|
|
|
|---|---|
|
Har funderat en tid på vad man kan göra åt detta. Då jag kör på öppna landsvägar, eller över broar, då det blåser kraftigt så uppför sig bilen lite konstigt genom att plötsligt spåra åt ett håll så man får parera för att hålla den rakt på vägen. Nu funderar jag på när jag ska montera sommardäcken, i slutet av mars, sedan som bla. är 255/35-17 bak (om jag minns rätt), att då kommer det kanske att bli svårare att inte märka av spårkänsligheten och den kanske blir känsligare mot blåsten? Är detta tecken på dåliga leder etc. eller ska man satsa på något med airodynamik för att känna att bilen har grepp på vägen när det blåser och kör i 90-140? Bara nyfiken på om det går att göra något åt det, förutom att minska farten då, som blir en naturlig reaktion då bilen vill vandra på vägen... /Hammar | |
|
Hej !! Jag har lite av samma problem. Har dock lite glapp i ratt, måste nog spänna snäckan lite själv. Har även dåliga bakdämpare, ska byta dem. Bytt fram och blev as-stor skillnad. Hoppas du löser problemet.. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Prova att göra en 4hjulsinställning, det kan vara fel trots att det inte sliter snett... Kolla sedan över lite bussningar i fram/bakvagnen. __ Letar vita framblinkers! |
|
|
Bmw525i: Jag har också lite glapp i ratten, iaf i höga farter. Vart sitter den här snäckan som man kan spänna, hur ska man bära sig åt? Mvh. |
|
|
Hej ! Joo.. jag är ej helt säker, men det står om styrsnäckan på forumet. Det jag också hört o läst är att ej spännan för hårt.. för då skulle man tydligen kunna pajja servon ?? 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är så att ju mera aerodynamisk man gör en bil, dvs att den ska ta upp så lite luftmotstånd som möjligt, ju mera blir bilen känslig för sidvind istället. E39 är känsligare än den fyrkantiga låda till Vo.740 som jag hade tidigare och även mera än den MB190 som jag har nu som exempel. Så du ska inte bekymra dig för mycket över detta. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har samma problem,om en långtradera kör om mig så drar bilen i väg |
|
| Men nu har man ju vintersulor, kan det ha betydelse? :) | |
|
cstjawa: problem med omkörande tradare löses lätt: öka farten;-) Skämt å sido, jag är ganska säker att min framvagn är ok och jag har samma fenomen oavsett vilka hjul jag kör på, så jag håller med Hasso, boven är förmodligen areodynamiken mest av allt. |
|
|
Ok, då lägger jag det åt sidan så länge. ;-) Tack för alla tips. Stötdämpare är nya runtom sedan 6 mån. tillbaka, bilstein sport (ganska hårda för min smak egentligen). Styrningen i övrigt känns bra just nu. Men jag ska kolla hjulinställningarna när jag sular om till sommardäck sedan, och be dem kolla leder osv samtidigt. Besiktningen klarades av galant för en månad sedan, men det kändes som de inte gjorde ett noggrant arbete, utan mer "skummade igenom" bilen lite snabbt, och det känns inte bra. Även om den blev godkänd. Kan hålla med om det där med långtradare, det blir ett sug när man kör förbi dem, men det är man å andra sidan beredd på. Något man kan köpa för att göra bilen med airodynamisk som ger bra skillnad mot en standard E39, alltså en kännbar skillnad, när man når vissa hastigheter ( > 90)? (Kanske något för "Trimming" kanske, men jag gör ett försök) /Hammar |
|
|
Länk Effektivt?? troligen!!! Snyggt?? Knappast!!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
ormen |
att sänka tyngdpunkten gör bilen mycket stabilare, dock är det säkert nån som är emot det. sedan kan man om man vill skyffla ner ett par påsar med 500 lappar i bilen genom att man byter silentblock, bussningar + ev. stag med spindelleder, kränghämmare + dess bussningar, styrleder till nya, då blir den garanterat stabilare. |
|
Gasar-Magnus. Hua!! Den var hemsk... ;-) Säkert Effektivt. Undrar om den går att lossa på när man inte "behöver den" då man ska bara ta en tur på stan...? :-) ormen: Ska ta på mig mina guldbrallor och ta upp ett par 500 lappar då. Så man kan byta allt det för att den ska bli stabilare? Kanske ska ta lite i taget... projekt i framtiden. Men ökar det slitaget på bilen något, alltså då den blir mer "stabil" och inte lika mjuk? /Hammar |
|
|
Byt silentblocken. /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spelar ingen roll hur mycket delar du byter om allt redan är i perfekt skick, sidvindskänslighetn minskar inte för det utan är en aerodynamisk konstruktion som man tyvärr inte kan göra så mycket åt. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok, inget att göra åt sidovindarna då. :-) (Då lämnar vi den diskussionen) Jag menade sedan att kunna göra bilen mer airodynamisk då man kör framåt, om det inte finns någon vind, utan bara så bilen får bra med grepp i kurvorna t ex. och ligger bra på vägen vid kullar och sådant så inte bilen "lyfter" när man kör "inspirerat". Går det att ordna utan att ge efter på komforten allt för mycket? /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.