AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.051

Var sitter termogivaren för eluppvärmda spolarmunstycken på E34?

Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Hej!
På min 525:a av 1990 års modell finns det kablar till spolarmunstyckena, men de blir aldrig varma.

Efter ivrigt sökande på forum och letande på länkar, där jag bl a har hittat några olika kopplingsschemata (heter det så i pluralis?) verkar det som om det skulle finnas versioner med direktkoppling till säkring nr 12 respektive över en termogivare till säkring nr 12.
Hur förhåller det sig i verkliga livet och var sitter termogivaren om det finns en sådan - den enda jag har hittat på min bil sitter vid vänstra (förarsidan) dimljuset och är kopplad till färddatorn för att visa yttertemperaturen.

Någon som kan reda ut mitt bryderi?

ChristerG525
Har för mig att allt temp styrt ( Klima, El värmda spolare, elvärmda speglar etc etc) styrs av utegivaren i kofångare (sen på nyare modeller pulsstyrs effekten i dom uppvärmda delarna beroende på ute tempen...Vet ej hur det är på en -90a)

Det enda som är "standalone" är lås värmningen (den ligger ju på jämt fall nån lyfter handtaget och aktiverar den innan nyckeln sätts i låset..)

Så troligaste lösningen är nog att du har avbrott i munstycken ( har du mätt dom??)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kablarna som går upp genom frontplåten till huven har en förmåga att gå av, kan vara en trolig orsak till att det inte fungerar, blir ju en brytning i kablarna varje gång man öppnar huven så kabelbrott är nog mest troligt, eller defekta munstycken om ström finns fram till dessa!

///Magnus
kopplingscheman va i plurar va? =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är du säker på att de inte blir varma?

Jag trodde också mina var trasiga, så jag började slita loss huvisoleringen och mäta strömmen. Senare upptäckte jag att munstyckena bara blir ljumna, så kolla detta först.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag hade en 520 -88 (svensksåld) för några år sedan. Den var förberedd för uppvärmda spolarmunstycken men munstucken saknades så jag bara köpte eluppvärmda munstycken och bytte ut munstyckena, och allt fungerade!
Lossa isolermattan under huven och titta om ledningarna är anslutna!

Mvh, Steaman

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Mina eluppvärmda munstycken fungerar, de blir också bara ljumma. Men effektivt på vintern!!
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Hej och tack för alla goda råd!

Jag tog mig samman och plockade bort isoleringsmattan under huven för att komma åt munstyckena. Kablarna var mycket riktigt anslutna till munstyckena. Det var spänning fram till kontakterna när tändningen är påslagen - således ingen termogivare i kretsen (bilen står i garage med +15 grader). På det ena munstycket fick jag utslag på ohmmetern, vilket borde indikewra att munstycket fungerar (kontakten var rejält skitig innuti så jag misstänker att det inte har varit kontakt där.
På det andra munstycket fick jag inget utslag på ohmmetern, varför jag tog mod till mig och plockade isär munstycket. Mycket oxid och bläggningar på kontaktblecken, men tyvärr fortfarande inget utslag på ohmmetern efter "renoveringen".
Nu skall jag vänta tills dagsmejan är över och hälla lite snö på munstyckena så får jag se om något av dem funkar som det skall.

Steaman - kommer du ihåg ungefär vad munstyckena kostade?

Än en gång tack för all goda råd.

ChristerG525
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det var ju länge sedan men inte var priset något hissnande, för då hade jag kommit ihåg det!

Mvh, Steaman

Ko
59
KooJiiKoo
525i E34 -94
Enl. verkstadshandboken så finns det nog en "thermo switch"
till munstyckena. På bilden liknar den ett litet flygande tefat och är fäst separat antagligen i motorutrymmet. Det vore väl dumt om munstyckena var uppvärmda på sommaren också.

Kimmo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.