AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
755

Moms problem?

Eh
41
Ehsan
335 coupé -11
En kort och rak fråga bara...?

Om jag köper en importerad bil i Sverige av en person som inte betalat moms i Tyskland, kan det då händå mig något?
ja

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Btw , läst Importguiden ( se menyn i vänster kant)?? där finns bl.a. följande info om just moms: Länk Läs och begrunda

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Nu skall vi inte måla fan på väggen här. För något år sedan propagerade jag hårt för justt detta att moms kanske kommer att följa bil. Usch vad skit man fick... likväl , som jag skrev då är det inte speciellt troligt att man kommer att pressa retroaktivt. Troligen kommer man att sätta ett datum för när denn regel kommer gälla och därefter tillämpa den. Bilar importerade efter denna regel blir lastade med svensk moms om man inte kan styrka antingen tysk moms eller inbetald svensk dito.

Detta resonemang grundas på att när skatteutskottet resonerar har man alltid med privatpersoners ekonomi som stötesten och stor prioritet. Att man skulle komma fram till att det är ok att skjuta tusentals familjer över ruinens brant för att rädda momskassan tror jag inte på, att man vill stävja fusk och säkra intäkter i framtiden är jag säker på. Intresset att det skall vara olönsamt att begåbrott är givetvis stort men man skall man ha klart för sig att lika stor del av kakan som intresset för intäkt är hos staten är intresset för jämförbarhet och köptrygghet, dvs konkurrens hos handlare och därmed ett fungerande system av handel med garantier etc. Detta system sätts ur funktion av gråhandeln då bilar fuskas på allehanda sätt. Systemet kan aldrig fungera fullt ut om man har en stor andel fuskare, detta ätr förödande för ett skatesystem och slutändan är det alltid konsumenten som betalar, ingen annan. Därför är det brottsligt och belaggt med höga straff, därför vill man komma åt ... inte för att sätta dit kalle 26 år som råkade få en billigare fiesta för att en handlare i hova, vara,tråvad,kvänum,eller you name it fuskatt... ;-)
Eh
41
Ehsan
335 coupé -11
OK!!!

Då fattar jag... Ärlighet varar alltså fortfarande längst!

Tack för hjälpen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.