AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
802

Hög kompression?

Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Hej..

köpte min kärra för typ en månad sen.. när ja var å tittade på den så åkte vi förbi en bilverkstad där ja bad dom göra ett kompressionstest,, å lyfta upp den å kika runt lite..

komptestet blev följande 14,5-15 bar på alla cylindrar.. tänkte för tillfället de va ju bra jämnt å fint på alla sex... läste här på forumet att de ska ligga runt 10,5 i komp... bör ja va orolig???? vill ju inte ha motorras, handlar som sagt om rätt mycke stålar...

kan toppen va planad eller dylikt? eller sotavlagringar på ventiler?? nån som vet,,

mvh en orolig beemer ägare...
svintoleffe
DU behöver inte oroa dig,
Jag vet att en kompis sa att dekiljer när man kollar så.
Det är skillnad på kompresion och kompresionsförhållanden.
Dte kan ha med att göra, att det ligger bensin kvar, ochsånt då Får du högre komprsion.
Men jag är inte helt säker på att det jag säger är helt rätt,
Men när jag mätte på 325 så låg den runt 13,5 och 14.

NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER

MVH Leffe
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Skilj på kompressionsförhållande och kompressionstryck!!!!

Komp.förhållande är måttet på skillnaden av volymen i cylindern vid kolven i sitt nedersta läge gentemot kolven i sitt översta läge.

Komp.trycket är det tryck som uppstår i cylindern/förbränningsutrymmet ovan kolv vid kompression och är ett mått på motorns täthet och bör inte avvika mer än 10% gämnfört över alla cylindrar.

Så ett komp.tryck på 14,5-15 är mycket bra och inget att oroa sig över, tvärtom!

///Magnus
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
FAN VA GUTT :-) :-)

här har man gått å vart nervös att de skulle va nått fel på ventiler eller dylikt...

Tackar så jättemycket, goa nyheter att få på en freda.,, hmm de måste firas ikväll hehe sköl på er alla :-)

LeeRoy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.