AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.226

hur många 324td i landet?

Sida 80 av 151
Ko
246
Koman
130IA-07
Helgonet:

Den sitter fast på bilen än, men den ska väl inte ha rostat fast förjävligt iaf. =] Blir nog till Lule nästa vecka, hämta spridare.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
ja budet ligger väl på 1500spånn då ;)
du har mail

Länk
Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
haha skrattretande med den finska"bilprovningen"... Jag måste allt montera bort intercoolern till besiktningen för annars måste jag få den testad av nåt slags finskt testlaboratorium för att få bevisat att den inte är skadlig för miljön haha (måste byta spiralfjädrar bak åxå för dom är "av" =) Å visst tog dom avgastest fast den är automat , men det gick bra. Värdet låg på 1,5 å fick va max 3,5.
Annars går den kanonfint. =)
vilket skämt, motorn blir ju bara effektivare och därmed renare för miljön med intercooler
var bägge fjädrarna av bak?
den är ju så låg så man ser ju inte det eller?
ställde du ned pumpen inför besiktningen?

Länk
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
det verkar bli budgivning-----

vad är det som styr laddtrycket då en motor med edc pump? asså en 525tds motor alt en 324tdmotor 88 och uppåt

vad styr bränslet till pumpen när man får laddtryck? den måste ju ge mer breänsle när den får laddtryck??

Ko
246
Koman
130IA-07
Thorsella:

Sitter en map-sensor (känner av laddtrycket), styrboxen känner av den och anpassar dieselmängden därefter. Dieselpumpen får veta hur mycket den ska pumpa via en signal på en av dom ingående kablarna.

Laddtrycket styrs även det av styrboxen, via ett vacuumsystem som går till wastegaten. Ryck den slangen så laddar den fritt.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
jag har redan ryckt den men det händer inte ett smack precis som vanligt

kan den mapsensorn vara kass då? vad händer om man tar bort kontakten blir den ändå slöare då eller?
Ko
246
Koman
130IA-07
Kontakten som sitter fast i insuget är temperaturavkänning.... gör mellan ingenting och noll...

Slangen som går till insuget går till mapsensorn som sitter på fjäderbenet...
thorsella: angående budgivningen så det tog för lång tid så jag fick tag i en till nyss för 700kr
ibland ska man ha tur
koman: men hur mycket laddar den då?

Länk
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
jajamensan men det är ju rätt så bra att ha en liggandes på hylla med så... har lite funderingar på att bygga om 760 tds en atill mekpump är det bara hållaren till pumpen som måste bytas?

ska du besikta den med den motorn eller?

Länk
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
kollade om mappsensorn var hel idag med att montera en annan plus att jag drom ur kabeln med det var ingen skillnad förutom när jag drog ur kontaktenm då blev den ändå slöare van kan det vara mer för fel? den går utterst lite bättre när den är kall.. men bara utterst lite.
finns det någe mer man kan kolla?

525tds

Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
nedersta varvet på båda fjädrarna var av jo =) men ingen fara man plockar bara fram fjädrar ur skafferiet =) har ju en del delar liggandes här så... Nej jag rörde faktiskt inte pumpen innan. Undrar om man kanske borde montera en större cooler (när man ändå var tvungen att avlägsna den som fanns för besiktningen) Har ju en halverad Scania cooler liggandes åxå.
Förrästen... synd på den fina texten i framrutan , för precis som jag trodde fick jag inte ha kvar den heller =/
Hmm... förrästen... nån som har , eller vet av ett oljetråg till E36 TD/TDS. ?
kenna: varför får man inte ha text på framrutan?
thorsella: kanske har hamnat på det sk nödprogrammet då du flyttat pumpläget alt ökat laddtrycket.
tur man aldrig kommer att skaffa dom nya dieslarna,hehe
med det jävl. skitelen som ska bestämma över en.
det var bättre förr

Länk
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
jag har inte ändrat pumpen el laddtrycket ???

Ko
246
Koman
130IA-07
Thorsella:

När jag rycker ut mapsensorn på min blir den slö utav bara tusan, ger inte någon extra diesel. Den orkar nästan knappt trycka något laddtryck...

När jag rycker ut tempsensorn märker jag inte ett skvatt.

Ryker den något för dig? (Ifall spridarna behöver service typ)
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
den rycket inte ett smack... ja min blir ändå slöare när jag drar ur mappsenorn vad mer kan de vara för fel?? fan jag blir cenil på det hära snart... får jag inte den till att gå bättre innan helgen blir det fan mekpump

inget mer du kan tipsa om snälla ;)

Ko
246
Koman
130IA-07
Dieselfiltret?
Läker laddtryck någonstans?
Inställning pump?
Inställnings kam?

finns ju en massa som kan gorma ihop sig...
Ko
246
Koman
130IA-07
Min kära kombi tyckte den hade fått för lite kärlek idag.

Centrumbulten lossnade igen... och kilen som håller svängningsdämparen for med. Vattenpumpen som bråkar, lagret som bråkade, kärvar som bara den när jag kände på den.

Tur i oturen dock, har en ny vattenpump liggandes hemma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.