|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min navigator beter sig underligt. Så fort man lämnar någon större väg och far in på ett villa område eller liknande så säger den manliga rösten "You are leaving the digiticed map area" samt att displayen säger "Correct dest guidence not possible". Tilläggas kan att när man kollar på "Vehicle position" så vet den trots allt vad vägarna heter!!!! Jag använder exakt samma skiva som i den gamla bilen (-98) som ta mej fasen kunde guida ut mig från skogarna på små stigar... Jag har givetvis provat köra på områden som jag VET att den gamla klarade av, med samma skiva. Har också provat flera olika skivor med olika datum... Vad beror detta på? Inställningar eller något fel, eller var -97ornas navigatorer helt enkelt totalt undermåliga (som Sverker hade sagt =))?? Tacksam för svar! Mvh Johan | |
|
Har du provat läsa igenom denna tråd:Länk eller någon av dom andra trådarna i ämnet,sök på not possible så poppar det upp en del trådar som kanske kan hjälpa dig. ----- Mvh Nisse Länk |
|
|
Det verkar inte som om någon riktigt löst problemet, dessutom verkar mitt problem vara lindrigare. Den vet alltid vart jag är, det är bara det att den slutar guida så fort man lämnar de större vägarna, med bara några meter. Kan en mjukvaru uppgradering hjälpa? Någon som vet vart man kan hitta denna på nätet, eller kanske maila den till mig? |
|
|
Fortsatta problem! Trots uppdaterad software samt nyaste kart-CD 2004-1!! Så fort man viker av från större väg (huvudled har jag fått för mig) slutar den guida. Den kan fortfarande visa vad gatorna heter, rätt väg är utritad på kartan med rätt distans och riktning, men den slutar helt enkelt instruera! Om det är en ren bugg i mjukvaran BORDE ju fler än jag ha samma problem (iaf de som uppdaterat programvaran)? Bilen är importerad från Italien ursprungligen, och väl i sverige har nog någon uppdaterat programvaran i navin för att få engelskt tal, kan detta har orsakat problemet, eller är det helt enkelt fel i hårdvaran (knappast troligt)?? Kanske en äldre programvara skulle hjälpa? |
|
|
Jag tror att det är ett meddelande du får, som mest skall ses som en information om att vägen du beträder inte är "digitaliserad". Jag vet inte exakt vad som avses med det, men jag skulle gissa mig till att det är ungefär som vissa andra system kallar för A och B data. A data innebär att vägen har kontrollkörts så att den stämmer mot uppgifterna från lantmäterimyndigheter, satelitbilder etc. medan B data endast är just detta, inrapporterade uppgifter, ej kontrollerade. Mitt VDO system som jag hade tidigare, rapporterade på exakt samma sätt, så det är helt normalt! Att du inte fått meddelandet tidigare beror nog mest på att mjukvaran tidigare inte stödde denna funktion. Att du däremot inte kan få en korrekt vägledning verkar skumt! Den skall ju inte sluta navigera åt dig, bara för att vägen inte är "digitaliserad"... Lycka till! |
|
| Har ingen aning om det fungerat förut i denna bil, men i min förra, en -98a med MKII fungerade den perfekt nästan överallt - med samma kart-CD. Om alla gator och stigar jag provat köra på var kontrollerade eller ej har jag ingen aning om, men den var så exakt så du hade kunnat köra med täckta rutor... | |
|
Jag fick samma prblem med min E38-96a med MKI. Jag rammlade in på BMW och köpte nya kartor för jag skulle ut och långköra. Var jag på jättestora vägar i närheten av jättestora orter så funkade den jättebra men när jag te.x skulle söka efter staden/byn Höllviken,Eslöv,Staffanstorp och Dalby så hittade den inte det i kartan, inte ens manuellt. Jag fick lungt sätta in min gamla kart-cd igen så att den kunde navigera åt mig och den nya kart-cdn..Den vat jag inte vart den är nu.. Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Lägesrapport: Nu är detta provat * Kalibrering gjord av BMW med uppgifter från lantmäteriet (tyckte dock att precisionen blev sämre efter detta...) * Nedgradering av mjukvara till V.14 (1-1/71) * Provat Kart-CD 2002-1, 2003-1, 2004-1 INGEN SKILLNAD!! |
|
|
Jag skulle förslå uppradering till en MkIII eller MkIV, för det behövs en adapterkabel från BMW och sedan är det klart. MkIII brukar gå för drygt €300 på eBay.de, och MKIV för ca €800. Om din nuvarande är en MKI och du vill ha kvar TV-funktionen behöver du en ny TV-modul också, de tycks gå för runt €300. MkIII / MkIV är självkalibrerande. Mvh Björn Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.