|
Sida 18 av 151
|
|
|---|---|
|
Mjo, blir nog inget motorbyte. Ix:en har så charmig rallykänsla över sig just nu så. Och någon gång sätter man väl ut den långt ut i skogen. Börjar vara dags ställa av td:n, går ju knappt köra den nu när man vant till sig med ix:en över en dag. |
|
|
Var väl kanske lite väl ivrig få in en diesel i ixen, mycket jobb bakom. Måste nog ställa av dieseln nu bara, höll på parkera den i snökarmen när jag lullade lite försiktigt till jobbet. Lite rostfix hos något halvproffs vore nog lämpligt som tillfällig förvaring. |
|
|
lunden:tog det en kilometer innan du var uppe i 167km/h ? är den original? |
|
| Nej den är inte orginal har ic och 524turbo med större Kompressor del och upp skruvad pump... | |
|
men då borde den vara rapp har du klockat den till 200km/h? |
|
|
Den går inte i 200 så det går ej att mäta (varför) jo jag har inte haft rätt bakaxel har kört sönder 325 klumpar det är svårt att få tag i 324 bakaxel. Har kollat på m3 men dom är för dyra. |
|
|
den som sitter i 323:an är perfekt (83 års modell) diffad och 3.23 i utväxling ett nytt problem har dykt upp för mig bromsoket vänster fram kärvar som tusan är det samma som till bensinarna eller? (e30) |
|
|
med 3.23ans utväxling går den 230,2 km/h i verkligheten vid 5000varv på femman med 225/50/16 ta och byt till 320:ons växellåda också så får du längre drag på ettan och tvåan |
|
|
Är det någon som vet hur laddtrycksstyrningen funkar på dom som har den elektroniska pumpen? Vart lite förvånad när jag såg att den tydligen styrdes av vakum. Slangen från wastegateklockan går alltså inte till insuget som jag trodde den skulle göra. Frågan är hur man ska göra för å lura den så man kan ställa upp trycket på ett bra sätt? Den kommer ersättas av annan wastegate senare men de vore roligt å ställa trycket nu innan man bytt turbo också. |
|
| Det undrar jag också, fast jag vill sänka trycket då den klipper på full gas.... | |
|
Helgonet: Man tackar för tippsen ska börja skruva på bilen till våren är vinter avstäld nu. Är der bara 1983 som är 3,23 och vad får jag för toppfart med 215/40/16 med 323 klump |
|
|
Jim K och Thunderbolt: Man kan ju ställa trycket(laddtrycket alltså) genom att justera på den stång som går in i vakumklockan. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
Finns det någon (som har den mek pumpen) som kan mäta på pumpen och se när "startsolenioderna" får ström. Dem ger på mer bränsle vid startögonblicket, men när undrar jag..(redan vid glödningen..?) Jag kan fixa bild vart dem sitter om någon är så superschysst och har lust med detta.. Länk "Diesel är inget för veklingar" |
|
|
Bumse: Jo visst går det att justera på den. Men vill hellst inte börja å justera på den då man inte kan göra någon större justering och desutom riskerar att laddtrycket skenar. Jag tänkte mest på om de va någon som hade kollat upp hur laddtrycksstyrningen fungerar. Om de tex går att lura den elektroniska signalen som går till klumpen där slangen är ansluten. Antar att det är en vakumpump. |
|
| Jag vet inget sätt att göra det, inte heller en KCR-box är byggd att justera detta.. | |
|
Har själv monterat en box och fått problem med laddtrycket. När man gasar på så åker trycket upp högt, för att sedan gå ner till normalt. Om man ligger på 5an och trycker fullt, då går laddtrycket upp till 1,4 för att sedan tvärt gå ner till kanske 0,5 å sedan går det upp och ner sådär ett tag för att sedan stabilisera sig vid normalt laddtryck, ca 0,8 bar. Kanske någon fler som haft samma problem? Min bil är helt orörd bortsett från kcr-boxen. |
|
|
Bumse: Hur justerar du laddtrycket då?? Kan man inte sätta ett t-kors som på bensinare, då lurar man ju trycket på ett sätt!! Hur mycket kan man justera med skruven då?? |
|
| Jag har justerade på armen för att få mer mos, jag vet inte hur långt man kan gå med det.. Jag laddar bara drygt ett bar än så länge (524 turbo). | |
|
Stabil betta man har. Syrran ringde tidigt i morse (kl 4) och ville ha hjälp med att få igång bilen. Gick ut, kändes svinkallt... glödde rejält och drog igång motorn som lät som den skulle kasta ut vevstakarna i protest. Åkte över och med stelfrusna händer kopplade startkablar och hon fick igång den. For hem, kollade tempmätaren - -34grader celsius. |
|
|
jim k:varför laddtrycket pendlar har att göra med att wastegaten är för liten , fjädern är för vek i den bumse: hur går det med motorn? går den att köra? ska starta den andra på måndag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.