|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag hade ingen lycka i det allmänna forumet så nu testar jag här. Hur kollar man att en insprutare är OK? Hur rengör man den? Jag har kört runt insprutningsrengöring ett par gånger. Men det tycks inte hjälpa. Allt annat, tror jag, har kollats. Martin | |
|
Hej Rengöring av spridare kan man få hos en Bosch-verkstad. Brukar kosta runt 150:- styck. Om du kan lyfta upp hela bränslerailen med spridare och kör sedan motorn på starten ser du hur sprutbilden ser ut. Det du kan se är om någon avviker från dom andra i sprutbild. Ev. får du förlänga slangarna. Enligt en manual för Boschsystem bör man inte koppla 12V direkt på en spridare, ( t.ex för att testa den) det kan bränna spolen. Du kan mäta resistansen på spridaren och jämföra med en manual för motorn. Om resistansen är för hög kommer spidaren inte att hinna öppna tillräckligt snabbt, och ger då mindre soppa vid varje impuls. Du kan även lyssna på spridarna med en mejsel eller liknande när motorn arbetar. Då hör man om en spridare inte jobbar som dom andra. Dock är det inte något bra sätt att kolla fel eftersom man inte alltid kan höra skilnaden när marginalerna är så små och det är dom små marginalerna som kan göra skilnaden. \\Mikael |
|
|
Precis, en ultraljudstvätt av spridare är de bästa, brukar även bli lite nya säten o nålar för att få fungerande spridare igen! Kolla hos närmaste Bosch-serviceverk. ///Magnus |
|
|
För att kunna läsa av spridarbilden så måste man veta hur en ny frisk spridare sprutar, eller dimmar ut bränslet, ibland kommer det bara en rak stråle ur en dålig spridare och det är inget bra alls! En stor mängd bränsle blir aldrig förbränt vid en sådan spridarbild! Även mängden bränsle ur respektive spridare har naturligvis betydelse för funktionen! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.