AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.323

hur många 324td i landet?

Sida 54 av 151
*B
535
*Bumse*
324td -88
helgonet: Slöläste lite i gamla foruminlägg om ETA bilarna, och hittade det här som ILivetoRide skrev..

"Finns två olika eta motorer.
Sista året fanns en som kallas Super ETA.
Den hade 127-129hp.
Den andra vanliga hade 121hk i usa, blir väl 122-123 här.

Insug skiljer mm.

Men vad du bör veta är att slutväxeln på den vanliga eta:n iaf är 2.15:1. Mot 325i som har runt 3.73."

Då kan det alltså vara 2,15:1 på diffen jag hämtade idag?! Det blir väl lite tokig topphastighet om detta nu stämmer.. =)
Jo
58
Johan V
324TD Touring -91
320 -79
Helgonet:
den där 324an uppe i dina trakter som hade bänkat den till 230 hästar,(om de nu var en 324td) Va hade han gjort åt den?
Är lite sugen på få lite mer kräm i min.. första, nästan naturliga steget är ju 524a saker som pump o turbo + ic, men om han hade så bra kräm i sin så utgår jag ifrån han tagit steget längre.. Så jag undrar vad han gjort åt sin?

För övrigt, är det någon som bänkat sin 324td? vore intressant o veta.

//Johan
bumse: med 99% säkerhet är det 2.93
det är som sagt enkelt att kolla
rotera ingående axeln tills drivaxeln roterat ett varv
på 325e:ns var det exakt 2.93 och på svarten 3.23

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
johan v : som sagt gäller det att byta pump till en mekanisk, sen finns det flera steg som du kan göra med den pumpen. finns andra pumpar också!
turbon måste bytas,
likaså grenröret som är värdelöst original(stockar igen) så det spelar ingen roll hur mycket du laddar över 1.7bar eller vilken pump du har så får du bara värmeutveckling pga stock i grenröret
om du har möjlighet så låt nån göra ett nytt som andas bättre
ett grenrör ska som sagt ta med sig avgaser från samtliga rör vilket inget originalrör gör

sen en rejäl ic så du får kylning plus spridare och 3tumsavgassystem
då kan du komma upp i runt 200-300hk beroende på laddtryck och pump
han hade "originalpump" med 524td turbo och grenrör och ic
men det som är effektivt är att lätta bilen också
jag har nu grejer på gång hos en glasfiberfirma ( huv, baklucka, skärmar, taklucka, etc här uppe så den ska hamna under 1000kg och på så sätt få bättre möjlighet att undvika hjulspinn hela tiden

jim: det var därför jag skrev om dom olika däcken men det kanske du inte förstod?
finns det nån förresten som har 14tum idag på sommardäcken ?
bumse: var du intresserad av glasfiber?
jag ska ner om ca 3månader så då kunde jag ta med isåfall

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
helgonet: Jag förstår mycke väl att en bil får olika toppfart med olika storlek på hjulen. Men i de här fallet så bör man väl ändå utgå ifrån vad bilen har för storlek på däcken orginal. Eller tycker du man ska utgå ifrån något annat?
Väljer man att ändra rullomkretsen så är det upp til var och en, men om någon frågar hur fort en bil går vid ett givet varvtal utan att man vet något om vilka däck som sitter på bilen i fråga så bör man väl ändå utgå ifrån storleken på däcken som bilen är byggd för. Tycker inte det låter helt orimligt.

Mycke riktigt så är det inte många som åker runt med 14" fälgar på sommaren. Men bara för att man har större fälgar så behöver man inte ändra rullomkretsen mer än nödvändigt om man anpassar profilen.
tex 225/45-16", 225/40-17" eller 225/35-18".

Tycker du är väldigt fel ute om du anser att en toppfartssiffra med däck som har en rullomkrets som avviker flera procent från orginalet är mer rätt än en siffra på toppfarten med orginal storlek på hjulen.

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Johan V: Har inte bromsat min men jag har planerat att göra det nu i sommar.

Vore roligt om någon av ni andra som trimmat era 324or hade bromsat dom så man fick se hur mycket effekt ni har. Kostar ju inte så mycket att köra bilen på rullande landsväg.
Kul att se hur mycket effekt ni fått ut och med vilka grejer.
Jo
58
Johan V
324TD Touring -91
320 -79
Jim K:
Ser att du kommer från Västernorrland.. vart hade du tänkt bromsa din någonstans? Funderar på göra det jag åxå till sommarn, skulle va roligt o se vars man hamnar någonstans. Ev. även testa före o efter uppgradering.

//Johan
Jo
58
Johan V
324TD Touring -91
320 -79
jim k:
"ser att du åxå kommer från västernorrland" skulle det vara, fingrarna går i sömnen :P
*B
535
*Bumse*
324td -88
Helgonet: Ja precis, det är ju enkelt att kolla.. och sen stog det ju 2,93 i texten på hemsidan till klumpen, så det stämmer säkert..
Ja, det är självklart en fråga om vad härligheterna kostar?
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
jag har 14 tums sommar däck :)

Börna bör man annars dör man
Jo
58
Johan V
324TD Touring -91
320 -79
Helgonet:
Du skrev: "sen finns det flera steg som du kan göra med den pumpen" är det en sån där 10,000kroners uppgradering som det snackats om tidigare du menar då? Antar att han med 230hästars 324an gjort nått sånt, då du skriver: "orignalpump" o anväder "-tecken så känns de inte som den e så "orginal" längre :P

Vad kör du med för spridare i din? Såg att du skrivit tidigare att du skulle kolla upp nåra utländska trimspridare el.dyl.. fick du fram någe om de?

*Bumse*:
Vars köpte du dina slutrör?
Funderar på bygga nytt jag med.

//Johan V
jim k: otroligt vad känslig du är!!!!!
jag förklarade bara vilken hastighet man får med vanliga däck som man har idag.
om inte du har 15,16 eller 17tum så får det stå för dig
tycker du är fel ute, vi lever faktiskt i 2006 inte 1987
plus att ingen har frågat om hur fort den går original utan thorsella frågade om det var rätt utväxling han hade eftersom hans bil gick bara 200km/h vid 5000varv
du gillar verkligen att klaga!!!!!
har du skrivit något positivt nån gång?
bumse: 1000kr för en baklucka, 1500kr för en huv, resten får jag veta sen
plus att den aldrig kan rosta

johan: precis, det går att uppgradera på olika sätt inne i pumpen allt ifrån
180hk-300hk
trimspridarfirmor har nu slutat tillverka till 324td motorer men det finns andra lösningar som att byta innandömmet.
men innan du behöver byta så märks det tydligt på motorns karaktär
om du stämplar fullt från 0-200+ och den börjar mothugga och du måste "ta om" med gasen så är det till 99% spridarna som inte kan leverera bränslet
om du tar isär en så ser du hur den är konstruerad.
kolven ska löpa lätt i den vilket inte den brukar göra efter 20000mil med svenskt skitbränsle. så att bara fixa till originalspridarna kan löna sig
hoppas det går bra med uppgraderingar

Jo
58
Johan V
324TD Touring -91
320 -79
Helgonet:
ett 3"s avgas på en dieselsexa måste ju låta väldigt gott tycker jag..
Ingen som har ngn film så man får höra? :P
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
helgonet: Jag är inte ett dugg känslig och klagar inte. Däremot försöker jag rätta personer som är fel ute. Verkar vara du som är känslig eftersom du reagerade så starkt på att jag skrev hastigheten med rätt däck.

Jag har aldrig påstått att man inte kan välja större fälgar. Man kan mycke väl ha både 15, 16, 17, 18" eller vad man nu vill, bara man väljer en profil på däcken så rullomkretsen blir så lik orginaldäcken som möjligt.
Jag själv kör med 215/35-18" vilket är rätt så nära orginal storlek.
Om du ändå skulle skriva ut olika däck samt toppfart så kunde du valt däck som låg så nära orginalet som möjligt i rullomkrets.

Det är ju bra att du informerade han om hur fort hans bil går med däck som är större än orginal, synd bara att du inte skrev vilka däck du hade räknat ut hastigheten med. Eller man kanske förstår automatiskt att du har räknat på däck som är för stora eftersom det är år 2006 nu. Dumt av mig å inte tänka på de.

Hur vore det om du tog å erkännde att det var dumt att ange toppfarten med felaktiga däck istället för att klaga på mig när jag anger hur fort bilen går med dom däck som bilen är tänkt för. Eller så kunde du helt enkelt låta bli å säga att de är fel å ange toppfarten med rätta däcken till bilen i fråga.
Om du nu vill åka runt med för stora däck så är de upp till dig, ta inte för givet att alla andra gör det bara för att du gör de.
jimk: hahaha, man får då sig ett gott skratt
citat från dig: synd bara att du inte skrev vilka däck du hade räknat ut hastigheten med.
jag skrev
med 235/45/17 blir det 233.1km/h vid 5000varv
med 225/50/16 blir det 228.8km/h vid 5000varv
med 205/50/15 blir det 212.3km/h vid 5000varv
hade jag inte räknat ut vilka däck som låg nära original?
var det inte du som sa att den skulle gå 218km/h vid 5000varv?
15tum ligger under den toppfarten och dom andra över
det är det som är grejen, du försöker "rätta" personer istället för att bidra
läs texten först innan du klagar som vanligt
vakna nu

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
Nu tycker jag att vi ska sluta tjafsa!!

Vi är ju alla bmw diesel ägare tycker vi ska vara glada och prata problem och försöka få skiten till å gå åta bara helvete!!

eller tycker inte ni d?

Börna bör man annars dör man
*B
535
*Bumse*
324td -88
Instämmer med Thorsella!
johan v: visst det låter suveränt,
ingen som har hört min motor när man drar iväg tror det är en diesel.
jag har bara en ljuddämpare (simons) längst bak och resten är 3tum till turbon
den stora nackdelen är som sagt ljudet utifall du ska ha bilen som pendlarbil
eftersom jag också tagit bort all inredning och asvaltsmattor och dylikt så lever den om en hel del
som jämnförelse har jag kollat decibel nivån i 100km/h
på automaten låter den ca72db och svarten ca91db
i 120 låter automaten ca77db och svarten ca98db
så tänk vad du ska ha bilen till innan du bygger om för det är inget roligt som passagerare att behöva skrika till varandra

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.