AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
881

Plastkåpan på M73

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Alltså stora topp-kåpan på mitten...
Jag blev nyfiken vad som döljer sig bakom denna, och lossade de fyra skruvarna och försökte ta bort den, men icket. Den blev bara lös, gick ej att ta bort helt. Nu går den ej att skruva tillbaks, skruvarna går bara runt???
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bakom den sitter det bränslemojjänger , dvs "fuel-rails" i railen är spridarna nertryckta som i sin tur är nertryckta i plenumkammrarna så att bensinen sprutas in i motorn.
Du hittar också matarledningar till spridarnas strömförsörjning under kåpan.

De är jobbiga ibland men har man väll sett en kåpa underifrån förstår man hur man skall sätta dit dom , det är lixom en L-formad liten hake
som vrids fast , iaf. på de modeller jag sett - kanske du har en anorlunda konstruktion men det tror jag inte.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har lirkat och provat och vridit kvarts och halv varv men inget funkar.. vare sig för att lossa helt eller sätta tillbaks.. hmm.
nåja, skit samma =) Lät inte som om det var så mycket av intresse där under.. hehe.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
titta att plastnipplarna sitter kvar 4st ska de vara en i varje fäste.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan tro att det ska vara något sådant, men hur får man bort hela skiten då, är det bara att slita allt vad man orkar efter att ha lossat skruvarna, eller?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
du får pilla lite på skruvarna under i från o sammtidigt dra i kåpan upp åt.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ok, då ska jag göra ett nytt försök.. man känner ju sig helt bortkommen när man inte ens lyckas få bort en liten plastkåpa, men samtigit är man rädd att slita sönder något när man inte vet hur konstruktionen är på undersidan.

Tack för hjälpen!
De 4'a muttrarna på plast-toppen skall vara av självlåsande typ och skall ej dras för hårt. Mettalfästena under kåpan är gummiupphängda, och går sönder när man försöker lossa muttrarna, ifall dom har dragits för hårt. De 4'a mettallfästena är inte så dyra, och alla 4'a hr ett eget artikelnr. därför att varje fäste ska sitta på sin plats under kåpan. Lätt och byta, lite trixande att sätta kåpan på plats.
Det fixar du.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag får väl också försöka mig på en förklaring på funktion och tillvägagångsätt att demontera kåpan:

De fyra skruvarna är av bajonett typ och är tänkta att vridas ett kvarts varv moturs för att lossa. "mutterdelen" av låset består av en gumituta som är komprimerad i låst läge =stor diameter på gummitutan och dekomprimerad i öppet läge=liten diameter.
Gummitutorna håller kåpan på plats i fyra plåtbeslag på motorn som har hål med samma dia som en dekomprimerad gummituta.

Två problem uppstår ofta när man försöker lossa kåpa. 1: gummitutan snurrar i plåtbeslagets hål och man upplever att skruven går att vrida hur många varv som helst. För att öka friktionen behöver man dra lite i kåpan uppåt för att "tutan" ska få grepp.
2: När man alla fyra bajonettlås att "klicka ur" så ska det gå att dra kåpan uppåt. Gummitutorna kan dock ha blivit lite stela och formade av sitt komprimerade läge vilket gör att det kan behövas en del kraft att få loss kåpan. Dra länge och försiktigt i kåpan nära skruvarna, så brukar "tutorna" krypa ur till slut.

Jag provade att smörja mina gummitutor med bromscylinder fett vilket fick dem att väldigt enkelt glida i och ur plåtbeslagen. Det blev dock omöjligt att få dem att greppa, så att bajonettlåsen gick att stänga. så jag fick torka av dem igen.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
En föredömlig beskrivning! =)

Då borde jag väl lösa detta.. heheh..

Men man måste säga.. makalöst märklig konstruktion av BMW!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.