AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.013

Snälla hjälp, skrap i växellådan när jag lägger i trean?

Andie_83
Har ett megaproblem som jag ska beskriva här under

Jag kör lugnt och fint i tvåan, petar i trean utan problem vid ca 3500v/m, inget skrapljud eller liknande

Jag kör lite hårdare i tvåan, lägger i trean vid ca 5500v/m och får då ett skrapljud som kan få en att ligga vaken om nätterna

Vad är detta? Varför kommer det inte alltid? Är det kopplingen eller synkringarna? Är det lönt att byta synkringar på bilen, en v-låda kostar ju från 2-4000 kr beroende på mil. Snälla hjälp, blir lite nervös

Tack, ha det bra

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
det är med stor säkerthet synkringarna....som du själv skriver så funkar det ju bra så länge som du kör lugnt och inte växlar allt för snabbt.....antingen det eller byta låda, byta synkringar är för dyrt...

MVH
Johan K
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
har du kollat så du har olja kvar i växellådan...det kan du börja med innan du spekulerar i att byta synk ringar mm...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Andie_83
Bytte olja igår. Då blir det ny låda

Tack

MVH

//Andy

Oljetypen kan ha stor betydelse för hur lådan funkar.

Skrapar det även vid nedväxlig från 4:an?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Började det skrapa efter oljebytet?

Oljekvaliteten kan spela stor roll som sagt!

Vilken olja använder du?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ormen
ett litet tips bara: min låda på 318 skrapade mellan 1-2 och 3-4. trodde också att synkringarna var kass, rev lådan, inspekterade och inga tecken på slitage. Satte tillbaka allt med nya bussningar till länkagen mellan spak-låda + att den berömda plastbussningen till "spakkulan" bytte jag till en ny, och vips kändes växlingarna tight o distinkt utan skrap igen... så byt de delarna innan du river lådan...
Andie_83
Ok ormen. Jättetack, det ska jag. Skit skoj. Jag har köpt oljan på BMW, till min bil. Den är nog rätt. Nä, det har skrapat ett tag

MVH

//Andy

Ormen har säkert rätt att det hjälper att fixa nya bussningar. Det var detta jag ville komma fram till med frågan om det skrapade vid nedväxling.
ormen
det är inte säkert att det är rätt, men en sliten växelför medför bl.a. att "växelväljarpinnarna" mm. (eller vad man nu ska kalla de) inte "hittar rätt". Minns att min f.d. 525 -91 hade skrap från 1->2, bytte teflon(inte plast som jag sa innan)bussningen till spakkulan o skrapet försvann...
Andie_83
pukko>> Sorry, såg inte det. Tack så mycket! Alltid skönt att få det bekräftat!

ormen>> Du har lyft en tung börda :)! Nästa helg blir det rivning, service, tvätt och smörjning av v-lådan

Ha det gött

MVH

//Andy

ormen
jag hoppas du lyckas med att bli av med skrapet genom att "bara" renovera länkaget, att plocka isär innehållet i lådan krävs rätt bra kunskap/(erfarenhet), bra sprängskiss, tålamod så in i h-e + lite tur att du får ihop allt i rätt ordning. (Jag river hellre 10 motorer än en låda)

Om du inte är växellådsexpert förståss... som jag nämde i nån tidigare tråd, jag har fortfarande en låda i bitar (Getrag240) som kanske växer ihop av sig själv.

Men att bara öppna lådan (om man ändå tar ner den) o kika i den, krävs ingen större mekarguruerfarenhet, bara man inte har tummen mitt i rö**n. Lite trix dock innan man hajjar smådetaljer som skall väck för att kunna dela lådan, skaffa en sprängskiss om du vill dela den... finns i ETK

Lycka till, hoppas det löser sig!
D-diddy
gammla saabar blir likadana när växellänkaget är felinställt eller glappt i bussningar. absolut värt att kolla innan man börjar riva ner lådan i molekyler.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.