|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Grusse |
Jag vet ju att det innebär variabla kam tider, men hur funkar det praktiskt? |
|
Grusse: Utan att lägga fram en doktorsavhandling i Vanos (Variable Nockenwelle Steuerung) så genom att ha omställbara kamaxlar så ändras öppettiderna med hjälp av insugs och avgasventilerna. Motorn får då bättre dragkraft både på lägre och högre varv. Var det detta du ville veta eller? |
|
Grusse |
NEj, det visste jag ju, vad jag ville veta var hur det går till när den justerar tiderna, hur själva vanosen arbetar på för vis. |
|
lite info och en liten bild på mekanismen: Länk |
|
|
Detta är en knaper beskrivning hur jag tror det fungerar(alltså min egna teori). Vanosen kan "vrida" kamaxeln under dess egna rotation med hjälp av en hydraulpump(upp till 120bar har jag för mig). Oljetrycket trycker på en area som "skjuter" kamaxeln via inre splines. Vad som styr oljetrycket är jag osäker på..undertryck från insuget??? varvtalet??? Det vore intressant om någon vanos-guru kunde komma med sanningen. |
|
|
Enligt vissa fungerar den inte alls :-) Ola. |
|
|
Hej Visst finns det andra bilmärken som också har en motsvarighet till vanos?? |
|
|
Honda har liknande teknik i VTEC och Porsche har en liknande variant i 996. |
|
| Oljan kommer från motorns vanliga oljepump och styrs av en elekrisk magnetventil som släpper igenom oljan vid ett visst varvtal. | |
|
Toyota har VVT, "variable valve time" tror jag... Support Your Local Big Red Machine! -or else- |
|
| Grusse du är en lycklig man du som har 2st M3or. ska du ha e30n kvar eller ska du köra båda på träffen i sommar ? | |
|
Om jag inte förstått det helt galet så styrs VANOS inte enbart av varvtal utan även av belastning och trottelposition. Den har iaf en egen databox och påverkas inte av "chipstrim". Kiip Spiiding! |
|
Grusse |
"Jocce" ja, jag kommer självklart att ha E30:n kvar, man kan väl inte sälja en så underbar bil som M3 E30!! Vi får väl se om jag kör båda bilarna på träffen i sommar, men båda bilarna kommer att vara där i alla fall. (Längtar redan!!!!!!) Kommer du att ha M5:an kvar, eller säljer du den och köper en M3 E36:a? Vet att du snackade om det förut, men det kanske bara var fyllesnack :) Jo, kommer ni på fest den 15:e? Jag visste inte vart ni bodde, så jag kunde inte skicka ut någon lapp till er. Ni är välkommen att komma 19.00 15/12 hemma hos oss! |
| Ja självklart så kommer vi . nja jag tror att jag har M5an kvar jag längtar så förbaskat efter den nu när jag åker trök Audi, ska försöka att hitta nått väghållningskitt till den på våren och slänga bort EDC skräpet, sen har jag funderat på om Broman ska få slänga i ett unichip och mappa den innan träffen, men då skulle jag haft ett sportsystem oxå och då börjar det att bli dyrt, skulle vilja undvika att få stryk av Ante för han blir ju så kaxig då. | |
Grusse |
Ja, han lär väl bli stor på sig då :) du får väl se till att vinna, tror att du har chans att göra det om du får till starterna bra:) kommer aldrig att glömma starten du gjorde i sommras:) |
| Nä inte jag heller jag trodde ju inte ens att den skulle orka dra loss,men hu va fel jag hade. | |
|
Mycket prat om mej här tycker jag!! :) Förstår att du är nervös Jocce det skulle jag oxå vara om jag var dej... Grusse ska inte känna sej helt lugn han heller ;) Ha det bra grabbar nu sticker jag te tjeckien.. Ska tänka på er.. ///retstickan |
|
|
Hmm... grusse,, du sålde ju din förra?? =) men jag vet att du ångra dig lite sen oxå? lr har jag fel! för kollar man nu så har du ju några Beemers på snoken! jocce... din start ...*Breeeeeeställ* =) hehehe... klart alla ska på träffen! jag håller på att riva ner min nu! så den blir fin fin till träffen! håller på att leta stolar.. vill ha 2 Riktiga stolar! nån som har? till m3 e30 såklart... sen blir det riktiga stag runtom! nu jäklar ska här spöas e36:or i kurvorna=) ska minst komma 2:a =) |
|
Grusse |
"WhiteBeemer" Antar att det är du Janne? Jo, jag ångrade lite att jag sålde min förra M3:a den gillade jag. Hoppas att du gillar den lika mycket som jag gjorde, vårda den väl :). Vi får väl se det där med spöa E36:or, du har ju en massa M3 E30:or som du också får det tufft mot. Konkurensen blir tuff kan jag tänka mig. |
|
Jag älskar bilen!!! nu håller den som sagt på att fixas till lite,, ska byta ut lite grejer till sommaren! vill ha nya stolar! sen en ny lack blir det oxå! (ingen rost var det iaf) Hmm.. jo visst kommer det att bli hård konkurens, ingen snack om saken men jag ska åka så det får bära eller brista! det sak bli kul att se vilka tider du kommer att göra i konbanan med E30:n, ska du köra med dina slicks? men E36:orna kommer att få det tufft mot alla E30:or som ska vara med! det kan jag garantera! men vi från s-viken sak vara iaf 123.. =) Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3??? |
|
Grusse |
Ja, det blir nog slicksen på e30:n, onödigt all dom bara ska ligga i garaget. Vad är det mer än lack och stolar som du ska byta? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.