|
Sida 60 av 151
|
|
|---|---|
|
hehe 324an fungerar utmäskt förutom att jag inte kan nolla veven så då i följd kan jag inte nolla varken kam eller pump.. vet inte vad som hänt den ruker som helvete på tomgång och den knackar när jag gasar tex som pumpen sprutar in för tidigt... och att den rycker är väl säkert kammen som står fel får försöka hitta den riktiga nollan!! eller finns det fler nollor än den vid varvräksgivarn?? som man sätter i svänghjulet Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar |
|
|
helgonet: Sa bilprovningen något om regler och tjosan? Vad är det för årsmod på daytonan? sitter det kat? Less på bensinmotor nu, så dieseln skulle allt bra gärna vilja hoppa över i ixen. Skulle även gärna ta en kopia på handboken. =] |
|
|
helgonet:!!!! finns det någon mer nolla än den dom sitter orginal?? eller hur kan man kolla det?? Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar |
|
|
koman: inga speciella regler gäller eftersom dieselnmotorn har mindre hk och väger bara ca 10kilo mer det är en 83:a utan kat så därför är det inga problem fram till 88:a finns det inga hinder sa besiktningsmannen thorsella: 1:märkstrecket i framänden på vevaxeln ska stämma överens med skåran i den bakre kuggremskåpan (den sitter på motorn) 2:fixera kamaxeln i öd (märke finns på kamdrevet i det flesta fall) 3: fixera drivhjulet för insprutningspumpen med styrdon(hålet i pumpdrevet) 4: lägg på kamremmen 5: justera spännrullen om pumpen blivit feljusterad ska du göra detta 1:ställ motorn i ÖD märkstrecket i framänden på vevaxeln ska stämma överens med skåran i den bakre kuggremskåpan (den sitter på motorn) 2:ta bort den centrala skruven i insprutningspumpens bakre gavel 3: montera in en mätklocka med (förspänning 2mm) 4: vrid vevaxeln tills lägsta möjliga värde uppkommer. Nollställ mätklockan 5: vrid vevaxeln vidare mot ÖD 6: mätklockan ska visa 0.74 +0.02mm (ny rem=0.76 +0.02mm) Vid för lite värde: sväng pumpen mot motorn Vid för högt värde: sväng pumpen från motorn 7: dra åt fästmuttrarna och skruva tillbaks den centrala skruven |
|
|
Hant passa på maila till bilprovningen och fråga också, så här har dom svarat: " Hej! En bil av 1976 - 1988 års modell som ändrats från emissionssynpunkt och inte längre är identiskt med tidigare utförande, omfattas av krav på intyg om överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp. Intyg från jämförande undersökning eller protokoll från särskild kontroll måste finnas för att bilen ska bli godkänd vid registreringsbesiktning. Enligt ovan omfattas en bil, där den nya motorn inte är helt identisk med originalmotorn, av krav på jämförande undersökning/särskild kontroll för att fastställa att den nya motorn är i avgasgodkänt utförande. Det finns dock fall där intyg om överensstämmelse inte behövs och det är bl.a. följande: a. Om den inmonterade motorn och dess kringutrustning är i seriemässigt skick och försedd med styrd trevägskatalysator (syresensor och katalysator, kontrollbox etc.) och utrustningen är i fungerande skick. Bilen ska uppfylla kraven vad gäller sluten vevhusventilation samt emissioner på tomgång enligt 2.15.3. I detta fall finns det inget krav på särskild kontroll eller jämförande undersökning. Bytet gäller från A10 till A11/A12 motor, inte A11 till A12. (i fält 71 anges avgaskod T31S). b. Om bilen förses med en dieselmotor och effekt samt vridmoment hamnar innanför godkänt område (framaxeltrycket får inte gå över tillåten belastning). Den sluliga bedömningen göres i sammband med registreringsbesiktningen. " Vad jag minns har väl m21 precis under m20b25 i vrid med... eller om det var 2Nm över.... |
|
|
okej för ALLTID när jag grejat så har jag nollat motorn med hjälp av ett 8mm borr som jag satt i svänghjulet och det har alltit fungerat och nu helt plötsligt så fungerade de inte trode först det var pumpen med det var det juh inte.. men hur kan det ha fungerat förut då?? helgonet Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar |
|
|
thorsella: om du har både veven och kammen i rätt läge så kanske det var pumpen som stod ett halvt varv fel(finns två hål) eller så har kilen i pumpen släppt och pumpdrevet har förskjutit sig tyvärr så är dieselpumpar djäkligt känsliga för felställnig att låta ett proffs justera in den ordentligt med en mätarklocka är ett bra tips hoppas du hittar svaret |
|
|
det är samma jävla fel fortfarande blir så trött jag har flyttat kuggar hit och dit och allt möjligt det har juh aldrig varit några problem förut Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar |
|
|
thorsella: fått till det? bättre pengar på banken än i tanken: BMW DIESEL POWER mina projekt Länk |
|
|
ne det går inte är så trött det har alltid gått som smör men :( du har inte en ritning eller någon så man kan göra en pumpinställningsklocka klocka har jag hur går det för dej då?? Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar |
|
|
Helgonet: Hur många sidor var den där handboken på? Går dom att få tag på nånstans eller vare ett utrotningshotat ex. som du fick tag på? Det skulle vara väldigt roligt att ha ett sådant Ex. Har du möjlighet att kopiera upp hela handboken eller är det för många sidor? /Johan V |
|
|
Jag är också mycket intresserad av handboken, hur ska vi göra? Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
det var ett ett utrotningshotat ex från 1983 som jag fick tag på alldeles orörd den är på 53sidor så nå kan jag kopiera den åt er 100kr plus frakt bara om ni är intresserad bumse: nu har du väl satt fart på bilen eller? bättre pengar på banken än i tanken: BMW DIESEL POWER mina projekt Länk |
|
|
Helgonet: Hehe.. Nje, det kan man väl inte säga.. Projektet ligger lite på "is", p.g.a allt förberedande inför en blivande "324 freak junior" som är beräknad till midsommar... ;) Har skaffat mig en V70 -06 b.l.a.. (hemskt, men tyvärr sant) Men det är ju så man får med sig räser emmaljungan.. ;) Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
bumse:då får man väl gratulera snart, det är livets gång för mycket intressen och för lite tid är det vanliga hoppas bara att man själv hinner få ihop projektet innan sommaren är över man har ju svårt att begränsa sig när man väl startar ett projekt bättre pengar på banken än i tanken: BMW DIESEL POWER mina projekt Länk |
|
|
thorsella: hur går det med dina otursbilar och inställningar? själv har jag också problem med att 524:an tar in luft, tyvärr så vet jag vad felet är .den dyra delen för 500kr mellan filter och filterhus som vanligt |
|
|
johan v och resten, var ni intresserade så trycker jag upp boken i helgen |
|
|
koman: ska du också flytta över motorn från dieseln till bensinaren? |
|
|
Helgonet: Håller på byta dieselpump på skrotbilen och lyfter ur motorn när den går igång. Funderar mer på köpa gammal glidarveteranbmw och stoppa motorn i, blir en hel del jobb få plats med motorn (trevliga grejer ivägen för framaxeln har jag ögonmätt mig fram till. Utväxlingen blir inte helt optimal heller, tungt få tag i framdiff med annan utväxling och det ryms inte hur stora däck som helst. :( |
|
|
Helgonet: Japp, du får gärna fixa en till mig. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.