AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.261

hur många 324td i landet?

Sida 96 av 151
bempan1
ja har inte kört så mycket med den.har bytt motor pga topp haveri så det är en annan motor. pumpen har jag kört med tidigare. nu har bilen stått ett år pga att men tappar sugen. hadde just dytt ruta.dämare,fjaädrar,och div bussningar i bak vagnen sedan kör man i 1.5 mån sedan spricker toppen. ur med motor skruva som fn i med nästa.prov startar startar lätt och går fint på tomgång ska bara provköra lite då orkar den knappt upp för backen utanför garaget
det räcker som sagt med att pumpen står fel 0.02mm för att den ska gå mycket sämre och det är inget man ställer in på ett eget garage då man ska ha instrument med ca 1meter långa armar för att kunna finjustera pumpen exakt.
finns bilder på min hemsida om detta

Länk
bempan1
kanon.en fråga vart har du fått tag i bilderna? finns dom att köpa? isof vart?
det är bilder från min bok som jag tagit med digitalkamera

Länk
bempan1
ok tack
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
boken fins å köpa på bmw
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
hallå har kollat de me kammar de är inte samma kammat i 324d som td
precis: det är för att kompensera turbobortfallet
där har ni mer info
Länk

Länk
bumse: här har du en granne Länk
tänkte först att det var din då ni heter likadant.

Länk
*B
535
*Bumse*
324td -88
helgonet: Japp, jag mejlade han om den, undrade om det var en sugdiesel och det var det ju.. =/

Länk
"Diesel är inget för veklingar"
No
11
Noway
524td e34 -88
325i e30 -86
Har vært mye skruing de siste dagene så jeg har ikke hatt tid til å komme med tilbakemelding.
Har nå fikset alle fel på bilen, fått rivd ut all skit på bilen som jeg inte behøver, fått på tuning boksen, montert intercooler og justert opp ladetrykket.
Grunnen til at ladetrykket kom veldig sent og at den gikk så dårlig var nok en kombinasjon av at det inte var forspenning på fjæra på ladeklokka og at den får veldig lite diesel orginalt.
Kjører nå med 1,4-1,5 bar og passe mengde svart røk, går veldig godt ;)
Ser ut som om jeg klarer å få den klar til Nordschleife i påsken, det som står igjen nå er passasjerstol og diff.
Men jeg sliter litt med høy vanntempratur under belastning, har byttet termostat og kjørt en omgang med radiatorrens uten at det har blitt bedre.
Oljetemp er veldig lav og fin, også innsugningsluften men manifold temp går opp mot 700 grader, men dette problemet var også før jeg begynte å trimme.
Skal prøve å kjøre en skikkelig runde med radiatorrens imorgen og da kjøre med det en god stund før jeg tapper ut igjen.
Har sett at andre også har hatt problemer med vanntemp ved belastning men har ikke funnet at noen har skrevet noe som har fikset problemet?
jag har fixat problemet NOWAY!!!!!
Det är inte kylaren som är problemet utan termostaten
Ta bara och borra fyra st hål (4mm) i termostaten på själva ringen
( ute i periferin ) om du förstår vad jag menar.
då tar det visserligen längre tid att få upp den i temp men den blir aldrig för varm. Om den nu skulle bli varm som det kan bli vissa sommar dagar så vrider jag bara på värmejusteringen i kupen och då sjunker tempen direkt

jag har provat att ta bort termostaten och köra utan men då kommer den aldrig förbi blåmärket på tempmätaren oavsett körstil
och då är det skadligt för motorn.

vilken storlek på intercooler blev det?

Länk
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
men de där ma kammen snacka vi om innan å då fick du fram samma artickelnummer =/
bmwpelaren: jo numera så är det så pga att dom är så ovanliga
men förr i tiden (låter gammal nu) så tillverkade dom andra till sugdieseln när det fanns en marknad för dom
och nu är de så sällsynta så därför kör man likadana kammar i motorerna.

Länk
Visa användare
318
BMW_pelaren^^
Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a
bmw 324td E30 -88a
Bmw 750ia E32 -91a
bmw 730i E32 -89a
på bmw kör man me olika kammar å båda går å köpa =)
No
11
Noway
524td e34 -88
325i e30 -86
4 stk 4mm hull blir det første jeg gjør imorgen, ser virkelig fram til å se hvordan det går, takker :D
Jeg fikk først en intercooler som ble for stor, uansett hvordan jeg forsøkte å montere den så måtte jeg gi opp til slutt.
Fikk så byttet den i en som var like bred ca 60-70cm(full vannradiator bredde) og like tykk ca 7-9cm men litt under halvparten høy ca 20-25 cm. Jeg har inte målt den så disse tallene er bare på øyemål og husk.
Flyttet tilbake vannradiatoren oppe men den står fortsatt i std fester nede slik at jeg fikk IC der hvor radiatoren sitter orginalt.
Det ble en åpning oppe men den har jeg tettet med gummi duk :)
Fikk kjørt litt mer seriøs testing idag og vanntempen holder seg faktisk under det røde feltet, fikk ikke oljetemp over 100 grader så den er veldig fin.
Men det største problemet er eksostempen, den gikk helt opp til 750 grader og steg fortsatt :(
Har ikke ladetrykk måler som går lengre enn til 1,5bar så jeg må vente til Biltema får inn den nye som går til 2 bar før jeg kan prøve å øke ladetrykket for å få ned eksostempen.
Hvor tåler en std 524 turbo?
Bremsene må også byttes, de kastet inn håndkle ganske tidlig :(
Håper jeg får tak i noen 3,6 eller 3,8 bremser.
No
11
Noway
524td e34 -88
325i e30 -86
Det ble bedre med 4 stk 4mm hull i termostaten.
Ser at varmen fortsatt stiger under belastning, men nå har jeg ett kaldere utgangspunkt før belastning så det ser ut som om det skal gå fint nå, takker igjen :D
Fortsatt samme problem med eksostemp, forsøkte å gå opp litt på ladetrykk men det orginale grenrør og turbo klarer vel ikke mer enn ca 1,5 bar, så da vil det inte hjelpe.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ser att du har en sprucken topp, eller om du har tur så kan de va vattenpumpen.. eller om det är ruskig tur kan de ju vara luft med.. MEN om de är luft i så är det ju något som orsakar detta och det är ju att kompretion åker ut i kylsystemet,, du får sprucken topp när du laddar mer än 1,2bar av egen erfarenhet..

om du river toppen och ska ladda så toppdecka och oringa blocket då behöver du inte oroa dej utan kan ladda 2bar utan problem..

Var det inte en som var intresserad av min mekpump eller?
mal ner den till flis snart!!

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
Thorsella.. jo det är jag.. men du vet ju inte vad du ska ha för den...
Skulle även behöva en motor till en 524td.... vatten pumpen gick visst sönder.... å jag hade ingen temp mätare...

///Fredrik

thorsella:
det är inte laddtrycket som orsakar sprickor utan för dålig kylning
1.2 bar är ju ingenting
då skulle i princip alla 324/325/524/525 orna vara trasiga då de flesta kör med högre laddtryck än original
med kcr boxen hamnar den på ca 1.4 bar
har man bara en bra IC och kör med huvudet så är de lugnt

noway: om du kör med den lilla skitturbon så är det inte så konstigt om den går upp i temp efter 1.4bar då den är så djäkla liten så den hinner inte få iväg luften och stockar igen grenröret med go värme,hehe
byt ut skiten direkt om du ska börja ladda på allvar

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.