|
Sida 98 av 151
|
|
|---|---|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
spridarna e nya men inte spridar hylsorna ja ska kolla pris på dom |
|
hej! nu skriver man här igen, e kul med kunnigt bmw diesel folk:) Ja har monterat trimspridare nu i tdsen, blev ju bra drag, kanske lite för bra, för nu sviker kopplingen, så fort jag får ladd på 3an å uppåt så skenar varvräknarn.. inte bra.. men till min fråga, efter montering så har jag ingen ork i bilen under 1100 rpm orkar nada. även har jag lite orolig tomgång ibland(vandrar dock inte mycke ca 50 rpm). kan de va pumpen som är felet, el är det att spridarna har högre öppningstryck än org? är väldigt tacksam för hjälp. |
|
|
för mig ändrades inte tomgången någonting utan jag tror att det kan ha med att göra med att din pump inte klarar av att leverera tillräckligt från botten då jag antar att din är original eller va? (den elektroniska). likadant syndrom att tomgången förändras upp och ned händer när pumpen är slut och börjar läcka alt kolbanan är slut. trimspridarna ger mer hela vägen då "kanalen" inuti är större, så om pumpen klarar av att fylla upp dom så borde tomgången bli likadan eller lite högre. det har ni märkt ni som justerat elpumpen eller den mekaniska om den nu får för lite bränsle så borde också tomgången sjunka eller ligger den på samma nivå som tidigare? det roliga nu är att den kommer ta mindre bränsle för dig då dom är effektivare än originalspridarna,om du kör normalt vill säga. ring till hedquist dieselservice i luleå om du funderar på något mer. Länk |
|
|
ja, orginal elpump. kanske det kan räcka med att ställa på pumpen? ja, vågar inte säga om den sjunkit något, kan inte ett läckage på spridarna el på returen orsaka detta? ja får jag inte till det får jag väl ringa hedqvist. |
|
|
ett läckage på spridarna gör bara att den går sämre eller hackigt med lägre tomgång som följd då den får mindre bränsle mindre bränsle = mindre explosion= lägre tomgång= djävligt trött så jag tror nog tyvärr det är pumpen som sviktar. om du inte har flyttat på locket än på pumpen så är det dags tänk bara på att det handlar om väldigt små marginaler när du flyttar den OBS. markera hur den satt tidigare med svartpenna eller ritsa med kniv vid bultarna så du kan återställa den om du vill. om du flyttar locket mot växellådan får den mer bränsle och mot kylaren blir det mindre bränsle. här har du en bild på vilka skruvar det gäller Länk Länk |
|
| ok. ja men jag ska alltså lossa bultarna lite, sen knacka fram locket, sen dra åt och provköra. har jag förstått rätt? | |
|
jepp, men du behöver knappast provköra mer än att se så tomgången är max ca 850-900varv, då är den elektriska pumpen max ställd. om den ligger över det varvtalet så går det knappast att köra bilen Länk |
|
|
hur går det för era projekt bumse och koman? själv stressar man på för fullt nu när det är soliga dagar, vilket djäkla bök det blev med turbon att få den att passa in med både slangar och rör etc. och den djäkla extrainsprutningen från USA verkar ha strandat i ALASKA,hehe imorgon ska det beställas riegerfronten som ska dölja fronten som är fullständigt urkapad där det bara existerar skärmarna numera eller har ni något annat tips på en cool stor front som döljer det mesta? Länk |
|
|
Mycket tack helgonet! Jag kollade över motorn idag, hade ett läckage på returen, kan även varit spridaren också(va rätt mycke diesel runt den), drog åt den lite. sen ställde jag på pumpen(tog en bra tid, för mycke åt ena hållet-för mycke åt andra,) men nu är tomgången på ca 850 rpm. Men när man gasar upp och släpper stannar varvet till max en sekund vid 1100 rpm för att sen lägga sig stabilt på 850. Men de funkar bra för mig ändå. Men vilket GRYMT bra drag de blev:) ända från tomgången och till varvstoppet;) he he. Nu ska jag väl snart börja med turbouppgraderingen, köpte en ny turbo, ska väl stå pall för 350 bensinhästar, det bör väl räcka för mig? hade inte tänkt mig mer hk än vad pumpen klarar. Men måste ju bygga mig ett grenrör och downpipe... detl är ju bli spännande. /Per |
|
|
Helgonet: Det är inte så att du har ett grenrör till övers? eller någon annan? alltså ett td grenrör |
|
|
Har en massa andra småprojekt som har fått förtur i vinter... |
|
|
helgonet: Det ligger i ide för tillfället, tyvärr.. #1 prio är nu att få sålt dom andra projekten man har så man kan börja plocka ihop värstingen.. ;) Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
Tjena tjena... nu har jag problem igen... :( mitt turbo ladd fladrar?? först då laddar den på fint upp till 1 bar sen om man fortsätter hålla stumt så sjunker laddtrycket o sen så laddar den på igen???? och sen så kan bilan bara dö om jag ha hållt full gas ett litet tag?? o då lyser spridar lampan. emn sen så kam bilan bara hoppa igång igen??? fattar ingenting..... det sitter en 524 tuorbo och grenrör och sen ett KCR chips i.... The Man,The Myth,The Legend.. |
|
|
thorsella: visst har jag ett grenrör till övers om du är intresserad preZ: du behöver inte bygga ett nytt grenrör om då du bara ska ha en med t3 fläns vilket dom flesta turboaggregaten är på idag. 350hk/1.7 = 205hk till dieseln vilket innebär att du klarar dig med en turbo från 524:an (e28) och då är det bara bult on men tänk dig nu för när du gasar för fullt att låta motorn gå på tomgång minst en minut efteråt så den hinner kyla ned sig så inte topplocket spricker. hettan är nämligen 324/524:ans akilleshäl Chaboo: varför laddtrycket pendlar är för att dina spridare eller flödet till dom strular av någon anledning kommer det luftbubblor i sugledningen från filterhuset till pumpen när motorn är igång? den signalen du får av spridarlampan är just pga av bränslebrist bränslebrist= mindre avgaser= mindre laddtryck länge sen du bytte filter? Länk |
|
| vad vill du ha för ett då helgonet? | |
|
500kr plus frakt räcker Länk |
|
| ok men jag tar det då? va kostar frakten då? | |
|
jag kör med bussgods och det kostar 100kr för 3kg/paket, 5kg/115kr vet dock inte vad den väger här är frontspoilern jag tänkte mig Länk Länk |
|
|
här finns den prislistan Länk Länk |
|
| om du får 600 då blir de bra tror du? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.