|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Besiktigade idag och fick negativt besked om avgasvärdena: CO 0.4, CO2500 0.4, HC 202, Lambda 1.01. Tittade igenom protokollen från förra besiktningen (då bilen inte var i min ägo). Då hade den CO 0.6, CO2500 0.5, HC999, Lambda 1.00. På ombesikningspappret står det CO 0.4 CO2500 0.4, HC687, Lambda 1.01. Alltså fortfarande inte helt godkänt. Tar fram pappret för andra ombeiktningen, och där är värdena helt plötsligt perfekta. Tanken som slår en är att ägaren kom tilllrätta med avgasproblemen tillslut, men tydligen inte eftersom jag råkade ut för samma smäll detta året. Frågan är vad han kan ha gjort för att få den godkänd tillslut, tror ni på k-sprit metoden eller nån annan huskur? Jag lär iallafall åka på att byta lambdan, och hoppas det blir bättre, eller kan det vara nåt annat som spökar? Måste också spy lite galla över besiktningsmannen som var den otrevligaste jag mött på länge. Han vägrade ge mig några tips eller svara på frågor, "det är dina problem, du får väl själv gissa vad det kan vara" Nä nu är det fredagkväll o jag ska inte tänka mer på bilar för idag... inte på några timmar iallafall ;) | |
|
k-sprit brukar vanligtvis hjälpa. Ha en nästan tom tank o häll i en hel flaska typ. Och tanka så fort du har kommit ur SBP. Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
Se till att ha bilen RIKTIGT värmkörd innan oxå. Har själv åkt på samma problem o det hjälpte! mvh Daniel |
|
ormen |
skulle själv börja med att leta läckor, byta lite packningar (insug, grenrör,) säkert den klassiska sprickan mellan främre rör och dess anslutningsfläns (den som ligger mot grenröret), där skulle jag lägga en fin TIG sträng inifrån, kan tjuva luft där, du får liksom en okontrollerad Puls-Air liknande effekt i avgaserna... bättre för miljön i längden om du fixar bilen ordentligt... |
|
Låter som nåt man inte fixar på utomhusparkeringen i 3 graders värme :/ Det sura är att bilen ska säljas nästa månad, och kostnaderna för att få detta fixat får jag knappast tillbaka. Hade inte räknat med blankt papper, men detta verkar kunna växa till många tusenlappar... :( |
|
| Så var det efterkontrollsdags. Efter ny lambda, 1,5l k-sprit o 45mins tokkörning på i genomsnitt 5k varv innan besiktningen, så var värdena inte ett skvatt bättre än förra gången. Denna gången tog t o m besiktningsmannen själv ut bilen på en runda efter att ha mätt värdena en gång. Känns som jag kommer att bli ruinerad innan detta är fixat... tacksam för alla idéer! | |
|
När servades bilen senast? Vilken olja användes? Hur ser stiften ut? Börja i den ändan och ge bilen en riktig service med ny fin helsyntetisk olja, nya fräscha stift, nytt olje- och luftfilter. Då brukar värdena krypa ner markant! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som Johan nämner...Var oljan/stiften bytta innan du var inne på och gjorde avgastestet? Om inte så kan det dra ner värdena väldigt mkt. /Pelle |
|
| Tackar för svaren! Ja stift o olja bytta ca en månad för besiktningen, olje- o luftfilter är inte iofs inte bytt på 500-1000 mil, vågar man hoppas på en sån enkel sak? | |
|
Vilka stift är det? Hur såg de gamla stiften ut? Är det rätt elektrodavstånd? Hur ser stiften ut nu? Vilken olja använder du? Hur ser luftfiltret ut? Hur ser din "körprofil" ut? Mycket kortkörningar nu i vinter? Hur mår tändkablar, fördelare och rotor? (om du har M20-motorn) Att bara byta olja och inte byta oljefilter gör mer skada än nytta, då den nya oljan kan lösa upp smuts som filtret har fångat in! Dvs. byt ALLTID oljefilter när du byter olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Katten? Va f*n vet jag, men det finns "billiga" sportkattar.. Två bilar är fler än en.. |
|
| Lambdan & katten verkar ju fungera eftersom Lambdavärdet ligger på 1,01. Det är ju godkänt. Men HC värdet är för högt. Det kan betyda att bilen drar för mycket bränsle. Trasiga vakuumslangar eller trasiga insugningspackningar kan också vara en orsak till tokiga avgasvärden. | |
|
Tackar för alla svar! Johan B: Skrev fel där, oljefilter byttes också vid oljebytet. All service o byte av delar har gjorts av NFS, så jag antar att rätt saker har använts. Luftfiltret ser bra ut, men man kan ju slänga i ett nytt ändå, dom kostar ju inte så mycket. Tänddelarna är bytta av förra ägaren, uppskattningsvis för 1500-2000 mil sedan, har iofs inte kollat hur dom ser ut. Har blivit ganska mycket kortkörningar i stadstrafik under vintern, så det är klart att nåt tar stryk av det. per_j82: Där kanske felet ligger, enligt BC'n snittar den på ca 14.5 vid "normal" stadskörning, och det är väl lite väl högt. Får be verkstaden se över slangar o packingar. |
|
|
Hakar på denna tråden lite grann... Min gamle 535'a fixar inte besiktningen, pga för högt kolvärde på tomgång.. Misständer dessutom, och själv hoppas jag att det inte ska behöva dras till att man river toppen på den.. Vidare tänkte jag säga att min automat snittar strax under 1.5l/mil överlag relativt "kvivk" stadskörning, så nog tror jag att din drar lite för mycket, Johns... Idag hade jag förresten in bilen på att justera ventilerna på BMW-verkstad. Blev en mycket trevligare tomgång, men dock misständer den fortfarande! Bytte olja å filter för ca 100 mil sedan, och även om det blivit mycket kortkörningar sedan dess så ser oljan fin ut, och nivån har inte rört sig, mao hoppas jag att det inte läcker någon stans! En grej dock - när jag började använda motorvärmare fick jag efter några veckor fylla på med kylarvätska...? Inte sedan dess dock.. Det jag funderar över nu är vad man skall sikta på, kan det vara tändkablarna, och i så fall, går det att mäta upp dessa på något vis så man vet om dessa är ok, eller måste man byta för att se? Spridarna, går dessa att rengöra eller måste dom bytas? Tomgångsmotorn, kan den spöka? Varvtalet på tomgång ligger statigt men för lågt, ca 600-650 varv. Packningarna vid insuget som det pratas om, är det något man som helt saknar tummar (alltså inte ens har den mitt i handen) klarar att fixa, eller är det verkstad även där? Tacksam för svar även jag mao! - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
| Insugspackningarna på m30 är ganska bökiga att byta, trångt som fan med muttrana till insuget. | |
|
Du kan ta av tändkablarna och mäta resistansen i dom, dvs motståndet... Kommer inte riktigt ihåg hur mkt det ska ligga på... men mät allihopa och jämnför värdena, klart är att det blir högre resistans ju längre kabeln är. Detta mäter du enklast med en multimeter inställd på Ohm. __ Letar vita framblinkers! |
|
|
Där du ansluter ena kablen från multimetern i ena sidan på tändkabeln och den andra i andra änden på tändkabeln. __ Letar vita framblinkers! |
|
-BeeMWe- |
Gör som jag nästa gång, ha ett utblås som inte passar deras muffar. Besmannen svor lite och gav sig på att rycka i bältena istället :) |
|
Haha! Fränt, BeeMWe :) Skall mäta upp resistansen idag och se om någon av kablarna spökar.. Tidigare ägare sa att han bytt rotor & co, men kablarna sa han ingenting om! Återkommer... - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
| Resetstans tror jag ska vara 2,6 eller 2,8 ohm på kablarna | |
|
Tja igen! Mätte på kablarna idag, och även om värdena varierade en smula beroende på hur man höll i "mätstickorna", så fastnade jag för att värdena låg på alltifrån 6.7x Ohm till 5.76! Ok, jag köper att motståndet blir större desto längre kabeln blir, men att motstånder varierar med så mycket som 1 Ohm, där det dessutom är högre på en kortare kabel... Mjaa.. Ska göra en till mätning och se om jag läser helt galet eller om det kanske är så att kablarna är kassa? - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.