AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.744

Värde 318is 88:a?...vad är ok pris?

Sida 1 av 2
Hejsan.
Köper denna bil troligen i helgen,vad är en sådan värd?
318is 88:a
Svartmet
taklucka
4-dörrars
Ställbara Koni runt om (låååg)
Bes juni ut
Fin invändigt
Motor/låda/koppling/bakaxel i bra skick

Minus
Rostig utvändigt i alla dörrar
framskärmar måste bytas
trasigt avgassystem

28000mil

Så vad tror ni,vet att det är en gammal bil men skulle va kul & se vad en sådan är värd....tycker själv att bara dämparna kostar lite grann eller?
Tacksam för synpunkter!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
LÅter långt från fräsch.. gissar på runt 10K

---
Min E30: Länk

/Chrille
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

15k skulle jag tippa på.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bumper: du läste väll att den var Rostig utvändigt i alla dörrar, framskärmar måste bytas
och trasigt avgassystem?

---
Min E30: Länk

/Chrille
nej,den är väl inte fräsch direkt,det håller jag med om....
Rosten på dörrar går att fixa...blir i så fall ny lack från list & neråt....
tycker ändå att bilen ser grym ut på nåt sätt....:)
så runt 10tusen?
ok..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag köpte min bil den 15 februari:

Det är en sv-såld 318iS -88 med 3 ägaren före mig, bilen har gått 18 000 mil och har fullstämplad servicebok + alla kvitton och besiktiningspapper sedan bilen var ny. Fick 14" vinterdäck och 15" sommardäck på BMW alufälgar.
Bilen var nybesiktigad u.a. och skatten betald.

Bilen har knappt någon rost alls... jag fick bilen nyservad och med nybytt kamrem...

jag köpte bilen för 8000 kr...

jag hade inte betalt 10 000 kr för en E30 som nästan gått 3000 mil och som är rostig och har dåligt avgassystem...

Du kan få en hel E30 för de pengarna som inte har lika många mil på mätaren....

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre!
Re
456
Real Power
e28 528i -83
5-8' kr

"Bes juni ut" Då är den ju inne i besiktningsperiod nu! Vilket verkligen borde stå på minus!! ;)
Ok....ja,mellan 5-8 hamnar den....
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Fick 600:- pix för min när jag sålde den, till skroten. Den var rostig och hade fler mil, men gick fint. Var i slutet av en besiktningsperiod vid skrotningstillfället.

Från knappt nåt till max 8000, beroende på om man värderar dämparna som en tillgång eller belastning.

Kan tänka mig att det är ganska svårt att hitta fina plåtdetaljer till E30 på skroten till vettiga pengar, då dom rostar lite väl mycket.

Sex på alla fyra, roligast så!
Oki doki...begärt pris är 5,men det kunde diskuteras,tycker personligen att 5 låter ok,"känner" den bilen,har gått problemfritt ett bra tag...därför vet jag att drivlinan är bra!
Har man dessutom en polare & jag själv en del delar liggandes så tror jag att plåtdelarna inte blir nåt problem direkt..
Men först ska e32:an ut på vägarna...därefter 86:ans 318 (fick 4 2:or på bes iförrgår)....därefter 318 88:an....i lite bättre skick än idag...:)
Linkannr2
Ja men nya framskärmar är ju inte dyra,dom kostar 500spänn styck nya!
jp
464
jpn
523im -99
en 4-dörrars ligger i lägre priser än 2-dörrars versionen.
var och kolla på en 318i -88a me 4 dörrar som var prisstatt till 28.000kr... men men jag var och titta iallafall och när jag kommer fram så ser jag ett riktigt LIK!!! det var rost från golv till tak!! och ägaren sa att ja det är ju rätt mycket rost men de går ju att lägga ner en 8000kr på karossen så får du ju en fin bil för drivlinan var ju i så bra skick och du kan ju fara och prova sa han.. tänkte att när jag lika var här så kan jag ju testa... jag körde 300 meter sedan vände jag och for tillbaka me bilen det lät som att hela bakaxeln skulle rammla lös vilken sekund som helst!! och innan jag for hem skulle ägaren kasta bilen på mig för 10.000kr!!

jag skulle inte betala mer än 5,000 om de var så mkt fix som du säger!
hm...ok,jag begärde ju synpunkter...det har oxå fått MEN sååå himla mkt är det väl ändå inte & fixa på bilen jag köpt/ska köpa???
Tittar man här på autopower bilar till salu...du hittar knappt nån under 10papp som är bes???
Tycker NI klassar "min bil" som skrot.....:)
Tack för synpunkterna i alla fall!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Visst kan hålla med om att alla E30 bilar på börsen här är övervärderade... men titta lite i tidningen... ta Länk eller Länk där är bilarna mkt billigare...

sen ska du inte ta illa upp... bara det att byta avgassytem, laga rost, byta skärmar och allt vad det nu är kostar en massa... sen har du ändå 30 000 mil på mätaren... bara för att du gillar bilens dämpare...

om du tar de pengarna som du kommer behöva lägga ut för att fixa bilen och lägger dem på inköpspriset så kommer du kunna köpa en frisk bil med mindre mil på mätaren....

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ta bort komma tecknet i länk 2 så funkar länken

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
deejaywasp: Aj, hade lite för bråttom. Missade det.

Nu säger jag max 10k. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Hm....ok
Men vilket av dom här 2 är bäst & satsa på lite då?!
Den ovannämnda 318 is 88:an
eller

318i 86:a
20000mil
Vit
2-dörrars
Bortsett från framskärmar rostfri (ovanligt för en e30 86:a??)
Sportsystem
dålig koppling
fin bil ut & invändigt om man då bortser skärmarna
bra motor & bilen känns "tajt"
....skulle i så fall dom här dämparna passa från 88:an till 86.an då?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det största felet med 86:an är kopplingen som kan kosta lite att göra vid.... men personligen hade jag nog satsat på 86:an då den inte har rullat lika långt.... fast allt beror ju på priset!

vad hade han tänkt sig för 86:an?

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Infinity_74:
köp 88 .. om du är händig så är rosten inga problem. Och att den är rostiga i dörrarna det är ganska så vanligt 4 fyrdörras. Fick själv byta ut förrardörren på 323an jag har. Där kan vi snacka rost.

varför ens tänka tanken på och köpa en bil med dålig koppling. det är ju inte så att man kan testa bilen fullt om den slirar och har sig.

Och det där hur långt bilarna har gått ska man inte stirra sig blint på.Många som skruvar tillbaka mätarna.

Lycka till
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Teres: "Och att den är rostiga i dörrarna det är ganska så vanligt 4 fyrdörras".

Jag tror att en 2-dörrars framdörr rostar lika mkt som en 4-dörrars framdörr. Men du kanske menar bakdörrarna? Men de rostar mycket mindre än framdörrarna. Iaf på min.
Bj
143
Bjarne
525i -91
I mina ögon är rosten en gammal bils värsta fiende. En koppling eller annan slitdel kan man byta och det blir bra men att börja slipa rost på en bil som är ganska rostig är ett större jobb än man tror. Det brukar dyka upp mer och mer efterhand. Sedan är det otroligt viktigt med underarbetet för att det ska hålla stilen utan att rosten kommer tillbaka.

Men som med allting annat så beror det på vad bilen ska användas till. Ska den bara transportera från A till B så är det ju viktigast att den fungerar och är besiktigad, då räcker det att fixa den rost som SBP slår ner på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.