AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
764

Kontroller på E6an?

ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej!
Kommer att åka några turer ner till Halmstad (från Göteborg) framöver och undrar om någon vet om och i så fall var ev. poliskontroller (laser) kan vara och om någon känner till några civilbilar i området? Ni som säger "kör lagligt så slipper du fråga" lr liknande behöver inte svara. Jag kör fort om vägen är torr och tom..

/Martin
Då e det väl bara stå för konsekvenserna också?
ma
279
martin_gbg
tack för ett mycket bra svar på min fråga..

någon mer?
Jag har kört en hel del genom Halland, men ännu har jag inte sett en enda kontroll, kan ju vara slumpen, men den verkar ju inte direkt hårdbevakad...
De använder väl inte laser på E6an...? Däremot helikopter...

/ Joakim

Länk
Ufo: Om jag förstått de hela rätt så använder inte polisen helikopter alls vid hastighetsövervakning mer pga att de blev för dyrt. Ja har inte sett en polishelikopter övervaka e6an på något år nu iaf.
Förr var de väldigt vanligt.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Kolla någon lokaltidning...

Lokaltidningen här i Helsingborg/Ängelholm har en länk till veckans trafikkontroller:

www.hd.se

Klicka på Trafikkontroller uppe till höger i menyn.

/ Joakim

Länk
Civilare finns de dock på E6an. Flera stycken som inte gör något annat på dagarna än pendlar efter kriminella hastighetsförbrytare :)

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Wendtan:
du har nog rätt..har inte heller sett ngn på minst ett år...
...blev dock själv tagen av en...men det är 6,5 år sedan...160 knyck imin rostiga Honda Civic...

/ Joakim

Länk
Jo, de där 9-5 Aerona (bl.a.) med mörka rutorna har man ju sett...

/ Joakim

Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Avfarten till Heberg, Södergående riktning, den efter laxbutiken.

*BAWORAK*
Turade Malmö - Göteborg förra helgen och på vägen hem verkade det som om 3 av 4 bilar var civilpoliser.
Volvo V70 verkade vara poppis för dagen.

Mellan Varberg och Halmstad såg jag 4 st ekipage som stoppats...
Vi körde sträckan runt 20:00.

Bara att slå farthållaren vid lagom fart och luta sig lugnt tillbaka med andra ord.

Hallandspolisen har väl alltid varit känd för sin bevakning av E6?
vet ni om larser/radar varnare går att använda mot civilare? Har hört att de inte fungerar mot just det men mot i stort sett allt annat. Tänkte jag skulle beställa en........

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Avfarten efter Heberg har jag också sett kontroller. Det är nog dock det enda jag har sett där. Dock åt båda hållen.

Historien med huruvida de har helikoptrar eller inte kan jag berätta med en gång.
Västra Götaland och Halland hade tillsammans tre helikoptrar som var stationerade i Göteborg. För ett drygt år sedan var en av dessa helikoptrar utlånad eller på service eller något annat och stod under en natt inte i hangaren. Just den natten var det några veganer/kommunister/rikspuckon som brände ner just den hangaren. Varför vet jag inte, men båda helikoptrarna som stod i hangaren strök i vilket fall som helst med. Därmed har de bara en helikopter.
Den helikoptern de nu har kvar är nu helt dedikerad för att vara i beredskap om något allvarligt skall hända så polisen snabbt kan vara på plats.
Polisen har inga pengar att köpa in nya helikoptrar och därmed har de inga helikoptrar för trafikövervakning i Västra Götaland och Halland.

Det är så jag har fått det förklarat för mig. Tragiskt med sant.
Ad
197
Adrian
M3 Coupé
Varbergs polisen har en grön Saab 9000cse, som dom bruckar vara ute och köra med!!
Sen är det väll volvo 940 som är trafikpoliser om jag inte har fel för mig!!!

Länk
ma
279
martin_gbg
Tack för alla bra svar! Nu har jag lite koll på vad jag ska hålla utkik efter!!

/Martin
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Senast igår så stod det en vinröd Saab 9-5 sedan och mätte vid Partille motet (norrgående). Visserligen inte E6, men kan tänka mig att den eller deras röda VW Caravelle figurerar på fler ställen i länet. Polisen står gärna vid Lindome motet, fast där är det ju fortfarande 90 sträcka.

Schnelle fart, Härliche fart.
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
När det gäller polishelikoptrar kan jag komplettera med en tråkig notis ur Svenska Dagbladet 8 feb 2002:

Värden för 55 miljoner kronor förstördes när polisens helikoptrar i Tullinge brann natten till i går. Polisens flygbas i Tullinge totalförstördes under branden natten till i går. Tre helikoptrar och ett flygplan gick åt i lågorna.
Polisen har en trafikstation strax söder om Heberg där är dom ofta.Var försiktig hallandspolisen drar sig inte för åtala såna som kör i 113km/h om dom råkar köra om en polisbil
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Åkte själv dit i en fartkontroll vid kontrollplatsen i Slöinge precis norr om Halmstad för cirka fem år sedan. Söndag eftermiddag på sommaren torrt och soligt. Då stod dom med en omålad skåpbil med två poliser i som kollade alla som körde norrut. En skötte lasern och en skötte radion. Sedan hade dom några målade bilar som bara snurrade med och plockade in folk på kontrollplatsen någon kilometer norrut. Löpandebandprincipen, rena fortkörningsindustrin. Mig klockde dom för 144km/h prutade 3 och skrev 141km/h i papprena. 1 km/h på fel sida körtkortsgränsen kostade två månaders körkortlöshet.

Dagsläget har jag ingen aning om men det finns i varje fall ett ställe på E6an där jag oftast kör nästan lagligt numera.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Om ni ser en polishelikopter uppe så är den med största sannolikhet där för att övervaka en större värdetransport..

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.