AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.162

Nu har jag äntligen köpt min 328:a men behöver lite svar

ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Nu har jag köpt en 328ia -96 Svart... All utrustning utan skinn, mycket mycket fin och välvårdad, full servicebok mm. Det var dock ett par fel...

Dels så var ett vitt blinkersgas trasigt men det har jag köpt ett nytt och ska byta, sedan så var behållaren för spolarvätska helt tom så jag fyllde på den men lik förbannat så kommer det inget på rutorna, det sprutar ingenting alls men pumpen låter som den ska, det surrar om den i alla fall... Vad kan vara fel? Slangarna har jag bara kollat upp till det att dom försvinner in under huvens skydd...

Sedan undrar jag om det går att beställa en instruktionsbok på svenska till denna bil? Om det gör det, vart vänder jag mig och vad kan man tänkas få ge för den?

Tacksam för svar!

Mvh Stefan
gn
86
gnator
M3 E46 SMG II
Köpte en svensk instruktionsbok på BMW för 230 spänn...
Kan väl börja med att gratulera till ett förhoppningsvis bra köp.

Angående spolarvätskepumpen så är jag rätt säker på att det ändå är den som är paj. Jag fick byta min i höstas och det är ett väldigt enkelt ingrepp och pumpen kostar bara ett par hundra. Jag köpte inte pumpen på BMW utan på att annat ställe, men det var en Boschpump och den har fungerat utmärkt.

Instruktionsbok borde din lokale återförsäljare handha.
iceman: Grattis och rätt färgval :-) En BMW gör sig bäst i svart enligt mig. Om den är välskött kommer den att ge dig många roliga stunder bakom ratten!

Stämmer som "Flåklypa" säger att det lär vara spolarvätska pumpen som havererat. Hände på min 318 E36 och kostade 250 kr på BMW att byta (material inkl arbete).

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
pe
554
perf
320xd e91 -09
Tar av mig hatten......
En underbar bil.
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
mmmmmm.... håller verkligen med dig där perf... *ler* Den är helt underbar att köra!!!

Tack ska ni ha (IGEN!!!) för alla era svar... Detta forum är guld värt... :-)

Stefan

P.S Jag tänkte lägga in lite bilder på bilen sen, ska ta ett par bra så ni får se pärlan.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
välkommen i klubben.
jag köpte min 328 idag, och det är med blandade känslor.

vart lite besviken eftersom förarstolen inte satt fast riktigt. märktes först när man skulle ta långa turen hem att den gungade lite grand.

någon som vet hur man sätter fast den eller vad det kan vara? skenorna sitter fast i golvet, så det är inte det.
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hej bader... Ingen aning tyvärr... Som sagt ny ägare själv :-) Men detta forum är guld... Du lär få svar!

Stefan
Tr
175
Tracker
BMW 528ia Touring
BMW M3 E30 -87
Det kan även vara spolar munstycket på höger sida som har pajat. det är en t-koppling där och den går lätt sönder. Inte så svårt och kolla. Bara att kolla om det kommer spolarvätska mellan huven och ljudisolerings mattan som sitter under huven.
Jag fick lov att byta, jag trode också det var pumpen men icket.

Fredrik
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bader: sätt dig i bilen och kolla efter om det bara är ryggstödet som glappar eller hela sätet... åter kom sedan hit

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
Grattis Iceman.. Jag letar fortfarande på efter min 328. Var hos bmwhandlarn idag (i grästorp) och provkörde lite. Blev en 323 -96 för han hade ingen 328 inne tyvärr. Sicken rishög säger jag bara, såg ut som hela junglen hade haft efterfest i den ungefär. Men den drog rätt bra men man saknade de där extra kusarna. Jag riktar nog in mig på e-46 tror jag dock, kanske inte lika rolig att köra men det känns som man får lite mer för pengarna där...
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det är hela sotlen när man rycker och sliter i det utifrån.

därför misstänkte jag att det var skenan, men den satt fast ordentligt.

Provade med stolen i fram läge, bakläge, tippad hit och tippad dit.. men hela tiden så satt den lite löst.
ic
36
iceman32
328iA -96 Svart
Hej bader

Om det är hela stolen så borde det ju rimligtvis finnas bultar i skenorna som man kan dra åt. Bör inte vara allt för svårt tycker jag... Kan ha fel... Är som sagt ny BMW ägare själv... :-)

Är det svårt att byta ut ett blinkersglas fram? Köpte ett nytt och ska byta det idag tänkte jag... Någon som har erfarenhet av det och kan lämna något tips?

/Stefan
bmwdr
Garttis! till bra val av märke och modell (e36) samt FÄRGEN ;)

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
In
35
Instinct
323i Coupé -96
Iceman32!

Framblinkerserna är en lätt match att byta. Öppna huven och spana ner bakom blinkersen (kan behöva en ficklampa) genom hålet rakt uppifrån så ser du en "clips", alltså en fjädrande spärr i plast. Den spärren kommer du åt med en vanlig spårmejsel. Bänd ut den lite (akta så den inte går av bara) så kan du dra ut hela blinkersen med handkraft. När den är ute är det bara att trycka in den nya. Se till att den spårar rätt överallt bara.

Ps. Värt att veta om du byter från orange till vit blinkers. Armaturen (som jag gissar att du inte fick med till blinkersglaset om du köpte begagnat) ser annorlunda ut för vita respektive gula blinkers för att att man inte ska kunna sätta en vit lampa innanför ett vitt glas. Vad du kan göra om du vill slippa byta armatur är att slipa ned ena piggen på själva lampan för att för den att passa. Ds.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.