|
Sida 43 av 151
|
|
|---|---|
|
Motorn klarade sig i övrigt, inga missljud eller nått. Som tur är har jag en extra motor på lager, så den får donera sitt tråg. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
bumse:räcker det inte med att karossen är knådad? skämt och sido det positiva är att det är enkelt att ta bort tråget, med att man tar ut pumpen samtidigt eventuellt byt axeln från oljepumpen till drivdrevet(den sexkantiga som ser ut som en insexnyckel, ca 20cm lång) om den är sliten |
|
|
projekt strippen2006: nu har jag varit och fått spridarna kontrollerade på svarten och det visade sig att dom var skit, samtliga kärvade och spridarbilden sög då blev jag glad till mekanikerns förvåning om den gick så bra med dom spridarna, vad ska den inte gå med nya? är det någon annan som kollat sina? han tipsade om att hälla i tvåtaktsolja för att förebygga slitagen på spridarna |
|
| Nej det har jag aldrig gjort, kanske vore bra att göra då.. | |
|
precis, när du ändå ska fixa motorn i vinter är ju trots allt en liten kostnad du kan ju själv ta ur spridarna och dela på dom så ser du skicket kolven i den ska givetvis löpa lätt på mina så fick han ta i med polygrip för att få kolven längst ut |
|
|
hmm blanda inte ihop delana om ni tar isär flera samtidigt.. dom är ju ihop matchade..// fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
precis, ladda ner bilden på spridaren från Länk så blir det lättare |
|
|
koman: hittar du utväxlingsförhållanden på etk:n? bakaxel respektive växellådor till e30? |
|
|
Rear axle -> final drive då står utväxlingen lite lagom kufiskt. 12=3.25 tex. dvs, 3.25 i utväxling växellådorna vet jag inte om det det står någon utväxling på. |
|
|
men det gäller väl bara till en manuel 324td: eller? tänkte om man skulle byta automatens bakaxel till en 3.46 el 4.10 med diff den är ju för högt utväxlad gentemot effekt går ju för tusan 250 om man lyckas varvar ut den |
|
|
Enlig etk så finns det en med 3.25 och en med 3.08 till tda... Du får väl krypa under bak och se om det sitter kvar lappen på klumpen, eller så snurra runt och se. (räkna varv på drivaxel och kardan) |
|
| Tittade precis igen, den med 3.08 ska ha diffbroms... | |
|
koman: ska kolla det imorrn har du förresten kollat dina spridare nån gång? |
|
|
någon som vet vad det är för utväxling i låda från 320?? |
|
|
Helgonet: Nope, inte kollat min spridare, men jag är 99% säker det är behövligt. Tror det läcker ut lite för mycket. Skulle du byta diffklump på svarten din? Det var en klump med lamellbroms och 3.23 utväxling? Om du ska avyttra den så är jag intresserad. |
|
|
thorsella: det är bara ettan och tvåan som skiljer 320:in mot 323:an och 324:an den är lägre utväxlad=går fortare på ettan resp tvåan den är att föredra på en diesel då du vill kunna dra längre på växlarna i början koman: tyvärr så behåller jag nog den eftersom just den är svår att få tag i jag tänkte byta ut diffen i automaten till 3.46 om det finns få se om jag byter i svarten till högre utväxling bak, nackdelen blir att det blir så sata... svårt att få fäste i starten.= bredare däck istället koman: problemet med spridarna är nog inte att dom läcker utan snarare att dom inte ger fullt enligt hedquist dieselservice( krävs 150bar innan dom öppnar) original spridarna spolar om man jämför med trimspridare som duschar vilket orsakar svårare förbränning=mindre effekt om era bilar hugger när ni ger fullgas så har ni svaret på frågan |
|
|
HAR PRECIS KÖP MEJ EN 524td 89A! Den måste bli bogserad för att starta och går ej under 2500rm den är slö!! är det kör program boxen som e skrot eller ska jag byta diesel pump (pumplåda)?? Eller är den den elektroniska spridaren?? alla tänkbara grejer är gjorda utom mitten spridaren, pumpen och boxarna |
|
| låter som att den tar jättemycket luft eller att pumpen kuggat fel | |
|
nu går den jag bytte pump men när jag kört en sväng så dog den... efter en stund så startade den igen gick skit bra....efter någonb timme åkte jag en sväng till då dog den igen.. sen startade den igen men nu är den sten dö.... Det är inge luft i systemet den pumpar för fullt.... vad gör den spridaren som sitter i mitten med en kabel på??? Börna bör man annars dör man |
|
|
den meddelar om det finns luft i systemet då signalerar den till instrumentpanelen till en orange lampa antingen så har du luft i systemet eller så skit i filtret om filtret är dåligt får du luft i systemet har du en genomskinlig slang där du ser bränsleflödet alternativet kan vara kabeln till pumpen som sköter av och på via tändningsslåset en singelkabel där ska det vara konstantström när du vridit på nyckeln men det är den mekaniska pumpen om du har den elektriska kan du mäta i kontakten till pumpen, där ska det vara ett stift med konstant plus när du vridit på nyckeln |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.