|
|
|
|---|---|
|
Det finns en Nokiatelefon installerad i min 750 E32. Dessvärre får jag den inte att fungera. Har satt i ett simkort (Teliaabonnemang) i kortläsaren, som är monterad till vänster av bagagerummet, telefonen accepterar pinkod och alla inställningar, men det går inte att få ton. Alltså den startar men det går inte att ringa ut eller in. Beror det på att bilen är importerad. Fel system för Sverige? Vad göra för att få igång den? Tacksam för all hjälp! Iwarsson | |
|
Är det en originaltelefon från Tyskland så är det en gammal D-Net-telefon, för att få en sådan att fungera tror jag man måste byta hela antennen. Är dock inte säker. MVH, E38B12 |
|
|
Japp, det är nog original från Tyskland. Hmm, är det bara antennen, eller hela kablaget till antennen som behöver bytas ut? Iwarsson |
|
|
varför skulle det hjälpa ? man kan inte påverka radiodelens i/o frekvenser genom att byta matningskablar eller antenn. I detta extremt nerstrålade land kan man oftast köra med vadsomhelst som gsm antenn , ofta helt utan antenn då strålningsnivån är extremt hög. det fungerar såklart bättre med en kabel som har rätt impedans och låg dämpning samt med korrekt impedansanpassad antenn som är avstämd för rätt frekvens - men någon form av kontakt med gsm basen bör man kunna få med vadsomhelst bara det är av metall. |
|
| testa med ett 5.0 V SIM/kort. De tillverkas inte langre, men Telia sitter pa ett litet lager. | |
|
Ska kolla upp det här med Telia... Tack! Iwarsson |
|
|
Nope! Jag har det gamla kortet 5v (hmm får nog byta mobil snart) så det är nog inte problemet. Iwarsson |
|
|
Nej det är som troligen som sagts innan en D-netz telefon ( Tysk gammal "NMT") så det är nog till att hitta en GSM i stället Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Lite info från nätet: C-Netz an older German analog mobile phone network now limited almost exclusively to car phones. This system was scheduled to be retired at the end of 2000. D-Netz Digital network used by the two competing companies T-Mobile (Deutsche Telekom, D1-Netz) and Vodafone (D2-Netz) E-Netz A German digital mobile phone network started in 1994. This high density system allows cell phones to function at a low wattage of from .25 to one watt of power. Until Oct. 1998 the only provider using the E-Netz was E-Plus. Since then O2 online is also on the E-Netz. De senare två är GSM nät MEN är "anpassade" för Tyskland ( och Österrike) dvs små men betydande avsteg från den internationella GSM standarden gör att dom inte funkar här, ( tror Robsarve och Folke kan lägg ut texten om GSM i timmar för den vet girige...) C-net = 450 MHz D-net = 900 MHz E-net= 1800 MHz Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Iwarsson: Jag har precis samma problem som du beskriver,har du fått igång den eller gav du upp? |
|
|
Jag hade också en D-Netz i min ga:E32. Förvillande lik en GSM modul med sin SIM-korts slott. Lägg ut ett art.nummer som du säkert kommer att finna om du söker på modulen, så tror jag att du ganska omgårnde har ett svar vad om vad som sitter monterat där i bak. Mvh.Patric Min 740 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Jag har inte forskat så mycket i det det sista, men när jag lagade mina fästen till elbaksätena hade jag ur boxen och det stod GSM på den...? Men som Gasar-magnus skriver så är de två sista D-netz just GSM. Har varit i kontakt med Nokia men de kan inte svara på någonting. Man kan skicka in lur och box till Nokia för felsökning och kostnadsförslag ca 350-500 kr, då borde det ju vara klart om det är D-netz eller inte. Återkommer med art.nr. Lazy: löser du det får du gärna tala om hur PJ: hur gjorde du? |
|
|
Efter sökning i ETK så fick jag klart för mig att jag hade en D-Netz enhet, så det vara bara att ge upp. Luren i kupén var demonterad när jag köpte bilen. Därav min förvåning när jag lossade den vänstra bagagerums sidan och hittade enheten. Mvh.Patric Min 740 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Jag kollade på luren och på baksidan av den står det, NOKIA HSE-1M. Ser.no 26894 made in Germany Och på kortläsaren som man fäster luren på står det, NOKIA CAE-1 Ser.no.79015 made in Germany Jag ska kolla vad det står på modulen i bagagen Mvh.Lazy |
|
|
Verkar tyvärr vara en D-Netz som du har Lazy. Kolla här : Länk Mvh.Patric Min 740 Länk BMWCS #4598 |
|
| Min heter Nokia NME-1, ser.no. 20/100192/0 också Made in Germany... | |
| Fan vad go jag är då, det står ju i din länk att det oxå är en D-netz. Hmmm, kan det g¨å att bara byta boxen tro...? | |
|
PJ: Den ser ut precis som på bilden. Jaha,då blir det att demontera då,för jag vill inte ha något i bilen som inte funkar,såvida det inte går att byta modulen i bagagen till någon modul som funkar ihop med resten. Mvh Lazy |
|
|
Är den orginalmonterad så skulle jag behålla den för affektionsvärdet. Om inte så skulle jag också plocka bort den. kolla för säkerhets skull med Nokia om de inte kan svara på din fråga ang. byte av modul. Mvh.Patric Min 740 Länk BMWCS #4598 |
|
|
PJ: Jo, den är orginal monterad,jag tänkte bara plocka bort den så jag slipper se eländet varje gång jag sätter mig i bilen, men spara den ifall man skulle få för sig att sälja bilen någon gång. Mvh.Lazy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.