|
Sida 26 av 151
|
|
|---|---|
|
Ja tänkte höra med er som bytt till den mekaniska pumpen på era 324td. Om man nu har monterat den så den sitter på plats.. och gasvajern sitter där den ska. Vad är det mer som behöver göras? Tänkte mest på om man måste koppla ur några givare eller sådant så inte styrboxen blir galen? |
|
|
du måste koppla in en kabel till pumpsolenoiden, den tar man ifrån den kabelstammen som sitter original till den elektriska pumpen där det finns ett stift som får ström direkt när du vrider på nyckeln annars är det lugnt |
|
|
Okej. Så det är så enkelt. Antar att det finns märkningar och sådant på pumpen för kamremmen som stämmer med märkningarna på motorn? |
|
|
Måste pumpen justeras in på något sätt så den sitter rätt, eller finns det bara ett läge? Fick min nya pump idag och såg att hålen där pumpen ska skruvas fast är lite avlånga. |
|
|
Jim K: Ja det finns några märken (+ div specialtrick) som gör att allt står rätt, vi snackade om det för några veckor sedan. När jag monterade dit min pump så var det bara att bulta dit den nertill. Den justering som är, är ju den när du vrider hela pumpen mot "kamväggen". Det skall väl enligt vad jag fått reda på, ske noggrant med specialverktyg på lämplig firma (om man inte fixar det själv). Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
Nu är pumpen monterad. Märkningarna var tydliga så det var ingen sak att få den rätt. Har inte provstartat ännu då jag måste köpa en ny spännrulle till kamremmen. Får väl se om man lyckas justera in den rätt själv eller om man får lämna in den till nån som kan. Det ska ju tydligen va ganska känsligt att den står rätt för att den ska gå så bra som möjligt. Å man vill ju få ut all effekt som finns :) |
|
| bumse: har du fått ordning på grejorna än? | |
|
Har i en fin tysk bok hur man justerar till pumpen (vad dom rätta värderna ska vara på mätklockan och så)... men den verkar inte vara här för tillfället... måste nog städa. =] Någon som har koll på vad green-dieseln är? (Istället för den gamla goa vinterkvaliten på finnoljan) |
|
| Koman: Säg gärna till om du skulle hitta åt boken :) | |
|
Helgonet: Jodå, så långt förutom en ordentlig fininställning.. Men jag har inte fått på IC:n ännu.. Har inte fått mitt insug.. *grr* Hade du någon bild på en IC-installation? Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
| har inte fått till digitalkameran men jag kan ta med mobilen och skicka om jag vet telenr | |
|
Helgonet: nu har jag sålt min tds:) äntligen har du ingen bil åt mig då:D? |
|
|
äre någon som vet vad det sitter för turbo i en 325 tds -93. och hur mycket man törs ställa upp pump och turbo. |
|
|
Bmw 325 TDS: Det ska väl vara en TD04-11G5 i din bil.. Pumpen ställer du ju upp med trim-box enbart, hur mycket du kan ladda kan inte jag svara på.. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
| okej.. tackar så mycket för svaret. en annan sak hur mycket vinner man på att montera IC ? | |
| bmw 325tds:du har ju redan en | |
| booonie:tyvärr | |
|
Precis, som helgonet säger, och så här ser den ut.. Länk |
|
| jepp skulle ba kolla så ni var med. vad är skillnaden mellan td och tds? | |
|
Ja just det, eller hur.. ;) Det borde du ju veta i så fall.. ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.