AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
559.316

hur många 324td i landet?

Sida 45 av 151
xstream: tyvärr har jag inga bilder och bilen är avställd 20mil in i urskogen i ett garage
så först till våren kommer jag åt den, så jag håller på att fixa spridarna nu och glasfiberhuv och lucka
ska försöka komma under 1000kg
koman:tog du nå bilder på min motor i somras?
isåfall kan du skicka dom till mig
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Finns ingen anledning att ladda 2 bar om man bara har en pump från en 524 som är påställd max. Den klarar inte av att leverera så mycket diesel som behövs till 2 bar.
Har man en ombyggd pump så blir det en helt annan sak, men dom flesta som sätter in en 524-pump har den inte ombyggd.
oki....
men hur verkar det med den "metall packningen" du har gjort har du ingen topp packning då?
hur blir de tätt runt cylindrar osv? kör du med ngn ring nerfräst i blocket då eller?
*B
535
*Bumse*
324td -88
Enligt vad Helgonet erfar så räcker 524 pumpen mycket väl till för 2 bar, även 2,5 bar om pumpen är ordentligt uppställd.
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Bumse: Vad menar du med ordentligt uppstäld? Menar du att man tex bytt pumpelement i pumpen för att den ska flöda mer?
Eller menar du en orgianlpump som inte är modifierad på något sätt utan endast uppstäld så mycket det går?
*B
535
*Bumse*
324td -88
Nej som du säger, originalpump uppställd så mycket det går. Uttryckte mig lite otydligt. =)

Saxat ur tråden:

"Johnballong:
3. Hur långt räcker orginalpumpen på 524'an?

helgonet:
3. pumpen räcker långt. ca 230hk är det en som har bänkat den här uppe vid 2.9bar men då måste du fixa allt annat också givetvis
det går att bygga om den om du vill. då byter man ut kolven i pumpen och spridarhuset.kostar ca 9000kr"

2,9 bar vad det t.o.m.. =)
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
åtdragningsmoment till toppen??
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Min erfarenhet av 524-pumpen säger att den räcker till ungefär 1,5 bar. Självklart kan man ladda mer om man vill men utan att få ut mer effekt eftersom inte dieseln räcker till.

230hk och 2,9 bar låter verkligen i överkant på vad en orgianlpump ska klara av.
Nu pratar jag alltså endast om vad själva pumpen klarar av att ge diesel till, vad som måste göras åt bilen i övrigt för att klara av å ge den effekten är en annan sak.

Vore intressant å höra vad Helgonet som kom med uppgiften säger.
jimk: du måste haft dålig erfarenhet av den pumpen då isåfall
flera av mina kompisar inklusive mig kan och kunde lätt köra med 2bar och mer med den pumpen
enkelt att kolla hur mycket den klarar av
håll plattan i mattan 1:an,2:an,3:an,4:an,5:an och så ber du nån kompis rejsa bakom dig.
om den ryker friskt hela tiden så ställer du upp laddtrycket tills dimman börjar lätta och knappt syns
då ska du se att pumpen klarar av 2bar, men det beror också på turbon
om turbon är dålig eller för liten så klarar den inte av att leverera effekten och bromsar upp effekten vilket kanske i ditt fall varit så plus att spridarna kanske varit dåliga
dieselmeken hade också en 524pump i sin 525tds som gav 230hk
jim:k
citat från dieselmeken
Switzern har ett bättre flöde, ger snabbare respons + att det inte blir så högt mottryck i grenröret. Nu har jag problem med just för högt mottryck, det har visat sig att upp till 1,7 bar är det inga problem. men när jag är uppe på 2,7 bar, så har jag över 4 bar i mottryck. Detta resulterar inte i effekt, utan bara massa värme som skadar maskinen.
Jag har således bränslekapacitet för 2,7 bar, men saknar luftmängd / avgasmängd.
precis det jag menade alltså
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Helgonet: 524-pumpen som dieselmeken hade var ombyggd.

citat från dieselmeken: "Pumpen klarar runt 200hk efter mod. Detta vid ett laddtryck på ca 1,7-1,9 bar." För den modifieringen vill han ha 10.000kr.

När jag frågade på en annan dieselfirma så kunde dom modifiera pumpen för att klara 250-300hk till ett pris av 14.500kr.

Du kan alltså klämma ut 230hk ur en helt orginal pump?
Om de stämmer så vill alltså dieselmeken ha 10.000kr för att minska effekten i pumpen med 30hk.

Förstår du om de låter konstigt när du säger att en orginalpump klarar 230hk? :)

Den enda erfarenhet jag har av 2st 524-pumpar är att vid ca 1,5 bar så slutar de ryka svart. Så något mer kan jag inte säga utan att vara säker.
pumpen klarar av runt 200hk och detta vid ett laddtryck runt1.7bar?
alltså mer effekt vid högre laddtryck förutsatt att du har ic och spridare för det
märkligt vad det varierar mellan dieselfirmor
läs texten ovan:Nu har jag problem med just för högt mottryck
alltså hade han ett för dåligt grenrör vilket bromsar effekten
du kan inte ladda mer än vad grenrör,turbo,wastegate,ic pump,spridare klarar av att leverera
laddtrycket styrs ju av bränsletillgången
om du inte har bränsle för det så får du inget laddtryck/avgaser
det känner man med att det motar vid acceleration
laddtrycket blir då högre iförhållande till bränslet och då går inte bilen bra
det är fördelen med en diesel till skillnad mot en bensinare
det märks tydligare
men eftersom det är bänkat effekten så här uppe så litar jag mer på det
tycker du inte att det låter mycket för en standardpump från 115hk till 300hk
tydligen så har den pumpen en bredd utan dess like
men isåfall har jag ca 300hk och borde köra runt 5sek till hundra och 12.5sek på strippen
kanske därför det spinner 1:an,2:an,3:an innan man får fäste

som sagt du har tydligen haft otur med dina pumpar
till och med min automat med mekpumpen kan ladda 1.8bar och originalturbo utan ic
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Helgonet:
Så du tycker inte att det är konstigt om alla man frågar säger att pumpen klarar betydligt mindre effekt än vad du säger?

Vem har byggt om din pump för att klara 300hk?

Jag kan ladda 1,8 bar med min också. Men jag får inte mer effekt då än om jag laddar 1,5 bar.
märkligt: alla jag pratar och som haft 324/524 med tycker att dina siffror är konstiga
varför byter man då ut "elpumpen" till en mekanisk om man inte får ut mer effekt.
vad har du då för spridare,ic,turbo,grenrör,wastegate etc eftersom du får så lite effekt?
simpel turbofilosofi är att oavsett bränslepump,turbo,spridare,avgassystem,wastegate och ic så kan du inte få ut nå effekt om du har ett grenrör som motarbetar sig själv vilket jag tror är i ditt fall
förstår du inte?
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Helgonet:
Jag pratar inte om hur mycket effekt min motor är på.

Du skrev: "alla jag pratar och som haft 324/524 med tycker att dina siffror är konstiga"
Kanske behöver klargöra att siffrorna här ovan är alltså inte något jag komme fram till. De är siffror jag fått från dieselfirmor som bygger om dieselpumpar.

Det jag undrar är varför du säger att det går att plocka ut så mycket effekt med en orginal 524-pump, när alla dieselfirmor jag pratat med säger något helt annat?

Jag försöker alltså inte komma fram till hur mycket en hel motor klarar att ge. Det jag tycker är intressant är hur mycke diesel pumpen klarar att leverera. Klarar en pump att leverera diesel till 200hk så får du bygga om motorn så mycke du vill så får du inte ut nå mer ändå. Däremot kanske pumpen klarar 200hk men något annat sätter stopp vid 150hk. Då är de en annan sak. Men det är inte intressant i de här fallet, nu är det pumpen vi pratar om.

Vem har byggt om din pump för att klara 300hk som du säger att du har?
jag har aldrig sagt att jag har 300hk, det var ju du som gjorde det med texten
citat:När jag frågade på en annan dieselfirma så kunde dom modifiera pumpen för att klara 250-300hk till ett pris av 14.500kr.
eftersom min är modad till max måste jag ha så mycket eller?
ingen skulle bli gladare än jag om det visade sig att jag bara har ca 150hk och ändå köra ifrån bilar somm bmw850,bmw540, audis2, volvos60r,bmw530d,mb320cdi, audi quattro, mb 320i coupe, saab 2.3turbo etc alla bilar som har mer än 200hk
tänk då vad den skulle gå om jag hade exempelvis 200hk?
köra ifrån porschar och bmw m3:or?
det som var intressant i ditt fall var att du inte kunde ladda mer än 1.5bar
kan bara beklaga då
men kan du då förklara hur man kan ladda ex 3bar utan att få bränsle för det?
laddtrycket byggs upp av vad på en diesel?
jo, avgaser
och var kommer avgaser ifrån?
jo, bränsle
utan bränsle inga avgaser
om laddtrycket först stiger för att sedan sjunka när du drar på så har du inte bränsle för det laddtrycket
enklare än så blir det inte
varför törs du inte svara på vilka spridare,ic,turbo,grenrör,wastegate,pump som du har då du inte klarar av att ladda mer än fjuttiga 1.5bar
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
jag köpte en diesel pump till en 324d mekanisk 500:- hehe

En pump som inte är från en td en vanlig alltså ger ju all bränsle med en gång det är ju bra eller???? det sa en diesel mekaniker :d

Börna bör man annars dör man
jim:ks inlägg gjorde mig intresserad så vi håller på att kolla upp flera olika pumpar nu för att se om det kan variera mellan årsmodeller och td vs d
får svaret nästa vecka då vi ska se hur mycket respektive levererar
kul eftersom alla jag känner har lyckats få ut mycket effekt ur pumpen,men frågan är om det är nån som byggt om dom för 20år sen och alla jag känner haft röta att få bara sådana eller om vissa har problem att ställa upp dom
jag testade på min automat idag och ställde upp den pumpen max och 1.8bar laddtryck
fan, det bolmade då minst 100meter bakom bilen innan jag kom upp i 150km/h och släppte på gasen
men då har jag ju en fjutteturbo, pyttegrenröret och ingen ic i den heller
den får alltså kosmiskt lite luft, så jag ställde ner pumpen igen
man blev inte poppis direkt i stan
thorsella:den pumpen har inte rätt munstycke (på ovansida pumpen)för anslutning till insuget så att du får mer bränsle vid mer laddtryck
men det går att skaffa en sån på välsorterad firma

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Helgonet: Det är alltså inte min pump jag tycker ger lite bränsle. Tycker man får ut väldigt mycket mer än vad man får gämfört med en orginalpump.
Det är skillnaden mellan vad du säger att ni tar ut ut era pumpar och vad som dieselfirmor säger att pumparna ska klara när dom är i orginalutörande som är intressant.

Men de låter intressant att ni ska mäta upp pumparna. Ska ni koppla upp dom i en mätbänk å se hur mycket dom flödar eller vad tänkte ni göra för sorts test?
Återkom gärna med resultatet efter testet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.