12:an körde jag den på ren k-sprit och mätte: CO = 0 men HC fortfarande 2-300 ppm. I mitt fall berodde det på flera fel. Tjuvluft i byxrörsflänsen samt i gummibälgen efter LMM. Min koppling med "extern" vevhusvent var inte bra den heller. De originalmonterade vevhusvent "jobbar i team" med LMM och plenumkamrarna. Besiktade i dag med ren 96 oktan och monterade kattar (varav en ny och en beg) och fick 0,0 0,0 samt 12 i HC. Är inte 100:a på detta men det är mina erf så långt. HC beror ju på oförbrända partiklar. De blir lika oförbrända både i 96 oktan som i K-sprit ...... tror jag. MVH /// Paap R |
|
Tjahapp, var ett tag sedan, men ok... Satte i en ny rotor och fördelare idag, eftersom den gamla såg lite sisådär ut.. Bytte även luftfilter när jag var i farten. Dessutom såg jag att slangen till bränsletrycksregulatorn var sprucken i änden, så jag klippte en bit på den... Bilen går visserligen inte bättre på tomgång, men däremot runt 2000 varv, åtminstone vid belastning.. Nåväl, nästa steg blir väl att göra ett kompprov för att se hur insidan mår.. Men till dess... Spridarna har jag som sagt hört kan bråka lite, någon som vet hur man kan testa/kolla dessa, eller vad nya kostar? - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
|
Hej Hur såg fördelarlocket ut? |
|
|
Det var skadat i kanten på ett ställe, inte sprucket, utan det var en bit utslagen!?... "kontakterna" var väl inte så farligt slitna, men dom var ärgade, hade med andra ord blivit en del oxid på dom.. Rotorn däremot var ingen hit.. Knappt något kvar av metallspåret, eller rättare sagt, det var ingen jämn bana på det. Plastbitar urslagna, måste haft kontakt på ett eller annat sätt... Hur som helst, nu till det mystiska.. Bilen gick igenom besiktningen idag! Visserligen gick den bättre efter bytet av fördelaren och rotorn, men jag tror det var inhandlandet av ett stycke RedLine att pytsa i tanken.. Tidigare hade den följande: CO tomgång 0,3 CO 2500 0,4 HC tomgång 200! Idag hade den CO tomgång 0,0 CO 2500 0,0 HC tomgång 0,09!! Med andra ord, känns som om det måste ha blivit fel vid ett av mättillfällena! Nåväl, tack för all hjälp! Nu är det väl bara att fortsätta att byta slangar osv i motorn allt eftersom ekonomin tillåter, så skall jag nog få tomgången att gå finare till slut! - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.