|
|
|
|---|---|
|
skulle ju skruva bort bultarna för att få upp termostathuset men fick bara upp 2 den 3:e hade ju naturligtvis rostat sönder så den gick av så nu har jag försökt med poligrip, tänger allt men den rör sig inte och jag kommer ju inte åt med en borrmaskin så jag kan borra upp ett litet hål för att kunna sätta in en vänstergängad tapp som man gängar ut den med , vet ni av någon bättre metod börjar bli vansinnig på denna bil snart. | |
|
borra upp med en sk. vinkelmaskin , de är otroligt små och man kan komma in "överallt" med dom. är skallen så skadad att det verkligen inte går tror jag att man måste bearbeta bulten mekaniskt på ett eller annat sätt för att få bort den. Prova med att värma den om det går , det brukar lätta lite på trycket. lycka till ! |
|
|
Hade samma problem. Man får värma utav bara den och sedan försöka vrida ut den. Kap är inget bra då förlorar man möjligheten att vrida på stumpen med ex. polygrip. Glöm inte att skydda prylarna runt omkring alt. demontera först. Mvh |
|
|
Har du provat med en sådan här? : Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej! Ett bra sätt som farsan har lärt mig är om man har tillgång till en MIG-svets förståss, så svetsar man på änden av den avdragna bulten tills man har så mycket material att man kan svetsa fast en ny bult och därefter låta det svalna. Om man inte vill ha svetsstänk på materialet runt omkring så sprayar man med mig-pasta, går lika bra med motorolja. Detta gör att bulten expanderar av värmen och sedan krymper när den kallnar så att den släpper. Det är ju ganska vanligt att bultar oxiderar fast när det är olika material, tex stålbult i ett aluminiumblock, det bildas ett sk galvaniskt element, och oxid uppstår som nästan svetsar ihop materialen. Lycka till Anders |
|
|
Ursäkta, tänkte bara berätta att om du har tillgång till gassvets, använd den med liten låga och glödga bulten lite försiktigt. så ska du få se att den släpper från aluminium väldigt enkelt. mvh från Luleå |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.