|
Sida 94 av 151
|
|
|---|---|
|
dom är så med den elektriska pumpen tyvärr hur hög tomgång har du? kan vara så att den är snålställd vilket också ger mycket lågt laddtryck Länk |
|
|
tjena Nu har jag vaknat igen.. har inte riktigt hunnit med datorn på ett tag... har tyvärr inte hunnit me bilen heller.... tänkte ta tag i 525an nu å byta pump.. Tänkte kolla om det är någon som vet eller har en mek. pump till salu. till en 524td.. ///Lindqvist |
|
|
Mener du at den skal lade så sent?? Alle standard diesel biler jeg har vært borti begynner jo å lade ved ca 1700-1800 rpm og så går de progresivt opp til fullt trykk ved ca 2200 rpm? Har ikke sjekket tomgangen men den er helt normal, ved ca 700-800 rpm tenker jeg. Skal ha på en tuning boks men må vente til jeg har fått byttet venstre motorfeste, det er helt slutt. Men syntes det er konstig at den skal gå så dårlig før ladetrykket kommer og spesielt når det kommer så sent. Hvor mye moment har denne motoren på 0 bar trykk, 100 nm? Funker inte så bra når den har ca 1600 rpm på 5 gear ved ca 80 kmt virkelig fart, må kjøre på 3gear på motorvei :) Eksostempraturen før turbo er vel ganske normal på en std motor med ca 450 grader som maks. Kommer vel til å montere på tuningboksen imorgen uansett om jeg har fått byttet motorfestet, for å sjekke om ladetrykket kommer tidligere med mer diesel. |
|
|
Men hva hvis kammen er veldig sliten? Da kan den vel bli veldig slapp før den får ladetrykk og alikevel ha ok med power på trykk? Motoren har gått nesten 340 000 km og har vel en misstanke om at både turbo og kamm er fra 1988 :) |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
Noway de fins bare en sak å göra kasta den pumpen å sätt dit en anna så löste ja exakt samma problem min drack som fan å va trött innan laddtrycket kom |
|
Ok, den skal vel være slik da, får montere på boksen og kolla om ladetrykket kommer tidligere når den får litt diesel da. Liker alltid å kolla at alt er ok og slik det skal være før jeg begynner å legge på mer power :) Det ble litt mye jobb idag så jeg venter til imorgen med å sette på boksen, da har han forhåpentligvis også fått motorfestet. Kommer tilbake når boksen er montert. |
|
har du stält upp soppan på pumpen ? |
|
hej! tänkte att det kanske att det här är ett bra ställe att ställa en fråga.. Som de e kännt så är grenröret på min bil väldigt dåligt... skulle det finnas nån chans att få dit ett grenrör från en 524??? Men de är klar.. är det ett bättre grenrör? hur är det med 524 ans turbo och grenrör, hur mycket laddtryck tål dem med en rejäl ic??? |
|
|
ingen som har en mek.pump till en 525a... ///Lindqvist |
|
524 grenröret är klart bätre med turbon du kan låta de friladda 1.5 går att köra bra me fins vell ingen meck pump till 525 |
| lindqvist min pump e kvar :) | |
|
noway: om den tar mycket soppa samtidigt som den är slö så måste den vara felinställd pumpen om nu inte turboaggregatet är slut. det handlar ju trots allt om att felmarginalen bara är 0.02mm fel så går bilen lite till mycket sämre. Länk alternativt känn om den glappar turbon hur långt har bilen gått? Länk |
|
| OK, jo det ser ju ut att vara rejäla saker.. kanske glömde säga att jag har en 325tds kanske tänkte försöka på, men grenröret passar väl troligtvis inte på toppen.. men om vi bara pratar om grenröret, klar det ca 2 bar, med en annan turbo de vill säga? blir de för högt mottryck? | |
|
Finns det nån som har bilder eller nått över hur ni har monterat ic´n på era bilar?? Fästen,slangar o allt... The Man,The Myth,The Legend.. |
|
de frenmröret klarar de så kass e de inte de me mot tryck har mer me turbo å göra |
| ok. jag har hört att grenröret jag har bygger ganska mycket värme?? el har jag fel? skulle jag kunna smacka dit en större turbo på det befinliga grenröret å ladda 2 bar? | |
varmt grenrör e bara bra högre gashastigheter där e anledningen att man använder avgas bandage ja de går men risken fins ju när du plockat ut tillräckligt mycke hästar att de begrensar flödes messigt |
|
original grenrör är ju givetvis skit då den inte är optimerad pga att den motarbetar vissa cylindrar extraktor är det bästa då det i princip räcker att en cylinder tar med sig avgaserna från de andra om det är byggt bra. samtidigt är det litet och smalt och "stockar"igen avgaserna som kommer om du ställer upp pumpen fullt och skapar ett högt mottryck som endast ger värme vilket är dåligt ur effektmässig synvinkel dessutom gör den höga värmen det att toppen kan spricka lätt om du bränner på allt för länge men om du bara kör med original pump så är det ingen fara en viktig aspekt är som sagt kylningen skaffa en riktig intercooler så är du relativt säker och kör som folk,hehe Länk |
|
| okok.. ja men nu fick man ju lite hum iaf. jo grenröret ser riktigt klent ut, kan ju inte tro att det är riktigt optimalt.. ja man får väl leta efter ett nytt+ en ny turbo. tack för svaren! M V H //Per | |
|
Tjena tänkte bara meddela att jag har fått tag på en ic nu... en S60 t5 ic.... Så nu tänkte jag kolla om det e nån som har en mekanisk pump liggande o kan tänka sig att sälja för en peng??? The Man,The Myth,The Legend.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.