|
|
|
|---|---|
|
har då en 528i e 28 å Jag undrar om min plötsligt ökande bensin förbrukning inna 1,2 nu 1,8 kan bero på kallstars ventilen..eller dess givare om den hängt sig gått sönder? om det kan påverka..för det kom bara helt plötsligt.. å grejen e den jag kör mycket lugnare nu än jag gjorde innan å då drog den 1,2-1,3 ca knappt det.. om ni har några tisp så skriv dom gärna.. MvH/Johan | |
|
Kan vara så att din luftmängdmätare är defekt, det är iallafall mest troligt. Visst kan kallstartsventilen läcka men du kan ganska enkelt utesluta den genom att klämma åt bränsleslangen till ventilen, då får den inget bränsletryck. eller lossa den och plugga med något lämpligt! Kallstarten ligger bara på under 2-8 sekunder beroende på motortemp. vid start, så den kan man köra utan en tid för att felsöka! ///Magnus |
|
|
hur kan man kolla om det e luftmängds mätaren då? pratade med någom som a att det kunnde vara givaren till temeraturen för insprutningssystemet..eler aj den som gav inpulsa tilldatan hur myxket insorutningssystemet skulle srupa in.. kan det vara möjligt å hur kollar man de då? Johan |
|
|
Ohm-mät utsignalen och rör samtigt spjällklaffen sakta till fullt öppet läge, skall då vissa en ökning av ohm-talet hela vägen till fullt öppen, skall inte vara avbrott i mätvärdena när man rör klaffen! Det andra är termotidskontakten du menar, den kan också omh-mätas för att kontrollera funktionen. Enklast om du inte vet säkert hur man gör är att låta en mek. mäta upp lmm o termokontakten, tar ingen lång stund! ///Magnus |
|
|
oki.. du har inget mek tips eller en länk där man kan se hur ,man gör? Tack för dom andra svaren. Johan// |
|
|
Termokontakten skall ha ett motstånd vid kall motor 2100-2900 ohm och vid helt varmkörd motor 270-400 ohm. Mätning av lmm görs genom ohm-mätning i kontaktstfiten som sitter närmast varan på ena sidan, svårt att beskriva mer exact, men mät på stiften och rör på klaffen så ser du vilken sida det är, och att motståndet ökar utan avbrott när klaffen öppnas sakt till helt öppet läge. ///Magnus |
|
|
var sitter termokontakten..det e väl en av dem tre som sitter vid termostat huset eller e jag ute å cyklar? MVH/Johan// Tacksam för att du svara! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.