AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
713

Akut hjälp efterfrågas!!

[vedder]
Hej alla BMW-gurus...

Jag har nyss varit ner med tråget, oljepumpen och tagit bort med toppen på min bil..
Monterade allt idag och jag måste faktiskt säga att det gick som på räls.
När jag skulle provstarta så knackade den värre än en riktigt gammal diesel-mercedes!!
Efter att ha frågat en polare om vägledning så lossade jag ventilkåpan och skruvarna till oljeröret... Drog sedan runt motorn tills jag hade fått upp olja i toppen.
Kanon, tänkte jag och monterade ihop allt igen för yttligare en provstart...
tyvärr så fortsatte den att knacka som värsta dieselbilen =(

Kammen står ju som den ska och jag har inte varit loss med någonting alls i toppen såsom lyftare, excenterbrickor eller så...

Men varför kom detta knack??
Oerhört tacksam för svar/hjälp...

M.v.h. Jonny Westin
BMW M535 (diesel?)
PIST OFF
kan vara för att du tömt motorn på olja.Låt den då en lite stund.Har hänt mig oxå,men efter typ 45sek till 1min så försvann de.Prova med det

20tum SPLITT
[vedder]
Jo man kan ju alltid prova... Men som det låter så känns det inte bra att låta den gå ens en minut... Men, men.. Vad gör man inte för den ädla konstens skull..

tack, tack
BJ
56
BJ
M535i-87
535-88
STARTA INTE UTAN OLJE TRYCK!!!!!!!!!!!!!!
Ta av kabeln till tändspolen och kör på startmotorn
tills oljetryckslampan släcker.
Skruva inte åt oljeröret så hårt,om du gör de blir de
dålig smörjning till kammen.
kotrollera att röret står åt rätt håll,det kan nämligen
monteras bak å fram(då får kammen ingen smörjning)
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
slocknar oljetryckslampan??.......
[vedder]
jo jag har ju oljetryck... annars skulle jag nog inte våga köra den...

Den här polaren var hit igår och lyssnade.. Det lät inte fint!
Av någon anledning har ventilerna ställt om sig själva???
Jag har absolut inte ens rört något där uppe i toppen, såsom excenterbrickor eller någonting!
Så nu är det en ny fråga:
Hur f*n kan ventlierna ställa om sig själva???

Jaja - jag ska ställa dpelet idag, så då får man ju se hur mycket excenterbrickorna satt.
Men om de nu satt löst - varför hade de inte ställt om sig tidigare?

jaja - problemet kanske är löst? Får se ikväll...
Hello Nasty
Toppen ändrar sig när du har den lös, spänningar som kan ha varit i toppen sen den kanske har varit varm osv. sen när du lossar toppen o ska dra dit den igen så drar det sig lite o det är tillr. för att den ska låta som värsta diesel knackarn!

En till två tiondels milimeter på ventilspelet räcker ju för att det ska knacka på duktigt.

Har en topp varit lossad eller bort tagen kolla alltid ventilspelet efter att man monterat den.

MVH/Henrik

Kör tills det rasar
[vedder]
Men, what the f*ck!!!???

Nu har jag ställt ventilerna - och det behövdes verkligen!!
Men ingen skillnad i vad det gäller knackningarna??!

ingen som har någon aning??
För personligen så står det helt stilla i min lilla hjärna..

Kanske dags för en ny motor?? *s*

erajssm
Det går ju att köpa en ny topp också...fabriksrenoverad och allt..."bara" ca 12.000:- Från www.vege.se

Det har jag i alla fall gjort nu...har dock ej monterat den än... men på söndag smäller (hoppas inte att toppen smäller) det!!!

//Jonas
IG
14
IGGY
525-touring-92
320i-84
M535-87
Hej [vedder]
Vad har du utfört för rep? Du skriver bara vad du demonterat och monterat.
Kan du ha gjort nått annat fel?
Knackar det i toppen eller blocket?
Lyssna med stetoskop.

jaha!
[vedder]
IGGY: Jag hade varit ner med tråget för att få det svetsat. En reparation som var nödvändig eftersom bilen är relativt låg med en kombination av de norrländska vägarna.
Toppen var jag bort med för att söka efter fel i packningen och/eller toppen, eftersom jag fick in vatten i motorn..
Packningen var lite skadad vid ena kylvätske-kanalen, så mest troligt var det där jag hade fått in vattnet, ev. med en kombination av sprickorna i tråget(?)

Nåväl - problemet är nu löst och jag skäms oerhört mycket över att berätta detta!
Jag hade fattat fel vad det gäller nollningen av motorn!
Två av kamdrevets motståenden fästbultar ska ju stå i en horisontell linje... bla. bla. bla. Jag är säker på att ni vet hur proceduren går till. (det vet jag också NU)
Jag hade inte ställt dem i en horisontell linje i jämförelse med toppen - utan med marken!!??
Detta innebar ju att kammen stod två kugg fel, vilket uppskattningsvis är 30-40 grader fel!!!
Dessutom så stod kammen 'före' så ventilerna öppnade ju alldeles för tidigt. Det var bara en oerhörd tur att man klarade ventlierna!

Nåväl - detta är nu åtgärdat och jag har lärt mig en läxa; Det lönar sig att läsa Haynes reparationshandbok!

Men jag är fortfarande lite fundersam på att bilen verkligen startade så lätt och gick så pass rent med kammen så mycket felinställd...

Tack för all er hjälp dudes...

/
Jonny Westin
BMW M535i -86 (nu fullt fungerande!!)
IG
14
IGGY
525-touring-92
320i-84
M535-87
Skönt att höra att det inte var nått grövre fel:D
Ha det gott mannen

jaha!
[vedder]
Jo det löste sig ju-... Nu är det bara resten av allt som ska fixas som väntas (konstigt formulerad mening)...

Tack än en gång för all er hjälp =)
MEN LILLEBROR DÅ!
Stoltheten bedrar visheten sägs det......
"Tigers ordspråk"....
Har du inte en bror att fråga åxå..(fniss)
KANON att det löste sig utan BRORS hjälp...
Är den klar så att vi kan gasa ilag nu då?
Hade.

TIGER!!!
[vedder]
Ibland så vill man ju klara sig själv oxå...
Att man sedan fuskar och frågar andra ska brorsor bara skita i! *skrattar*
Nåväl - det har löst sig - men nu måste jag ha nya vinterdäck innan vi kan gasa storebror =)
Jag vill ju inte att jag ska sladda in i sidan på din gudomligt fina bil =)))

TTFN... Ta-Ta-For-Now =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.