AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
993

Reflektion över privata bilförsäljare

mo
93
monostar
Bmw 320 -95
Ofta oseriösa människor? Var och kollade på en 520 91:a idag. Pratade med säljaren på telefon och frågade lite standard frågor. Rost? Nej, ingen..Fanns en del rost, dels runt tanklocket som vanligt och lite i övrigt också..Klonk i framvagn? Nej, absolut inte..Jodå, det klonkade fint i fram..Inredning? Felfri, Näpp, visade sig vara en stor reva i förarstolen. Övrigt som han "glömde" nämna..Torkarna hade fnatt, gick som de ville och gick inte att stänga av. Fick stänga av bilen och sen slutade det??
Sen gillar jag inte när de har gjort en uppenbar motortvätt innan man kommer och kollar. Ser så bortstädat ut tycker jag.
Stötdämparna runt om behöver bytas. När jag frågade på telefon hur länge bilen är besiktigad..Svar, året ut..Kommer dit och kollar, visar sig att det visst bara var Maj ut max. Med mera med mera..Någon som har tänkt sig att kolla på en 520, titta så att det inte är samma bara..
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Ja visst är det trist särskilt om man har åkt en bit.
Skulle hjälpa en svåger att köpa bil i höstas.Hur fin som helst enligt säljaren inga bekymmer.Bilen var en -99 så den kan ju vara fin. Åkte från Linköping till Ekerö, c:a 20 mil eller nått sånt.
Säljaren var enda ägaren på bilen hade gått 6000mil.
Det var rinningar i lacken överallt och lackskarvar som en blind kunde ha sett.Omlackad? NEJDÅ det är den inte...nja ok ena dörren var utbytt?? och därför omlackad.Men på andra sidan var den också omlackad med torkade droppar av färg längst ner på dörren. Det var grova sliprepor som syntes när man såg den i solen. Men säljaren visste inget om det, nejdå det var bara ena dörren.SUCK!

Undrar vem som köpte den? Stackars köpare...

/Johan
mo
93
monostar
Bmw 320 -95
Ja, bara för att fortsätta historien från igår så åkte jag dessutom och tittade på en annan bil. Dock ingen Bmw. En Volvo!! men ändå..Ringer killen från bilen. Det är sju mil från där jag befinner mig efter att ha kollat på Bmw:n. Frågar rätt ut i telefon om det är en skitbil..Nej då, den är i toppskick, det finns INGA fel. Ok, kan vara värt att kolla eftersom priset var rätt. Kommer dit, det första jag ser är att vänster skärm är omlackad. Kollar lite närmare och ser dålig passning på huv och dörr. Frågar om bilen varit smälld..Öh, öh, ja det har den visst varit..Spricka rätt över hela framrutan. Vänster bakdörr går inte öppna och framdörren går att öppna med problem. Ramsned antar jag..Hoppar in och ska ta en sväng, backar ut och då dunkar det till kraftigt från oken, lägger i ettan och åker iväg.. Kraftigt oväsen underifrån. Främre burken paj..Vänder efter femtio meter och åker tillbaka. Frågar säljaren om han inte kunde upplyst mig innan jag kom..Då vänder han på klacken och bara går utan att säga ett ord!!!!
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Tja, egentlligen borde man ju begära milersättning och ett flak pilsner som kompensation...

/Johan
Bättre att beskriva ev brister som finns redan i annonsen, så kan spekulanten själv avgöra om det är värt att åka o titta närmare på. Skönhetsfel på begagnade bilar är nästan en självklarhet så jag förstår inte meningen med att försöka försköna beskrivningen av bilen när man ändå ser uppenbara brister vid första anblick. Skulle själv dra mig för att köpa en sådan bil, även om den mycket väl kanske är i bra skick rent maskinellt, förtroende för säljaren betyder mycket.
Är ju tillräckligt jobbigt ändå med alla oseriösa köpare o testpiloter när man ska sälja bil, bättre att direkt berätta vad de kan förvänta sig, så sållar man kanske också bort prutnissar som kommer med skambud för att dom upptäckt lite ytrost på en skärmkant t ex.
Har man varit ärlig med ev brister o skönhetsfel så blir det enklare med prisförhandlingen.
mo
93
monostar
Bmw 320 -95
Jag funkar nog lite som så att säger ägaren att bilen är totalt felfri så kollar jag extra noga på ALLT. Säger han däremot vad som är fel på bilen så kan lite gå en förbi när man tittar..
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Precis. Var till Stockholm för några år sedan och skulle kolla på en 320. I telefon sa säljaren att det inte fanns en gnutta rost och kanonskick både i inredning och maskinellt. Åkte till Stockholm (runt 18mil), när jag kom dit var bara hans dotter hemma (han hade fått ett plötsligt infall och åkt ut med båten!?) Iaf kollade jag på bilen och det var krockskador fram och bak, rost lite här och där, under provkörningen så ven det från bakaxeln och automaten växlade värre än min farmor. När jag ringde upp honom och frågade vad det var för skit han lurat ner mig att kolla på fick jag en utskällning för att jag tyckte hans fina bil var skrot.

Men inte alla historier är dåliga, köpte en 318 i Ronneby (55mil enkel resa) och när jag pratade med säljaren berättade han precis allt som var med bilen (den var i kalasskick) och han hade rätt när jag kom ner :)

Sedan 525:an jag åker i nu, hämtade jag i Gävle (10mil) och den säljaren var helt ärlig om alla fel som fanns och även rost och inredningens skick (vilket inte var alls mycket på en gammal 88:a)

Själv när jag ska sälja en bil berättar jag alla fel och saker innan folk tittar, det är enklast att få det man begärt då och man slipper skambud och arga reaktioner.

// Gunnar
-------------------------------------
mina bilar -- Länk och annat :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.